Hva er greit å si?

Litt begge deler tenker jeg... Alt for mange ord og utrykk som blir sett på som stygge fordi folk bruker de feilaktig som skjellsord...
Hvordan kan ord som tilbakestående, mongolid, hemma osv noensinne være positive og riktige ord uansett om de ikke blir brukt som skjellsord?

Syns du virkelig at dette er gode ord som alene kan stå som en diagnose? Er det noe du ønsker for dine familiemedlemmer dersom de har en utfordring?

Nei, jeg syns heller vi skal bruke riktige begreper og korrigere de som henger 20 år etter selv om de ikke mener noe vondt med det.

Hvorfor skal man på død og liv bruke ord folk føler seg støtt av?

Sier ikke de skal brukes men at om de brukes er det ikke dermed sakt at det er negativt ment, bare fordi noen har valgt å bruke de som skjellsord...

Hvordan kan ord som tilbakestående, mongolid, hemma osv noensinne være positive og riktige ord uansett om de ikke blir brukt som skjellsord?

Syns du virkelig at dette er gode ord som alene kan stå som en diagnose? Er det noe du ønsker for dine familiemedlemmer dersom de har en utfordring?

Nei, jeg syns heller vi skal bruke riktige begreper og korrigere de som henger 20 år etter selv om de ikke mener noe vondt med det.

Sier ikke det er gode ord men at de ikke burde bli stemplet som skjellsord med en gang de blir brukt... Er ikke alle som har den hensikten, slik som TS for eksempel.

Dere som nevner at man burde bruke navnet, så tenker jeg jo at ikke trådstarter går rundt og kaller jenta for "hun tilbakestående", men i denne sammenhengen var det jo ikke for å si noe om det, men for å få mannen til å skjønne hvem hun mente, da mannen sikkert heller ikke hadde visst navnet på henne. Blir for meg like naturlig som om man hadde konstatert at "Jeg traff Maria i dag", "Hvem er det?" "Hun venninnen min i rullestol, vettu". Man beskriver jo folk med det mest fremtredende av kjennetegn de har, når man raskt skal få noen til å skjønne hvem man mener. Er jo ikke vondt ment. :)

Og å sammenligne det med ord som mongoloid og åndssvak/evneveik syntes jeg er å ta i, jeg opplever ordet som mye mer nøytralt enn det. Mongoloid var vel forresten i hovedsak brukt om downs syndrom, var det ikke?

Men etter å ha søkt litt kjapt ser jeg at ordet jeg selv ville valgt å bruke kanskje er psykisk utviklingshemmet.

Det virker som om du har pratet litt med henne og jeg antar derfor at du da vet hva hun heter og kan bruke navnet hennes når du omtaler henne :)

Om jeg skal omtale folk jeg ikke vet navnet på så knytter jeg det til hvor jeg "kjenner" dem fra (hun som bor i det røde huset nedi gata, hun som jobber på rema 1000 osv)

Vet om mange som gjør det, men synes det er veldig ufint når jeg hører folk omtale andre som "hun tilbakestående", "hun feite", "hun med den svære nesa" osv osv

Personlig synes jeg "tilbakestående" er en veldig negativ betegnelse.
Om jeg måtte valgt noe annet enn navnet eller hvor jeg kjenner henne fra som over her, så ville jeg sagt "hun som er litt annerledes" :)

Last edited:
Oi, det syntes jeg er mye mer nedsettende enn å si tilbakestående, i alle fall. :eek: Men vi har jo tydeligvis en del ulike assosiasjoner her inne. :)
Absolutt og det må vi bare godta.
Jeg føler at det er ikke like dømmende som tilbakestående og at det er mer uavklart hva som er saken.

Navnet om du vet det, eller så er vel funksjonshemmet et riktig begrep som dekker mye eller "nedsatt funskjon" om det skal høres penere ut.

Tilbakestående, betyr det at det mennesket står tilbake sammenlignet med andre? Liker ikke det uttrykket!

En bekjent kalte søsteren sin "sent utviklet", og det ble sagt med kjærlighet.

Back
Topp