Hva er Engangsstønad ?

lillegulli

Glad i forumet
jentene i juni13
Jeg er tidenes minst oppdaterte person, og har virkelig ikke peiling på noe.
Hva er engangsstønad, og hva må til for å få det?

Har virkelig ikke peiling på noe av hva man har krav på og ikke krav på. Tror kanskje jeg må ta meg en tur på nav å se. Tenkte jeg skulle søke permisjonspenger hvertfall, men vet jo ikke hvordan det skal gjøres ei gang.

Noen som kan være så snille å svare? :))

engangstønad får de som ikke har tjent opp retten til foreldrepenger[:)] under 1G.

har du jobbet 50% elr mer de siste 6 mnd får du både foreldrepenger og far får pappaperm[:)]

Jeg fornyet kontrakten min i oktober, og har vært sykemeldt siden slutten av oktober.
Har jeg da rett på foreldrepenger? har jobbet der i 3 år, men måtte fornye kontrakten.

så lenge du har vært i fast arbeid over 50% i 6 mnd i graviditeten så har du krav på permisjonspenger. om du har vært sjukemeldt trur jeg ikke har noe spesielt å si.

når du har krav på permisjonspenger så kan du velge mellom 100% av lønna di og (trur det er ) noen å 40 uker med permisjon eller 80% av lønna di og trur det er 53 uker permisjon.

pappa har krav på 10 uker permisjon så lenge du har krav på permisjonpenger.

hvis du får permisjonspenger så kan du ikke få engangstønad.

at du har fornya kontakten din kan jeg ikke tenke meg at skal ha noen betydning. du har jo likevel vært i sammenhengende arbeid..

Du vil få den samme lønnen din du alltid har hatt selvom du har vært sykemeldt.
Du må høre med arbeidsgiver om det er dem eller NAV som betaler ut penger..

Sånn som du forteller så kan det høres ut som at pappaen har krav på 10 uker pappa perm og du har ikke krav på engangsstønad..
Man kommer bedre ut med foreldrepenger som det heter enn engangsstønad..
Denne stønaden er på noen og 30.000 som man får EN gang i løpet av ALLE de ukene man skal være i permisjon.. dvs.. INGENTING..

Arbeidsgiver skal ha oversikt over hvilke papirer som du må fylle ut.
Et skal til arbeidsiver og et skal til NAV..

Du kan velge om du vil ha 80% av din faste lønn og være hjemme tilsammen 56 uker..
Eller 100% av lønnen din og være hjemme i 46 uker..

Man skal jo i tillegg ha 5 uker ferie for 2010 og 5 uker ferie for 2011..

Du er NØDT å gå ut i permisjon 3 uker før termindato.. Og du er NØDT å ha permisjon de 6 første ukene etter fødselen. Ellers kan dere fordele resten av ukene akkurat som dere vil mellom dere..
Far kan gjerne ha myye mer enn de 10 ukene.. Men det bestemmer dere!

Hvis man føder for tidlig så regnes permisjonen fra 3 uker før fødsel selvom man har vært i jobb.. Føder man ETTER termin så regner permisjon fra termin dato.. Veldig teit.. Men sånn er det..

Håper du ble litt klokere..
Men et besøk til NAV er sikkert lurt

Sniker litt fra mai [:D]
Så er det slik at 10 av de ukene er forbeholdt far. Altså om du velger 46 uker med 100% lønn så er ti av de ukene forbeholdt far og du får da bare 36 uker permisjon.
Hvis du velger 80% lønn og da skal ha 56 uker permisjon så er også ti av de ukene forbeholdt far og du får da bare 46 uker permisjon.

Og du kan ikke overføre de ukene til far på deg selv. Hvis han ikke skal bruke de så faller de bort.

Jeg ble skikkelig sur da jeg fikk vite det [8D] for meg blir det ikke mer enn 36 uker pluss ferie og syns det er ALTFOR lite!

ORIGINAL: Chibi

Så er det slik at 10 av de ukene er forbeholdt far. Altså om du velger 46 uker med 100% lønn så er ti av de ukene forbeholdt far og du får da bare 36 uker permisjon.
Hvis du velger 80% lønn og da skal ha 56 uker permisjon så er også ti av de ukene forbeholdt far og du får da bare 46 uker permisjon.

Og du kan ikke overføre de ukene til far på deg selv. Hvis han ikke skal bruke de så faller de bort.

Jeg ble skikkelig sur da jeg fikk vite det [8D] for meg blir det ikke mer enn 36 uker pluss ferie og syns det er ALTFOR lite!

Med mindre far er syk pga sykdom eller skade, og trenger hjelp til å ta seg av barnet alene, da kan de 10 ukene bli overført til mor.
Dette er jo veldig spesielt, men vi tror det gjelder oss.

ORIGINAL: LilleSitron

ORIGINAL: Chibi

Med mindre far er syk pga sykdom eller skade, og trenger hjelp til å ta seg av barnet alene, da kan de 10 ukene bli overført til mor.
Dette er jo veldig spesielt, men vi tror det gjelder oss.

Ja, ved spesielle tilfeller blir det overført til mor [:)]

Back
Topp