Hva er grunn nok til å snu barna i bilstolen for tidlig?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Finnes ingen grunn som er god nok, annet enn at det fysisk ikke er plass i en bakovervendt stol lengre!

Kunne ikke vært mer enig!
Storebror er både laaang, og blir bilsyk, men han sitter bakovervendt - og skal gjøre det til det fysisk sett ikke er plass lenger. Var på et førstehjelpskurs rettet spesielt mot barn, et av de største temaene var bilstol. Både overlege, sykepleiere og Statens Vegvesen var veldig klare på at det ikke finnes noen unnskyldning for å snu tidligere, annet enn store medisinske lidelser. De ser heller at barna sitter med bena nesten oppunder haka, enn å bli snudd for tidlig.
 
Last edited:
Det handler om sikkerhet, å si noe annet blir for dumt.

Håper dere som snur barna framover alt for tidlig leser dere litt opp på hva dere faktisk utsetter disse små fine kroppene for.

http://m.bilstoler.blogg.no/1509014285_hvorfor_bakovervendt.html

https://youtu.be/QMFVmVn76RU

Man gambler ikke med et barns liv, ferdig snakka.

Du kan gjerne mene at det er ferdig snakka og så enkelt som det, jeg er også enig i at bakovervendt sikring er riktig og viktig. Men jeg ser også at vi alle er forskjellige og at det du får til kan for andre være vanskelig.

Hva mener du f.eks en mor med et barn som kaster opp og får panikk skal gjøre? Hva om ungen setter oppkast i halsen? Hva gjør man da?

Vet man kan sette i forsetet men hvor trygg sjåfør er man om man hele tiden har fokus bort fra veien fordi ungen hyler?

Som nevnt er jeg enig i at dette er viktig men jeg er uenig i hvordan man fronter det ut blandt folk. Det er to streker under svaret og ingenting annet teller. Det er for meg skremmende at man i dag ikke har mer respekt for hverandre.
 
Det handler om sikkerhet, å si noe annet blir for dumt.

Håper dere som snur barna framover alt for tidlig leser dere litt opp på hva dere faktisk utsetter disse små fine kroppene for.

http://m.bilstoler.blogg.no/1509014285_hvorfor_bakovervendt.html

https://youtu.be/QMFVmVn76RU

Man gambler ikke med et barns liv, ferdig snakka.
Loven sier 15 mnd. Anbefalingen sier 4 år eller så lenge det er mulig. De ville endre loven men var ikke mulig fordi enkelte biltyper som enda blir lagd er ikke bregnet til isofix eller store seter. De man egentlig skal kjefte på få er de som lager biler og prisene på dem. Jeg er syk og gjennom nav. Vi har ikke råd til billån og får det ikke. Jeg skulle gjerne hatt nyere vil med bedre plass. Men har de største innenor vår prisklasse.
 
Du kan gjerne mene at det er ferdig snakka og så enkelt som det, jeg er også enig i at bakovervendt sikring er riktig og viktig. Men jeg ser også at vi alle er forskjellige og at det du får til kan for andre være vanskelig.

Hva mener du f.eks en mor med et barn som kaster opp og får panikk skal gjøre? Hva om ungen setter oppkast i halsen? Hva gjør man da?

Vet man kan sette i forsetet men hvor trygg sjåfør er man om man hele tiden har fokus bort fra veien fordi ungen hyler?

Som nevnt er jeg enig i at dette er viktig men jeg er uenig i hvordan man fronter det ut blandt folk. Det er to streker under svaret og ingenting annet teller. Det er for meg skremmende at man i dag ikke har mer respekt for hverandre.

Har selv en toåring som kaster opp på hver eneste biltur. Men han skal sitte bakovervendt fordi. Vi stopper på egnet sted mår han kaster opp. Passer på hva han spiser i dagene før lange turer etc.

Mener ikke at det kun går på alder, høyde og vekt spiller også en rolle. Men som de sier i videoen, risikoen for alvorlig skade og død er 90%! Mindre ved å sitte bakovervendt.

Har selv vært i en bilulykke hvor vi kjørte i 20 km\t og en bil kom mot oss i 120, så vet hvor utrolig raskt og uventet en ulykke kan skje.

Mange er dessverre ikke opplyst om alt rundt dette med sikring i bil, meg inkludert før jeg ble medlem av en bilstolgruppe.

Skal ærlig innrømme at vi også vurderte å snu han framover pga oppkast problematikken, men jeg vet nå bedre og prøver å finne andre løsninger.
 
Har selv en toåring som kaster opp på hver eneste biltur. Men han skal sitte bakovervendt fordi. Vi stopper på egnet sted mår han kaster opp. Passer på hva han spiser i dagene før lange turer etc.

Mener ikke at det kun går på alder, høyde og vekt spiller også en rolle. Men som de sier i videoen, risikoen for alvorlig skade og død er 90%! Mindre ved å sitte bakovervendt.

Har selv vært i en bilulykke hvor vi kjørte i 20 km\t og en bil kom mot oss i 120, så vet hvor utrolig raskt og uventet en ulykke kan skje.

Mange er dessverre ikke opplyst om alt rundt dette med sikring i bil, meg inkludert før jeg ble medlem av en bilstolgruppe.

Skal ærlig innrømme at vi også vurderte å snu han framover pga oppkast problematikken, men jeg vet nå bedre og prøver å finne andre løsninger.

Men hva gjør du den dagen han slutter å puste i baksetet? Håper for gudsskyld det ikke skjer men det skjedde her og derfor spør jeg, er du en trygg sjåfør når fokuset er hos barnet i baksetet?

Jeg er opplyst jeg altså, så det er nevnt men jeg mener fortsatt man må begynne å ha forståelse framfor å bruke pekefingeren og mene at alt er svart/hvitt
 
Men hva gjør du den dagen han slutter å puste i baksetet? Håper for gudsskyld det ikke skjer men det skjedde her og derfor spør jeg, er du en trygg sjåfør når fokuset er hos barnet i baksetet?

Jeg er opplyst jeg altså, så det er nevnt men jeg mener fortsatt man må begynne å ha forståelse framfor å bruke pekefingeren og mene at alt er svart/hvitt

Du må gjøre det du vil, for all del, men jeg hadde ikke tatt sjansen, og det må jeg få lov å si.

Har hatt flere episoder selv hvor jeg panisk har leter etter plass å stoppe, så vet hvor ekkelt og skummelt det er.
 
Du må gjøre det du vil, for all del, men jeg hadde ikke tatt sjansen, og det må jeg få lov å si.

Har hatt flere episoder selv hvor jeg panisk har leter etter plass å stoppe, så vet hvor ekkelt og skummelt det er.

Men føler du deg trygg som sjåfør når det er slik?
 
Helt enig. Kjenner ei som snart blir mamma som ikke tørr å bli medlem av sånne forum pga hva hu leser. Når man snus siden barna burde være opp til en selv. Loven er en ring og anbefalinger en annen. Man må tenke på fattige familier er noe som blir sagt hele tiden, men ikke når det gjelder dette. Ikke alle har råd til biler hvis det er plass til de største setene. Og ikke alle har råd til de største setene. Jeg kjøpt bil etter pengene jeg hadde( betalte kontant) kjøpte dyreste bilstol og passer heldigvis i min bil men ikke i mannens bil. Den i mannens er mindre og ett vendbart sete noe som mitt ikke er. Loven sier 15 mnd. Så er opptil hver enkelt hvor lenge de vil ha de bakover etter det. Min yngste er 2 år og 3 mnd og sitter bakover i min bil og akkurat snudd i mannens pga plass og skriking hele turen ( han skriker ikke i min bil så var plassen det gikk på). Han har sitti i den bilen 1 gang på de to ukene den stolen har vært snudd, han sitter i min hver dag ( og nå forsvarer jeg det selv om vi ikke bryter loven eller noe).
Det er ganske syn at folk ikke tørr å melde seg på grupper.

I disse forumene ligger det mye kunnskap og erfaringer. Og mange har spørsmål som er viktig å få svar på. Kanskje ikke akkurat direkte med barn. Men for seg selv.

Selv så tåler jeg en støyt, viss jeg gidder det. Men jeg skulle ønske til tider man kunne utfolde seg, få hjelp, støtte utenom å sikte seg en sosial henrettelser...
 
Dette med økonomi har jeg tenkt på mange ganger, er en viss side på face der folk viser at de «jakter» på ganle stoler på finn.no er stolen for gammel så klippes selene, det er jo grenser for hvor gammel en stol bør være. Jeg kjenner jeg blit sinna av å lese slikt, stoler som gis bort er jo supert for de sol ikke har så mye, de er sikkert glade for å kunne ha ungen bakover i et gratis for gammelt sete framfor et utrygt sete som er i riktig alder.
Ja det er jeg enig i. Har ei veninne som ikke får solgt sitt izi pluss sete. Dårlig at det skal være så vanskelig og hu er nok redd for at noen skal ødelegge det.
Hvorfor klippe det ???? Hva er dette for no fenomen?
 
Har de større fare for å kveles bakovervendt vs forovervendt? De sitter jo fastspent i fempunktsselen uansett? (Ikke ute etter å skyte noen, jeg bare undrer [emoji4])

Edit: ved oppkast altså
 
Hvorfor klippe det ???? Hva er dette for no fenomen?

Stoler eldre enn 10 år er ikke anbefalt bruke fordi plasten kan bli sprø og føre til at setet ikke er lile trygt som når det var nytt, detfor sitter mange hysteriske damer (sorry om noen føler seg støtt nå) og leiter igjennom lokale facebooksider og finn.no etter for ganle seter, så hentes de og klippes i stykker før de kastes, selene klippes for at ingen skal hente de på f.eks gjenbruken og bruke de. Dette syns nå jeg er galskap.
 
Har de større fare for å kveles bakovervendt vs forovervendt? De sitter jo fastspent i fempunktsselen uansett? (Ikke ute etter å skyte noen, jeg bare undrer [emoji4])

Edit: ved oppkast altså

Ikke alle barn blir bedre av å bli snudd, og nei, man kveles ikke lettere bakover, men for oss handlet det mest om at ungen visste det kom til å skje når vi skulle kjøre, hu ble redd og hyla ustoppelig fra vi satt henne i bilen. Hu roet seg veldig av å kunne se meg (speil funka ikke) og kvalmen dabbet også av med en gang hu ble snudd, dette er jo ingen fasit og generelt blir ikke barn bedre av å snus men jeg ønsker å få fokus på at det faktisk finnes folk som snur med god hensikt og de trenger ikke bøi henretta av den grunn.
 
Stoler eldre enn 10 år er ikke anbefalt bruke fordi plasten kan bli sprø og føre til at setet ikke er lile trygt som når det var nytt, detfor sitter mange hysteriske damer (sorry om noen føler seg støtt nå) og leiter igjennom lokale facebooksider og finn.no etter for ganle seter, så hentes de og klippes i stykker før de kastes, selene klippes for at ingen skal hente de på f.eks gjenbruken og bruke de. Dette syns nå jeg er galskap.
Mmm da forstår jeg. Vel mange mennesker har kanskje litt for mye tid for mye :/
 
Stoler eldre enn 10 år er ikke anbefalt bruke fordi plasten kan bli sprø og føre til at setet ikke er lile trygt som når det var nytt, detfor sitter mange hysteriske damer (sorry om noen føler seg støtt nå) og leiter igjennom lokale facebooksider og finn.no etter for ganle seter, så hentes de og klippes i stykker før de kastes, selene klippes for at ingen skal hente de på f.eks gjenbruken og bruke de. Dette syns nå jeg er galskap.

Akkurat det er jo absurd! Aldri hørt om dette fenomenet, sprøtt
 
Jeg synes dette er litt vanskelig altså. Det er enkelt for min egen del, han trives godt bakovervendt som 3åring, og setet han har er veldig godt. Ei venninne har snudd sitt jevngamle barn nå, de får en til til sommeren og er trodde det ble for trangt å ha bakovervendt sete bak førersetet. I barnehagen er det også flere fedre med arbeidsbiler som har 2-3åringer fremovervendt i framsetet på bilen. For meg virker det helt hull i hodet, og jeg ville aldri godtatt det for mine barn. Dessverre får feks svigers med seg sånne ting, og jeg føler at de synes jeg er hysterisk som er nøye på bilsikring, vi har kjøpt et eget sete som de låner hvis de skal ha han med, men det er liksom så mye bryderi for de, må han ha sete for den korte veien (800 meter i 60-sone med et uoversiktlig kryss + ei slette der folk ofte kjører forbi og ellers kjører over fartsgrensen). Jeg gir meg ikke på det altså, men ekkelt når jeg føler at jeg må passe på, at ikke de forstår alvoret. Ei venninne som er sykepleier husker enda den dagen hun fikk inn en familie som hadde frontkollidert, babyen på 6 uker var uskada, 2-åringen som satt framovervendt var halshogd innvendig.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp