hva er forskjellen ???

babyboy09

Elsker forumet
hva er forskjellen på gudmor/gudfar og faddere ? er ikke det det samme ??? 

det er di som tar av lua og bærer babyen opp til fonten:) faddere er faddere:) hehe

oki. så faddere er faddere, men de som bærer ungen og tar av lua blir gudmor/gudfar ???? hmmm oki... takk for hjelpen :D

hehe:) Er i hvert fall sånn jeg har forstått det:)

Jeg trodde at bare den som bærer barnet blir gudmor/gudfar!

ORIGINAL: Stina S

Jeg trodde at bare den som bærer barnet blir gudmor/gudfar!

Sånn er min tradisjon også. Den som tar av luen, kaller vi luefadder.

Der hvor jeg kommer fra kalles en fadder en fadder, men vi bodde tidligere i Vadsø og eldstejenta har faddere der oppe, og alle de tre kaller seg gudmor og gudfar for henne, selv om ingen av de var med å bære eller ta av luen. Hun som tok av luen kaller seg fadder og hun er fra hjemplassen min. Jeg bar henne selv og jeg kaller meg mamma [:D]

en gudmor/gudfar står ansvarlig for å følge opp barnet og lære det kristen tro..og fra gammelt av var det den som tok over omsorgen for barnet om mor og far gikk bort.

Faddere er i tillegg til gudmor/gudfar, f. eks bærer til dåpen, etc. Husker ikke helt dette her, men tror det går veldig mye over i hverandre i dag, er vel ikke så mange som fortsatt følger kirkens rettningslinjer....

ORIGINAL: *Bella*

en gudmor/gudfar står ansvarlig for å følge opp barnet og lære det kristen tro..og fra gammelt av var det den som tok over omsorgen for barnet om mor og far gikk bort.

Faddere er i tillegg til gudmor/gudfar, f. eks bærer til dåpen, etc. Husker ikke helt dette her, men tror det går veldig mye over i hverandre i dag, er vel ikke så mange som fortsatt følger kirkens rettningslinjer....

Ja er vel sånn det er ja.[:)]Jeg er gudmor til sønnen til venninna mi og hun følger den oppfatningen om at jeg skal følge sønnen hennes opp og at hvis det skjer henne noe så skal jeg passe på at han har det bra.Men jeg vil jo ikke ta over omsorgen da[;)]Vi har også gudforeldre til førstemann som vi mente passet godt til å følge opp sønnen hvis noe sku skje.Synes det er en fin tradisjon.Faddere er vel mer vitner til at barnet får navnet sitt eller hva?[8|]Denne gangen her skal vi kun ha faddere.[:)]Jeg skal bære selv tror jeg[:D]

Back
Topp