Hva er grunn nok til å snu barna i bilstolen for tidlig?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Jeg kommer til å plassere babyen i forsetet nå. Ikke ideelt, men får ikke plass til 3 barneseter bak. Regner med mange er svært uenige i den avgjørelsen. Alternativet er at eldste blir sittende uten sete.

De som eventuelt er uenige vet ikke nok om bilsikring. ;)
 
Hvor kommer denne informasjonen fra? Jeg har aldri sett det noe annet sted enn på dette forumet, og jeg leste en eller annen gang at noen i trygg trafikk reagerte veldig på denne påstanden, de mente at barn alltid skal sitte i baksetet.

Edit : Jeg fant en lenke nå, det kan ha vært denne saken jeg leste https://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/-Barn-skal-ikke-sitte-i-forsetet/. Står dessverre ikke når artikkelen er fra, så jeg er ikke sikker.

Dette handler om barn som sitter forovervendt.
Når airbag er skrudd av, og barnet sitter bakovervendt, er forsetet like trygt. (I nyere biler.)
 
Det er greit nok men sjansen for å få ubehag hver eneste dag er jo større enn sjansen for å havne i kræsj, det er realiteten og det er nok slik mange tenker. Jeg personlig snur mine lange barn npr de blir 4 om ikke annet gjør at de må snus før, å presse ungene inn i et unehagelig sete hver eneste dag uten at de skjønner hvorfor skjer ikke her. Sånn er det og det står jeg for.

En fireåring forstår fint hvorfor, og uansett er det din oppgave som mor å ta de "upopulære" valgene og sette sikkerheten deres først. Min åtteåring vil gjerne ta bussen alene til farmor, tre timer unna, men selvfølgelig får hun ikke det bare fordi hun vil.
Ubehag er ikke god nok grunn til å snu.
 
Rart for det har jeg aldrig hørt om
Det er en del år siden. Var når eldste var liten. Så ca 4-5 år siden. De pratet da om å endre loven og ikke hver enkelt stol sin begrensninger osv siden det ikke går. Vår til å med en person som prøvde seg på at alle måtte ha isofix i bilen. Men alt ble avblåst som mye annet det blir pratet om. Litt vanskelig å tvinge folk til p kjøpe speselle typer biler osv. Vår ett helt sykt forslag som kom av anbefalingene på 4 år og øke loven om bakovervendt men tok litt av så det ble aldri noe av siden der ikke var mulig å innføre de kravene enkelte ville ha. Merkelig greie egentlig. En sånn sak som kommer opp en uke og er borte den neste så sjeldent man husker det. Jeg husker det fordi vi hadde havnet hos namsmannen hvis de reglene ble til og jeg var ganske irritert.
 
Jeg håper du ikke tenker sånn når det gjelder andre ting også, men at du melder ifra om du ser noe bekymringsverdig.
Tenk om du ikke hadde visst bedre (noe du tydeligvis gjør, men lar være å ta med i betraktning), og en melding fra noen på et forum, eller i omkretsen din, hadde fått deg på bedre tanker/opplyst deg? Også kunne du tatt bedre valg, og fått hjelp slik at barnet ditt hadde vært trygt.
Hvordan kan man ønske seg at folk ikke skal hjelpe hverandre slik at de kan gjøre en bedre jobb som forelder?!

Gjør man opplyste valg så ser ikke jeg grunnen til at noen skal slakte meg for det, jeg velger dette da selv
 
Vil du ha et faktisk råd?
Du skal se i speilene like mye som du vil følge med sporadisk på ungen. Sånn, ferdig snakka, sett ungen i forsetet bakovervendt, problem løst. ;)

Nei jeg vil ikke ha det, jeg ser i speilene og hvordan mitt barn sitter og hborfor har du ingenting med, jeg tar risikovurdering utifra vår situasjon.

Blir vanvittig provosert av bedrevitere som deg som kommer med «ferdig snakka» kommentarer og mener et peoblem er løst, jeg hadde ikke snudd om ikke det var riktig for oss.
 
Jeg skjønner godt at førstegangsfødende ikke tør å melde seg inn i forum og grupper. Særlig den bilstolgruppa, den gir jo ei stakkars nybakt og usikker mor i barsel mareritt!! Gjorde selv den feilen, og denne gangen har jeg meldt meg ut av de fleste. Grunnene til å snu tidligere enn 4 år er mange, ikke alt er svart og hvitt. Nå fins det heldigvis seter som kan snus mot forelderen når man skal ta barnet inn og ut av setet,(men disse er også heftig kritisert av mammapolitiet) men man kan jo tenke seg hva foreldre med funksjonsnedsettelser eller med barn med funksjonsnedsettelser gjorde før dette? For noen er svaret rett og slett forovervendt. Hvem kan komme og si at de skal gjøre det annerledes? Og som nevnt, noen har barn som har lett for å sette oppkast i halsen og hvis det letter situasjonen for dem ved å sitte framovervendt, ja da gjør man det. Helt enig i at man øker også sikkerheten i bil betraktelig ved å kunne ha fokuset på veien og være en god sjåfør. Og det med den familien som mistet toåringen men babyen klarte seg, det kunne fort vært omvendt hvis det hadde vært en annen type kollisjon. Og er farten stor nok, eller bilen havner utenfor ei skrent og lander på hodet, ja, da spiller det fint liten rolle hvilken vei ungen sitter, hvis man skal bruke det som argument.

Vi har vår toåring bakovervendt og sånn blir det til hun er 4 år. Det er fordi hun er lita for alderen og det er ingen grunner som tilsier at vi må snu henne før(på stående tidspunkt). Slike tråder blir som nevnt fort til ei "felle" der det alltid står noen parate med fasiten med en holdning som "gjør som du vil, men JEG risikerer ihvertfall ikke livet til barnet mitt!" Det er latterlig, egentlig. Jeg ser som jeg har sagt, heller ingen grunn til å snu barnet mitt nå, men herregud, jeg har faktisk stor forståelse for de som gjør det. Og jeg føler ingen trang for å presisere at mitt valg er det eneste riktige, for det er det ikke.

Det er alltid tryggere bakover, uansett type ulykke.
Stoler som kan snus fremover blir kritisert, og det med god grunn.
Ingen kritiserer stoler som kan vendes mot døren, og gjør de det, er det fordi de ikke kan nok om bilsikring.
Det er hvordan barnet sikres under transport som er viktig.
Jeg fatter ikke at noen kan ha forståelse for at folk velger bort sikreste alternativ.
 
Nei jeg vil ikke ha det, jeg ser i speilene og hvordan mitt barn sitter og hborfor har du ingenting med, jeg tar risikovurdering utifra vår situasjon.

Blir vanvittig provosert av bedrevitere som deg som kommer med «ferdig snakka» kommentarer og mener et peoblem er løst, jeg hadde ikke snudd om ikke det var riktig for oss.

Da får du la være å spørre da vet du, når du ikke vil ha løsninger. Eventuelt skrive at du ikke egentlig bryr deg når du først spør. :)
 
Dette handler om seter som er 20 år gamle, møllspiste, mangler deler o.l.
Ingen klipper selene på stoler som er noen år for gamle men fremdeles bedre enn ingen stoler. ;)
Typisk enkelte å overdrive fordi man har fått pepper for å snu for tidlig uten god grunn. ;)

Nei det gjør det ikke, var senest i går snakk om et 8 år gammel babysete i fin stand som sikkert noen kunne hatt bruk for noen mnd, bedre med eldre riktig sikring enn ny feil sikring[emoji6]
 
Last edited by a moderator:
Gjør man opplyste valg så ser ikke jeg grunnen til at noen skal slakte meg for det, jeg velger dette da selv

Men hvordan skal jeg vite at du er det du så frimodig velger å kalle "opplyst?"
Du velger jo bort sikreste alternativ og nekter å ta imot råd, og det er jo ikke akkurat innenfor definisjonen på "opplyst."
Hvis alle tenker sånn kommer jo ingen videre. ;)
 
Da får du la være å spørre da vet du, når du ikke vil ha løsninger. Eventuelt skrive at du ikke egentlig bryr deg når du først spør. :)

Har jeg spurt eller? Dette er 8 år siden nå og jeg står fortsatt 100% for valget mitt jeg.
 
Last edited by a moderator:
Har jeg spurt eller? Dette er 8 år siden nå og jeg står fortsatt 100% for valget mitt jeg.

Du bør endre det bedritne tonen din forresten

Ja, du spurte, ellers hadde jeg ikke svart vet du. ;)
Kanskje du skal feie for egen dør først, det lønner seg alltid.
Dersom du hadde stått for valget, hadde du ikke behøvd å være i angrepsposisjon, eller forsvar for den saks skyld.
Da hadde du kanskje ikke vært så hårsår heller. :)
 
Men hvordan skal jeg vite at du er det du så frimodig velger å kalle "opplyst?"
Du velger jo bort sikreste alternativ og nekter å ta imot råd, og det er jo ikke akkurat innenfor definisjonen på "opplyst."
Hvis alle tenker sånn kommer jo ingen videre. ;)

Jeg vet nok om bilsikring og jeg har tatt mine valg, står for det, hva jeg velger er ikke din sak, og hvor opplyst jeg er er ikke opp til deg å bedømme
 
Ja, du spurte, ellers hadde jeg ikke svart vet du. ;)
Kanskje du skal feie for egen dør først, det lønner seg alltid.
Dersom du hadde stått for valget, hadde du ikke behøvd å være i angrepsposisjon, eller forsvar for den saks skyld.
Da hadde du kanskje ikke vært så hårsår heller. :)

Jeg skriver klart og tydelig tidlig i tråden at jeg velger å svare for å vise at det er lov å svare andre veien i slike tråder, for at andre som måtte snu ikke skal føle seg halshugget. Jeg er ikke hårsår overhodet.
 
Last edited by a moderator:
Takk og lov for at det ikke er slike diskusjoner her inne.
Vel, dere kan være litt tøffe mot hverandre dere også, men det er fortsatt milevis igjen til andre diskusjoner jeg har lest.

:)

Enkelte temaer tenker jeg det er viktig å være "tøffe" rundt også, når det tross alt handler om liv eller død.
Jeg har sett stygge diskusjoner om f.eks. amming, eller bæring, og det er sjeldent nødvendig å "slakte" noen for, men bilsikring, der tar jeg gjerne enhver kamp. ;)
 
Takk og lov for at det ikke er slike diskusjoner her inne.
Vel, dere kan være litt tøffe mot hverandre dere også, men det er fortsatt milevis igjen til andre diskusjoner jeg har lest.

:)

Du bør vel kanskje lese igjennom siste tilskudd til denne tråden så kanskje du endrer mening. Dette er ikke diskusjon lenger.
 
De som eventuelt er uenige vet ikke nok om bilsikring. ;)
Det er vel gjerne min mors generasjon som er overbevist om at baksetet er myyye sikrere;-) Det var jo fasiten før.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp