Hva er fakta når det kommer til overvekt og prøving?

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
Jeg tenkte det kunne være fint å prøve å samle sammen det som blir sagt om overvekt og prøving, og så dele det inn i "ting som er basert på forskning eller statistikk" og "ting som man har hørt så mange ganger fra forskjellig hold at man antar at det stemmer".

Oppgi gjerne kilder (fastlegen, x nettsted, forskningsrapport, venninna mi) i denne tråden!

Ting jeg har hørt (kilde forumet her ;) )
- Ulike fertilitetsklinikker har ulike BMI-grenser. Hvorfor har de disse grensene? Er det for å unngå risikosvangerskap, eller fordi fertiliteten er mye dårligere over en viss BMI?
- Folk får beskjed om å gå ned iallfall litt, fordi kroppen responderer bedre på fertilitetsbehandling når den er i slankemodus.
Er det sant, og hvorfor gjør den evt det?

Ikke for å svare på eget spørsmål. :hilarious:

Fant et innlegg hos Medicus: https://medicus.no/overvekt-bmi-og-assistert-befruktning/
Som sier at barnløshet kan skyldes hormonforandringer indusert av overvekt, som igjen kan påvirke syklus.
Og at høy BMI kan gjøre det vanskeligere å følge med på stimulering vba UL, og dette kan igjen føre til feilmedisinering.

Også ung.no sier:
Overvekt kan påvirke stoffskiftet, hormonbalansen og selve eggløsningen. Det vil si at overvektige kvinner kan ha sjeldnere eggløsninger som igjen selvfølgelig nedsetter muligheten for en graviditet.

Så da er mine videre funderinger; om man gar regelmessige eggløsninger, påvirkes da fertiliteten av overvekt?

Interessant innlegg!

Jeg fikk høre av gyn at det er større sjanse for risiko-svangerskap. Diabetes, komplisert fødsel og andre komplikasjoner.

Ting jeg har hørt/lest: Klinikker har ulike grenser ja. De ser an bmi, men også generell sykdomshistorie og helse. Selv har jeg pcos og sliter med overvekt og barnløshet, men kroppen min er ellers frisk og sterk... Den har bare noen kg for mye, som pcos'en tviholder på! Ser man bort fra vanlige barnesykdommer, forkjølelser, influensa og andre slike virusinfeksjoner, har jeg aldri vært syk. Sykemeldt en gang i hele mitt liv. Men likevel avvist henvisning på ivf fra det offentlige, pga BMI på 37,7.

Ikke meningen å kuppe tråden med mine personlige problemer! Spent på hva folk mener om synkende fertilitet med stigende vekt!

Personlig så prøvde jeg i mange år som overvektig med bmi på 41 på det meste og det var ikke før jeg kom meg ned på bmi 30 at jeg ble gravid. Hadde pcos og alle symptomene forsvant med vekta. Så jeg er overbevist om at vekt hadde mye å si for fertiliteten her!

Uten å kunne grave opp kilder sånn på stående fot, så er det jo ofte (men ikke alltid) at en overvektig kropp har for mye av noe som gjør at deler av kroppen jobber hardere enn normalt. Og utrolig mange organer påvirker fertilitet. Eggkvalitet kan også påvirkes av utrolig mye og slimhinne/balanse mellom prgesteron og østrogen, også når man har jevnlig syklus. En stabil syklus er jo normalt et godt tegn - men likevel kan andre forhold i kroppen påvirke egghelse og evne til å feste seg.
Men det kan også være tilfellet når man er helt normalvektig. Bmi er på en måte ikke alt.
Uansett, jeg ville dele den her kontoen som har lært meg så mye om hvor mye kost og kjemikalier faktisk påvirker hormonene i kroppen. Jeg prøver ikke å bli gravid nå, men ønsker å kjenne at kroppen er mer stabil, få mer energi og kjenne meg bedre, og alt som påvirker oss hormonelt vil jo kunne påvirke hele systemet. Fordi alt henger sammen.
Masse fin info lett forklart, og vil man ha kilder er det nok bare å be om det :) som jeg har forstått kan man også ta kontakt for å finne roten til eventuell hormonell ubalanse hos en selv. Det vil jo ikke være samme årsak hos alle som sliter med infertilitet heller. Har ikke prøvd det selv, men abonnerer på nyhetsbrevet.
https://instagram.com/emmamartineekren?utm_medium=copy_link

denne kontoen er også fin, mer rettet mot generell helse og ikke bare fertilitet som den over
https://instagram.com/holistisklege?utm_medium=copy_link

Jeg vet ikke hva fakta er, men gikk uten prevensjon i 2,5 år, fikk sjekket fertilitet og alt, det eneste de fant som var "galt" var vekta mi. Gikk ned 10 kg, og opp de samme 10 kg og satt plutselig med en positiv test i hånda....
Så jeg tror at for noen kan vekta kødde med hormonene slik at det forhindrer graviditet.

Derfor er jeg ikke optimistisk ang denne runden vi prøver på nå, er nemlig 20 kg tyngre enn sist.

I tillegg er jo pcos, som en del kvinner har, en sykdom som også kan gjøre det lettere å bli overvektig /vanskeligere å gå ned. I tillegg kan pcos gjøre det vanskeligere å bli gravid. Så da kan man lure på hva som kommer først, noen ganger.

Back
Topp