Hva er høy utdannelse?

Universitetsutdannelse?[:)]

Etter min mening mastergrad.

Hvis du sikter til det som heter å ha "høyere utdannelse", så er det jo høyskole/universitetsutdannelse. Men jeg er enig i at for å være spesielt høyt utdannet er det nok kanskje en master....!?!

Jeg vil si mastergrad... Da har du høyere utdannelse.

men hvis du skal svare på spørreskjemaer er høyere utdannelse definert som 3 år+++ på høgskole/universitet.

man kan vel være høyt utdannet med mange år på uni/høg uten å ha spesialisert seg innenfor ett emne og ha en master.

Jeg har to ulike bachelor grader og mer enn 5 år på høgskole, jeg vil definere meg selv som høyt utdannet.......

ORIGINAL: Maike

Hvis du sikter til det som heter å ha "høyere utdannelse", så er det jo høyskole/universitetsutdannelse. Men jeg er enig i at for å være spesielt høyt utdannet er det nok kanskje en master....!?!

Og bare for å tilføye: En bachelor kalles jo "lavere grad".

ORIGINAL: Helene Burugle

Jeg vil si mastergrad... Da har du høyere utdannelse.

Definisjonen på "høyere utdannelse", er høyskole eller universitet. Uansett hvor mange år.
Men det finnes jo grader innenfor høyere utdannelse også.
1. året = grunnfag
2. året = høyskolekandidat
3. året = Bachelorkandidat     Opp hit går utdanningen innenfor "høyskoleutdanning, lavere grad"

4. året = sivilkandidat (i gammelt system, i nytt system finnes ingen definisjon for denne)
5. året = Masterkandidat

Man er høyt utdannet med 3 år, men det har blitt så vanlig (og ikke minst nødvendig) at mange ikke "regner" det som høyere utdanning lenger. Og det er jo litt synd!

Selv har jeg "bare" 4 år, og sikter på en master i arbeidsrett med tid og stunder, altså to år til.

Høyskole- eller universitetsutdanning går under høyere utdanning.

ORIGINAL: forvirretmor

Enig.
Men mange mener nok bachelorgrad også.

Hentet fra regjeringen.no :

"7.3.3 Høyere utdanning
Høyere utdanning omfatter både universiteter og høgskoler, profesjonsutdanninger og åpne utdanninger. Disse har et felles system for vekttall og grader. Gradsstrukturen består av en lavere grad som er normert til 4 år og en høyere grad som er normert til 6 år."

Ergo har alle som går universitet/høgskole etc en høyere utdanning... men innen for høyere utdanning så får man både en lavere og en høyere grad!

ORIGINAL: Kickie

ORIGINAL: forvirretmor

Enig.
Men mange mener nok bachelotgrad også.

Jeg synes bachelor er det nye artium. "Alle" tar det.

jeg mener at 3åring universitetsutd kan regnes som høyere utdanning,
altså bachelorgrad og oppover...

Jeg mener også man må ha en master for å være høyt utdannet. En Bachelor er litt "vanlig".
Jeg har selv gått 8 år på høyskole,men oppfatter ikke meg selv som høyt utdannet. Er heller ganske vanlig, jeg har jo ikke oppnådd noe mer enn Adjunkt med opprykk. Går for master nå[8D]

Back
Topp