Hva er et helseteppe og hvor kjøper man det?

KajsaKrabat

Forelsket i forumet
Kan noen fortelle meg hva et helseteppe er og hvor man kjøper det?

Det samme gjelder vippestol, vognteppe, gulpeklut og siklesmekke. Hvor kjøper man sånt?

Og hvor mange dyner og tepper og alt trenger man den første halvåret?

Hva skal man ha oppi vogna?

Og de hånddukene fra Ikea med hette på. Trenger man det?

Rent fysiologisk føler jeg meg klar til å få baby, men det er alle tingene man trenger som stresser meg.

Hva kler man på en nyfødt baby?

Og hva tar dere med på føden?

Nå er det panikken som prater, men jeg blir veldig glad for oppklarende svar [8|]

Kan noen fortelle meg hva et helseteppe er og hvor man kjøper det? Princess selger disse.. Veldig gode bomullstepper man pakker babyen inn i den første tiden.. Amalie bruker det som kosen sin ennå.. sånn;

Det samme gjelder vippestol, vognteppe, gulpeklut og siklesmekke. Hvor kjøper man sånt? Vippestol selges på f.eks barnas hus.. Ganske kjekk å ha til mating den første tiden (grøt o.l).. Vognteppe er jeg ikke helt sikker på.. Gulpekluter selges også på princess.. Tror siklesmekker selges der også..

Og hvor mange dyner og tepper og alt trenger man den første halvåret? Jeg hadde en dyne til vognen og en til sengen.. Det holdt her.. Hadde ikke et gulpebarn.. Du trenger nok ikke mer enn det, må nesten se ann hvordan babyer er ang gulping, bæsjing og tissing.. (om bleien holder på alt)

Hva skal man ha oppi vogna? Jeg hadde laken på madrassen i vognen, så lammeskinn(regulerer temp veldig) også gulpeklut på hodedelen for at hun ikke skulle gulpe på skinnet(om hun gulpet).. Også hadde jeg helseteppe på hun den første tiden pga sol og 30 grader.. Når høsten kom hadde vi dynen på..

Og de hånddukene fra Ikea med hette på. Trenger man det? Nei, absolutt ikke.. Jeg hadde 3-4 stk vi fikk i gave og tror ikke jeg har brukt de en eneste gang.. Bare passet på å vaske alle håndkle med parfymefritt slik at jeg kunne bruke alt på hun..

Rent fysiologisk føler jeg meg klar til å få baby, men det er alle tingene man trenger som stresser meg.

Hva kler man på en nyfødt baby? Hjemme den første tiden hadde hun egentlig bare bleie på.. Var så sinnsykt varmt.. Etterhvert som tiden gikk så hadde hun på body med lang arm og strømpebukse.. Gullverdt.. Dress om vi skulle ut tidlig på høsten..

Og hva tar dere med på føden? Kommer til å ha med klær til meg (joggis og t-shirts, boxer og bh) klær til babyen(hjemreisen) helseteppe til han slik at han får sin egen lukt i teppe med en gang.. Mobil, lader, kamera og litt stelleprodukter.. De nettingtrusene og bindene man får på sykehuset er utroooolig behagelig den første tiden.. Stjal med meg noen sånne hjem sist og det skal jeg denne gang og.. Hehe

Nå er det panikken som prater, men jeg blir veldig glad for oppklarende svar [8|]

Har prøvd hvertfall[:D] hehe

Ser du har fått bra svar her [:D]

Mye ting du ikke må ha med en gang og vil se behovet av etterhvert, butikkene er åpne etter fødselen også[:D]

Fellestrekket med klær/stoffer med ordet helse- er gjerne at det er huller i stoffet, slik at det er luftig, men i tillegg så hjelper hullene til å holde varmen. tror jeg. (jmf. helseteppe og helsetrøye) Helse i hvert hull![;)]

Et vognteppe er egentlig hvilket som helst teppe som er av en type og størrelse som gjør at det egner seg i vogna. Til Marie strikket jeg vognteppe, men det ble/blir jo brukt i alle mulige andre sammenhenger også, ikke bare i vogna. Er ca. 60x 80 cm i størrelse. Holder på å strikke vognteppe til nr. 2 også, men tviler på at jeg rekker å bli ferdig før fødsel...

kan si om helsetepper, det er at det isolerer når det er kaldt og puster når det er varmt om du forstår... Veldig gode teppe om du kjøper rette sorten...[:)]

Ja, supert. Hjertelig takk for gode svar! [;)]

Jeg som hadde planer om å kjøpe alt mulig på Ikea, men de har ikke alt sånt der. Så da blir det Princess [:)]

ORIGINAL: Zera

kan si om helsetepper, det er at det isolerer når det er kaldt og puster når det er varmt om du forstår... Veldig gode teppe om du kjøper rette sorten...[:)]

Har lurt litt på hva som er "rette sorten", for jeg ser av og til at det er forskjell på dem man får kjøpt. Hvilket er det beste da? [:)] (Man skal lure på mye rart som førstegangsfødende!)

ORIGINAL: Anni81

ORIGINAL: Zera

Har lurt litt på hva som er "rette sorten", for jeg ser av og til at det er forskjell på dem man får kjøpt. Hvilket er det beste da? [:)] (Man skal lure på mye rart som førstegangsfødende!)

Jeg har kjøpt de som de selger på princess.. Kan si at de har holdt i halvannet år med konstant kosing.. De er falleferdig nå ettersom hun drar i tråer som gjør at det blir huller [:-] ehehe

ORIGINAL: BølleBella

Men man da ikke klage når de har holdt i 1 1/2 år ihvertfall! [:D] 

hehe, nei.. Hvertfall ikke når de er brukt som koseteppe .. hehe

så bra! Jeg kjøpte helseteppe fra Princess i går ;)

Men hvor får man tak i sånne flortynne ulltepper til å henge på vogna?

er kansje dette du mener? https://nostebarn.no/sites/webbutikk/Enterprise%20Portal/CITP_EPCSSItemDescription.aspx?WTID=939&WREC=43727713711&WKEY=%5b65534%3a43727713711%5d

kan bestille oppskrift på nostebarn.no, men jeg tror dem selger oppskriften i andre garnbutikker og.
Det står at det erstatter helsetepper i bomull, så jeg skal ikke kjøpe "vanlig" helseteppe.

tror det var princess vi var mest fornøyd med også, de var de mykeste. kjøpte noen mye dyrere fra babydan på barnas hus, men de var kjempestive og harde og ikke noe gode i det hele tatt!
men det beste er et teppe i heklet bomull fra CozyDesign (dansk), en smule tykkere enn helsetepper og litt tyngre på en måte. ligger så fint rundt babyen:) så det er det vi har brukt mest, samt tynne, tynne helsetepper i ull:)

Back
Topp