Hva er forskjellen ,mellom høyskole/universitet?

(Googlet)Høgskoler:

- Mindre klasser
- Mer oppfølging
- Mer fellesundervisning
- Mindre selvstudium
- Mer praksis
- Mer praktisk/yrkesrettede fag

Universitet:

- Store forelesningsgrupper
- Mer selvstudium
- Færre forelesninger
- Mer eget ansvar for læring
- Gir titler
- Mer teoretiske fag

i tillegg er det ett krav om lærere og videreutdanninger - men det er ikke jeg inne på overhodet.......[8D] For høgskolen i Bodø har akkurat fått universitetsstaus pga oppgraderinger i videreutdanningene......................[;)]

Kompetansen til skolen, hvor høy utdannelse de kan tilby. Høgskoler har ofte yrkesretta studier, fordi dette ofte er bachelor. Universitet har mer teorifag, fordi dette er master. En høgskole kan bli universitet ved at de kan tilby x-antall mastergrader. (husker ikke hva som er kravet)
(men høgskoler kan også gi mastergrad, og universitet bachelor, er totalen som teller)

ORIGINAL: Vand

(Googlet)Høgskoler:

- Mindre klasser
- Mer oppfølging
- Mer fellesundervisning
- Mindre selvstudium
- Mer praksis

Universitet:

- Mer selvstudium
- Færre forelesninger
- Gir titler
- Mer teoretiske fag

i tillegg er det ett krav om lærere og videreutdanninger - men det er ikke jeg inne på overhodet.......[8D] For høgskolen i Bodø har akkurat fått universitetsstaus pga oppgraderinger i videreutdanningene......................[;)]

vi er 340 stk i klassen, og har ingen praksis. går på høgskole. den tilbyr både bachelor og mastertudier og vi har tittel når vi har fullført. vet universitet har (obligatorisk?) mye mer filosofi. type x-fil eller hva det heter [8D]

kan si at alle disse kriteriene får jeg via min utdannelse på et universitet!
- Mindre klasser
- Mer oppfølging
- Mer fellesundervisning
- Mindre selvstudium
- Mer praksis
- Gir titler

så jeg vet ikke jeg[8D]

ORIGINAL: trine2007

ORIGINAL: Vand

(Googlet)Høgskoler:

- Mindre klasser
- Mer oppfølging
- Mer fellesundervisning
- Mindre selvstudium
- Mer praksis

Universitet:

- Mer selvstudium
- Færre forelesninger
- Gir titler
- Mer teoretiske fag

vi er 340 stk i klassen, og har ingen praksis. går på høgskole. den tilbyr både bachelor og mastertudier og vi har tittel når vi har fullført. vet universitet har (obligatorisk?) mye mer filosofi. type x-fil eller hva det heter [8D]

vi er 30 i klassen, obligatorisk undervisning, praksis, ikke filosofi.... er universitet...

takker jenter... Det er en stund siden jeg falt utifra skolen,og det er tydeligvis forandringer fra den gangen jeg gikk på videregående-skole og hva rådgiver "forkynte" den gangen

[:)]

Etter at de fleste norske høgskolene har fått universitetstittel, er det bare noen små, formelle forskjeller. Universitetstittelen er helt utvanna, og det er akkurat det samme, spør du meg.

Back
Topp