Hva er en hovedgate?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Dette skal andreklassingen snakke om med oss foreldre i lekse, for og få en forståelse av ordets betydning. Men det er ikke så lett, når vi ikke vet hva som definerer en hovedgate.

Følte meg litt teit når jeg måtte google dette, men når jeg tre dager senere ikke har funnet antydning til svar noe sted, så kanskje jeg ikke er så teit alikevel? :p *håpefull*

Jeg vil si at en hovedgate er en større vei med flere bygninger langs veien, gjerne butikker/kontorer osv, der det er gjennomgangstrafikk og skilting (som f.eks. parkering forbudt, fartsgrense og/eller ulike varselskilt). Denne hovedveien har flere avstikkere/sideveier. Litt vanskelig å definere, så jeg er enig med deg. Det er i hvert fall den oppfatningen jeg har av hva en hovedgate er.

Jeg vil si at en hovedgate er en større vei med flere bygninger langs veien, gjerne butikker/kontorer osv, der det er gjennomgangstrafikk og skilting (som f.eks. parkering forbudt, fartsgrense og/eller ulike varselskilt). Denne hovedveien har flere avstikkere/sideveier. Litt vanskelig å definere, så jeg er enig med deg. Det er i hvert fall den oppfatningen jeg har av hva en hovedgate er.

Det synes jeg var en god forklaring. :) Heter ofte Storgata har jeg lagt merke til... :p

Ja, jeg er i grunnen enig. Men så er jo mange hovedgater gågater i tillegg, slik som Karl Johan, som er gågate på en veldig lang del. Det er vanskelig, voksne vet jo i hodet hva det er, men det er umulig og sette ord på det så det blir både forståelig for barn, og faglig riktig, siden det ikke finnes noen definisjon. Nei, dette burde de lært på skolen, det hadde vært mye enklere! :p

Ja, jeg er i grunnen enig. Men så er jo mange hovedgater gågater i tillegg, slik som Karl Johan, som er gågate på en veldig lang del. Det er vanskelig, voksne vet jo i hodet hva det er, men det er umulig og sette ord på det så det blir både forståelig for barn, og faglig riktig, siden det ikke finnes noen definisjon. Nei, dette burde de lært på skolen, det hadde vært mye enklere! :p
Ja, det er jeg enig med deg i. Likevel er jo f.eks. Karl Johansgate en hovedgate da denne er bred med butikker/kontorer langs hele veien selv om deler av den brukes av gående. Den har en rekke sidegater. Parkering forbudt er det også såvidt jeg vet i store deler av veistrekningen (hehe, spesielt i de delene som er gågate). Ville kanskje sagt til et barn at en hovedgate er en stor vei der bilister kjører for å komme seg frem til andre, mindre gater. Man har som oftest ikke lov å parkere der og det er ofte mange skilt som sier til bilistene hva de har lov til/ikke lov til å gjøre. Det er gjerne mange bygninger langs veien, for eksempel butikker og kontorer. Ettersom det ikke finnes noen definisjon, blir vel ikke dette helt galt tenker jeg.

Haha :D

"Hovedgate er en folksom gate, som det går mange veier ut fra, og som har mange store bygninger. Hovedgater heter ofte Storgata." :D
Haha, den heter faktisk storgata her jeg bor, så er kanskje noe i det :) og i hjembyen min heter den kongens gate, men kalles på folkemunne for gate 1.

Husk at det er forskjell på gater og veier. Hovedgate og hovedvei er to forskjellige ting. I Oslo er Karl Johan en typisk hovedgate, mens for eksempel E6 er en hovedvei. Finnes selvsagt mindre hovedveier enn E6 også.

Back
Topp