Hva er lønna som ufaglært lærer?

Juliette

Forumet er livet
Har egentlig en annen utdanning (som er bedre lønna), men har vært få stillingsutlysninger på dette. Har vært arbeidssøker siden i sommer (da flyttet jeg tilbake til hjembyen min). Har hatt tre ulike jobber siden da (to samtidig). Nå er jeg blitt spurt om jeg er interessert i å jobbe som ufaglært lærer på barneskolen,fulltid, og lurer da på hva lønna er på. Noen som vet? Er den noe særlig høyere enn f.eks en assistentstilling i skolen? Og - innebærer det mye planarbeid/forberedelser/retting av prøver osv på kveldstid?

[:)]

Jeg er på jobb til ca 16 hver dag, og så jobber jeg en time på kvelden og tre timer på søndag kvelden i tillegg.. Så ekstraarbeid og tonnevis med ansvar er det! Og det er nå når jeg kan jobben min. Første årene kunne jeg aldri kombinert lærerjobben med å ha barn. Jobbet stort sett hele dagen da jeg ble klassestyrer første gang. Kom sjelden hjem før 19.

Trodde ikke skoler hadde lov å ansette ufaglærte lærere. Men, det er nok bedre lønnet enn ufaglært assistent da ansvaret er vesentlig større!

ORIGINAL: lillemæ

Lønna er jeg ikke sikker på, men ekstrarbeid på kveldene er det alltid som lærer, så det må du regne med.
Jeg er lærer og sitter opptil to timer hver kveld for å forberede, planlegge og rette opplegg. Dette er det selvfølgelig ingen betaling for.

Blir ikke det avspasert da? Gjennom nærmere to måneder sommerferie og de andre skoleferiene?

Faen å at det skal være så mye ekstraarbeid for lærere![:'(] Har alltid hatt medfølelse for lærere, altså..og nå har jeg selv blitt spurt hehe. Dette med å jobbe "døgnet rundt" er rett og slett umulig for meg da jeg er alenemor 24/7 til en svært så aktiv gutt på bare 17 mnd. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅh, hvorfor!!!!!!!!!? Kunne ellers veldig godt tenkt meg å jobbe som lærer. Dritt[:@]

[8D]

ORIGINAL: Maelle

Lønna er jeg ikke sikker på, men ekstrarbeid på kveldene er det alltid som lærer, så det må du regne med.
Jeg er lærer og sitter opptil to timer hver kveld for å forberede, planlegge og rette opplegg. Dette er det selvfølgelig ingen betaling for.

Blir ikke det avspasert da? Gjennom nærmere to måneder sommerferie og de andre skoleferiene?

Du tenker på de 3 ukene med avspasering og fire ukene med ferie? Jo, det er tvungen avspasering. Så mange flere dager har vi ikke lengre. Har tre dager til jul og to til påske. Og så har vi til sammen to uker høst/vinterferie - enn så lenge. Men, så har vi også 42 timers arbeidsuke. Og jeg jobber det på det minste... Det er veldig få yrker med like lang utdanning som har så lite kompensasjon for lang arbeidstid og ansvar som læreryrket.

ORIGINAL: Juliette

Faen å at det skal være så mye ekstraarbeid for lærere![:'(] Har alltid hatt medfølelse for lærere, altså..og nå har jeg selv blitt spurt hehe. Dette med å jobbe "døgnet rundt" er rett og slett umulig for meg da jeg er alenemor 24/7 til en svært så aktiv gutt på bare 17 mnd. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅh, hvorfor!!!!!!!!!? Kunne ellers veldig godt tenkt meg å jobbe som lærer. Dritt[:@]

[8D]

Ja, det er verdens beste jobb! Men, selv så mye som jeg ELSKER den jobben (og alle som kjenner meg IRL vet at jeg ELSKER den) så lurer jeg på om det blir for tøft når jeg får to barn. Enten må jeg slakke på kravene på jobben, her hjemme eller så må jeg utvikle superkrefter. Lærerjobben har forandret seg mye de siste årene, og det blir tøffere og tøffere å jobbe som lærer. Etter ansvaret for forhandlingene våre ble overført til KS, så er det blitt et enormt byråkrati! Jeg har, som skrevet tidligere, 42 arbeidstimer i uken. Av disse er 20 undervisning og 22 til planarbeid, team, møter, samtaler og noen får timer til retting/forberedelse. Jeg er bekymret for hvor lenge jeg klarer å gå i jobb. Bytter GJERNE noe ferie mot litt lettere arbeidsdager!

Ååååååååååååååååååååååh enda mer forbanna og fortvila etter dere andres innlegg[:@][:@][:'(] (ikke på dere, da[8D]) Har så lyst på den jobben, vet jeg er god på dette her, meeeeeeeeeeen, er jo bare å glemme med drittlønn og de arbeidstimene, særlig sistnevnte.

ORIGINAL: naftaline

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

http://www.utdanningsforbundet.no/no/Lonn-og-arbeidsvilkar/Kommuner-og-fylkeskommuner-KS/Minstelonnstabeller/Minstelonnstabell-per-152009/

Her er lønnstrinnet for ufaglærte forresten.

Men....ei jeg kjenner jobber som fagarbeider i assistenstilling i skolen og får 310 000 i året, og hun har ikke såååå veldig lang ansiennitet, så skjønte ikke helt denne her.

Men takk for linken[:)]

hmm da får ho bra betalt.. jeg hadde nettopp en fagarbeider stilling å hadde da 270 i året.. nå har jeg 310 som barnevernedagog..

Man kan jo forhandle. Svigerinna mi har 360.000 som assistent i skolen... Forstå det den som kan.

Jeg har 370 000 som kontaktlærer, med personlige tillegg og 6 års ansiennitet. Så nei, det forstår jeg ikke. Har jeg aldri hørt om før!

Juliette: Ser du er fra Oslo. De har egen tariffavtale. Hele resten av landet har den tabellen som er lagt ut link til her.

Man kan ikke forhandle lønn i skolen. Man blir lønnsfastsatt første dag på jobb ut fra utdanning og erfaring.

Hvorfor ikke gi det en sjanse? Jeg er alenemor til to, og jobber som lærer på ungdomsskole. Jeg har nesten 60 elever i engelsk og like mange i norsk (som støttelærer til en av klassene), og ca 30 i RLE. Det sier seg selv at det er vanvittig mye jobb, rettemengden er enorm, og undervisningsoppleggene må være solide. Men det går! Og det er ekstremt givende. Det er tross alt litt mindre rettearbeid på barneskolen (ja, jeg har prøvd begge deler). Om du takker ja, er du jo ikke dømt til å jobbe der for alltd. [:)]

ORIGINAL: Misin

Hvorfor ikke gi det en sjanse? Jeg er alenemor til to, og jobber som lærer på ungdomsskole. Jeg har nesten 60 elever i engelsk og like mange i norsk (som støttelærer til en av klassene), og ca 30 i RLE. Det sier seg selv at det er vanvittig mye jobb, rettemengden er enorm, og undervisningsoppleggene må være solide. Men det går! Og det er ekstremt givende. Det er tross alt litt mindre rettearbeid på barneskolen (ja, jeg har prøvd begge deler). Om du takker ja, er du jo ikke dømt til å jobbe der for alltd. [:)]

Jepp, vesentlig mindre rettearbeid. Men, de fleste som har prøvd begge deler finner likevel at jobb på barnetrinnet er mer krevende da opplegg må planlegges mye nøyere og elevene trenger mer oppfølging. Jeg jobber på kombinertskole...

Men, det er helt sant at du ikke er stuck for evig og alltid. Du kan jo teste det ut.

ORIGINAL: Piffi Allkrydda

ORIGINAL: Fru Riskorn

Jeg er på jobb til ca 16 hver dag, og så jobber jeg en time på kvelden og tre timer på søndag kvelden i tillegg.. Så ekstraarbeid og tonnevis med ansvar er det! Og det er nå når jeg kan jobben min. Første årene kunne jeg aldri kombinert lærerjobben med å ha barn. Jobbet stort sett hele dagen da jeg ble klassestyrer første gang. Kom sjelden hjem før 19.

Trodde ikke skoler hadde lov å ansette ufaglærte lærere. Men, det er nok bedre lønnet enn ufaglært assistent da ansvaret er vesentlig større!

Jeg har i tillegg til lærertimer hatt noen assistenttimer på skolen, og da kjente jeg 80 kroner mindre i timen! [:-][:-] 

Flere steder i landet er de nødt til å ansette ufaglærte lærere. Her hvor jeg bor, f.eks., sliter de noe vanvittig med å få tak i lærere. Sånn er det i grisgrendte strøk, vettu! [8D][:D] Så da er det vel bedre med en ufaglært lærer som er personlig egnet, enn ingen lærere i det hele tatt!

klart det er bedre med en enn ingen. Men, det har vært overutdanning av lærere så lenge, at jeg trodde det gikk greit å få lærere over alt. I alle fall i Oslo.

Da jeg var nyutdannet hadde jeg 50% stilling som spesialpedagog og 50% som barne- og ungdomsarbeider. Jeg tjente i alle fall mye bedre som lærer, og var glad da jeg fikk full lærerstilling.

Man kan jo forhandle. Svigerinna mi har 360.000 som assistent i skolen... Forstå det den som kan.

Jeg har 370 000 som kontaktlærer, med personlige tillegg og 6 års ansiennitet. Så nei, det forstår jeg ikke. Har jeg aldri hørt om før!

Juliette: Ser du er fra Oslo. De har egen tariffavtale. Hele resten av landet har den tabellen som er lagt ut link til her.

Man kan ikke forhandle lønn i skolen. Man blir lønnsfastsatt første dag på jobb ut fra utdanning og erfaring.

Hun er utdannet og har jobbet noen år som sykepleier. Der fikk hun forhandlet lønn til 360.000 i året. Skolen i kommunen lyste ut flere stillinger, hun søkte på det hun trodde var en lærerstilling. Fikk jobben på vilkår at hun fikk samme lønna som hun hadde hatt som sykepleier. Når første arbeidsdag kom viste det seg at hun var jaggu assistent! Noen dreit seg ut der..

Hun har imidlertid blitt enige med lærerne i teamet og går inn som lærerressurs. Hun tar også ped samlingsbasert ved siden av og ønsker å lære.

Og jeg kjenner flere som har forhandlet seg til bedre lønn. F.eks har de blitt godskrevet ans. de ikke har. Når kommunene virkelig sliter med å få tak i lærere gjør de det de må.

Ja, det går nok an. Men, vi har ikke personlige forhandlinger slik som privat næringsliv. Var mer sånn jeg tenkte. Jeg kan ikke gå inn til min rektor og si: "Nå har jeg vist at jeg mestrer klasseledelse samt ulike lederoppgaver på skolen, og jeg ønsker mer lønn."

Og BTW til HI: At lønna er dårlig SOM UFAGLÆRT, det er jeg så langt fra enig i! [;)] 

Hæ? Mener du fordi lønna som utdanna lærer er for dårlig, eller? SÅnn relativt sett?
Jeg er utdannet innen helse og sosialfag (høyere utdanning), men skal likevel lønnes så dårlig med arbeidsoppgaver som lærer? Eller om jeg ikke hadde utdanning.., så tror jeg mange andre jobber lønnes mye bedre

Det har jeg aldri hørt om. Det kan man ikke i Bergen kommune i alle fall. Da hadde de sagt: Kos deg på jobbjakt[:)] Pluss at jeg synes det er veldig positivt at vi ikke kan det. Vi gjør samme jobb og lønnens skal være solidarisk!

Jeg har i tillegg til lærertimer hatt noen assistenttimer på skolen, og da kjente jeg 80 kroner mindre i timen! [:-][:-] 

Flere steder i landet er de nødt til å ansette ufaglærte lærere. Her hvor jeg bor, f.eks., sliter de noe vanvittig med å få tak i lærere. Sånn er det i grisgrendte strøk, vettu! [8D][:D] Så da er det vel bedre med en ufaglært lærer som er personlig egnet, enn ingen lærere i det hele tatt!

klart det er bedre med en enn ingen. Men, det har vært overutdanning av lærere så lenge, at jeg trodde det gikk greit å få lærere over alt. I alle fall i Oslo.

Da jeg var nyutdannet hadde jeg 50% stilling som spesialpedagog og 50% som barne- og ungdomsarbeider. Jeg tjente i alle fall mye bedre som lærer, og var glad da jeg fikk full lærerstilling.

I Oslo er det sikkert ikke noe problem, men så var det oss i utkant-Norge da! [:D] 
Altså, jeg skal ærlig innrømme at hjertet mitt har blødd enkelte ganger for elevene som må ta til takke med en ussel ufaglært vikar som meg, men jeg gjør virkelig alt jeg kan for å gjøre den jobben jeg er satt til, under de forutsetningene jeg kan. Jeg pugger lærestoff, lærerveiledninger, jeg nileser i Kunnskapsløftet og jeg klør meg i hodet[8D]! Det verste for min del er vel egentlig den pedagogbiten, der føler jeg jeg kommer til kort mange ganger. Så jeg vurderer å ta ped nettbasert. Kan være greit å ha det på papiret også, kanskje?

Ped er alltid kjekt å ha! Grunnen til at jeg nevnte Oslo, var at det står at Juliette (HI) er fra Oslo. Derfor jeg var overrasket over at skolene ansatte ufaglærte der. Jeg søkte i alle kommuner i nærheten av Bergen da jeg var nyutdannet, og det var ikke sjanse. Men, det finnes nok mer grisgrendte strøk enn Øygarden[:D]

Jeg var DESPERAT!!! Men, nå har jeg heldigvis 100% fast jobb[;)]

Og BTW til HI: At lønna er dårlig SOM UFAGLÆRT, det er jeg så langt fra enig i! [;)] 

Hæ? Mener du fordi lønna som utdanna lærer er for dårlig, eller? SÅnn relativt sett?
Jeg er utdannet innen helse og sosialfag (høyere utdanning), men skal likevel lønnes så dårlig med arbeidsoppgaver som lærer? Eller om jeg ikke hadde utdanning.., så tror jeg mange andre jobber lønnes mye bedre

Nei nei, jeg mener ikke at lærerlønna er dårlig, verken som utdanna eller ufaglært. Og det at du er utdannet innen et helt annet område mener jeg ikke bør ha noe å si, så lenge du er ufaglært innenfor læreryrket. Selvfølgelig kan du helt sikkert oppnå mye bedre lønn enn det jeg har, jeg har ingen høyere utdanning what so ever. Men jeg skjønner liksom ikke helt hva du forventer, så lenge du ikke er utdannet lærer?
Og at du som uutdannet ville ha fått mye bedre lønn i andre jobber er jeg vel heller ikke helt enig i. Men nå bor jo du i Oslo og har helt sikkert mange muligheter innenfor det private. Men innenfor det offentlige, så tror jeg ikke det altså.

Helt enig i at min utdanning ikke skal ha noe å si så lenge jeg ikke er utdannet lærer (så hvorfor jeg nevnte utdanningen min, vites ikke..[;)]) Uansett, hvis det er slik at man kan jobbe som lærer, uten å være lærer, med de samme arbeidsoppgaver, så jo, da syns JEG at lønna er altfor dårlig. I min egen yrkesgruppe (ja, da var jeg på den igjen[8D]) så er det ikke slik at ufaglærte kan ta samme jobber som meg, bare med en dårligere lønn. Du MÅ ha utdanning for disse jobbene. Syns vel det i grunn er rart man kan jobbe som ufaglært lærer, men når det først er mulig, er lønna for lav ift arbeidskrav og -mengde. Bor ikke i Oslo lenger, har bare ikke giddet å endre på det her inne...[8D]

Nei nei, jeg mener ikke at lærerlønna er dårlig, verken som utdanna eller ufaglært. Og det at du er utdannet innen et helt annet område mener jeg ikke bør ha noe å si, så lenge du er ufaglært innenfor læreryrket. Selvfølgelig kan du helt sikkert oppnå mye bedre lønn enn det jeg har, jeg har ingen høyere utdanning what so ever. Men jeg skjønner liksom ikke helt hva du forventer, så lenge du ikke er utdannet lærer?
Og at du som uutdannet ville ha fått mye bedre lønn i andre jobber er jeg vel heller ikke helt enig i. Men nå bor jo du i Oslo og har helt sikkert mange muligheter innenfor det private. Men innenfor det offentlige, så tror jeg ikke det altså.

Helt enig i at min utdanning ikke skal ha noe å si så lenge jeg ikke er utdannet lærer (så hvorfor jeg nevnte utdanningen min, vites ikke..[;)]) Uansett, hvis det er slik at man kan jobbe som lærer, uten å være lærer, med de samme arbeidsoppgaver, så jo, da syns JEG at lønna er altfor dårlig. I min egen yrkesgruppe (ja, da var jeg på den igjen[8D]) så er det ikke slik at ufaglærte kan ta samme jobber som meg, bare med en dårligere lønn. Du MÅ ha utdanning for disse jobbene. Syns vel det i grunn er rart man kan jobbe som ufaglært lærer, men når det først er mulig, er lønna for lav ift arbeidskrav og -mengde. Bor ikke i Oslo lenger, har bare ikke giddet å endre på det her inne...[8D]

Men hadde det vært sånn som du "ønsker" deg, så hadde kanskje ikke så mange orka å utdanne seg, hvis du skjønner hva jeg mener. For utdanning SKAL lønne seg! [8D][:D] Og ja, det er et blodslit til tider å jobbe som lærer, og du skal få lov til å føle at lønna er for lav (selv om jeg ikke er enig[8D]), men man får også vanvittig mye igjen for det. For makan til givende arbeid som det faktisk er å jobbe på skole og få lære bort noe til barn, og være sammen med en skokk herlige unger hver dag, det gjør at jeg angrer på at jeg aldri tok lærerutdanning før jeg fikk barn! [:D]
Så hadde jeg vært deg hadde jeg gitt det et forsøk i hvert fall! [:)]

Ja, såklart skal utdanning lønne seg, og sånn sett så skulle jo kun utdanna lærere jobbet med det. Men nå er det altså ikke slik, og jeg syns nå at lønna skulle vært mye høyere for  utdanna lærere, og dermed også noe høyere for ufaglærte.

Jeg har ingen mulighet til å jobbe hjemme etter jobb, ikke så mye som det der. Etter et krevende førsteår med gutten min, har jeg svært lite ekstra å gå på (av energi. dessuten er han fortsatt et søvnterrorist, så..[X(]). Jeg driver og bygger meg opp nå, og har ingen planer om å gå på en smell.

Men forbaska er det, for jeg har virkelig lyst på jobben, virkelig[:(]

Har vært lærervikar der hvor jeg har jobbet som miljørarbeider...
Hadde 265kr i timen tror jeg som lærervikar. Betalt for 90 min pga. forberedelser.

Stort sett hadde lærerne lagt opp ett kjempe godt opplegg for meg, derfor ble forberedelse minimale.
Rettearbeid tok også andre lærere.

Har bachelor grad.

Back
Topp