Hva er en god barnehage?

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Hvilke kriterier bør være på plass?

Er du fornøyd med barnehagen til barnet/barna dine?

At de ser/kjenner/forstår hvert enkelt barn. Sønnen min er ekstremt kosete og elsker å leke med de store barna selv om han bare er 20mnd, han blir ofte "lånt" av storbarnsavdelingene da ungene der synes han er kjempe morsom å leke med. Når jeg leverer/henter ser jeg at han får suss, kos og klem av de på avdelingen, det gleder meg fordi jeg vet at det er noe han trenger for å ha det godt. Jeg er utrolig fornøyd og sønnen min trives faktisk godt i barnehagen.

Stabilt personalet. Her har det 1 fast vikar for alle 3 avdelingene det betyr at hun jobber ca 100% men er på den avdelingen det er behov for den dagen. Alle barna er ute på samme område samtidig og derfor jobber alle med alle barna og ungene er trygge på de voksne på tvers av avdelingene.

Mye ute. Når han startet i desember ble jeg litt skuffet fordi han var så lite ute, men han gikk ikke så godt enda, men fra ca februar har han vært ute minst 1 gang om dagen vanligvis 2. De er alltid ute når vi henter.

Stabilt personale er helt avgjørende for en god barnehage etter min mening. Det gjør både barn, ansatte og foreldre tryggere på alle måter (samt at det etter min mening også sier noe om arbeidsmiljøet, godt arbeidsmiljø innebærer at de ansatte ikke slutter annet enn dersom de er nødt). Tilstrekkelig antall voksne per barn er også viktig. Der min gutt gikk var det 1 voksen/3 barn på småbarn og 1 voksen/6 barn på storbarn. I tillegg hadde de faste vikarer, slik at barna kjente også dem veldig godt. Et fint og stort nok uteområde synes jeg betyr en del. Da blir det gjerne mer utetid fordi uteområdet stimulerer til aktivitet og lek. Ansatte som virkelig bryr seg om barna, er tilstede og liker å jobbe med barn er en selvfølge.

Stabilt personale
Trygge og flinke voksne!!
God planlegging av aktiviteter og månedsplanene
Mye ute

Så enig med det som blir skrevet her.

Ser jo hvordan guttungen knytter seg til de som jobber der...hadde ikke disse vært stabile ville han nok ikke trivdes like mye:)
Han elsker å være ute, og det er noe som settes høyt i barnehagen også.
Aktivitetene er varierende.
Fokus på sunn kost. Guttungen går i fullkostbarnehage.

At det er en åpen og god dialog mellom foresatte og ansatte.

Er det kommunal eller privat barnehage ungene går i? :)

Man prøver alltid å strekke seg så langt det går, og 99% av gangene får vi til å være tilstede for barna, og spesielt for de som trenger det. Det er bare så typisk og litt sårt at foreldrene gjerne kun ser den 1% hvor vi ikke har rukket til, og glemmer at man gjerne har mellom 13 - 23 unger til. Som barnehageansatt skulle jeg ønske foreldrene kunne se litt mer enn seg og sitt. Men igjen, som mor er kun det beste godt nok for min datter :p og det som er nevnt ovenfor er nok rettet mot de som ønsker og brenner for jobben, du finner alltid noen som ikke bør jobbe i en bhg, men sånn er det over alt vil jeg tro:)

Å velge barnehage er ikke alltid like lett, men en ting jeg har lært meg er å lese om visjonen og hva barnehagen står for. Alle barnehager kan sjekkes ut i fra personal/pedagoger og medarbeidere, antall barn og uteområder. sjekker du dette blir det lettere å velge rett barnehage, :)

Å velge barnehage er ikke alltid like lett, men en ting jeg har lært meg er å lese om visjonen og hva barnehagen står for. Alle barnehager kan sjekkes ut i fra personal/pedagoger og medarbeidere, antall barn og uteområder. sjekker du dette blir det lettere å velge rett barnehage, :)

Tja, stemmer ikke alltid det. På papiret ser nabobarnehagen mye bedre ut enn vår, men jeg kjenner noen som har barn begge steder og de ønsker å overføre eldste til vår barnehage. Hos oss har også flere av de ansatte barnet sitt eller har hatt barnet i barnehagen så tydelig at de ansatte liker barnehagen. Hos oss er det stabilt personale i den andre veldig stor utskifting. Grunnen til at vi valgte den vi valgte var bla fordi jeg mislikte at navneskiltet til den andre barnehagen var ødelagt i 6 mnd før de fikset det (type 1 meter høye bokstaver på fronten av huset) først etterpå at jeg har hørt masse negativt. Hos oss fikses sånt i løpet av kort tid.

Tja, stemmer ikke alltid det. På papiret ser nabobarnehagen mye bedre ut enn vår, men jeg kjenner noen som har barn begge steder og de ønsker å overføre eldste til vår barnehage. Hos oss har også flere av de ansatte barnet sitt eller har hatt barnet i barnehagen så tydelig at de ansatte liker barnehagen. Hos oss er det stabilt personale i den andre veldig stor utskifting. Grunnen til at vi valgte den vi valgte var bla fordi jeg mislikte at navneskiltet til den andre barnehagen var ødelagt i 6 mnd før de fikset det (type 1 meter høye bokstaver på fronten av huset) først etterpå at jeg har hørt masse negativt. Hos oss fikses sånt i løpet av kort tid.
Ja jeg kan tro deg på det, sånn er det vel mange steder at ting ser finere ut på papirer enn det det er. Men dessto viktigere å velge en barnehage med godt rykte. Det jeg siktet litt til i mitt tidligere innlegg,er at barnehage visjonen og hva den står for kan også være avgjørende for hvor du vil ha barnet. Da tenker jeg på rammeplanen,hva fokus de har, utegruppe,utebarnehage,gårdsbarnehage, maritimebarnehage osv i tillegg hvordan nærmiljøet er. Det som kanskje passer for deg og dine barn passer kanskje ikke for naboens barn. Er super viktig å være fornøyd med barnehagen, du skal tross alt sende dine barn der,og føle og vite at de blir tatt godt vare på :)

Vi går i en liten gårdsbarnehage, med 8 barn og 2,5 voksne, så masse oppmerksomhet. Ute så mye som mulig. Masse plass både ute og inne. Stort turområde i skog rett ved. Daglig kontakt med dyr.
Dette er den perfekte bhg for oss:)

2-åringen i huset hadde noen tøffe uker da han startet i barnehage, og det var en del grining og vegring, men da vi kom om morningen var det ALLTID noen som kom oss i møte. De tok vare på han, og alt gikk så veldig mye bedre.

Syns også at en "god" barnehage har ansatte som er lekne, imøtekommende, og tar seg tid til å prate med oss foreldre når vi leverer og henter. Jeg syns også det er viktig med mye utetid, og da gjerne turer utforbi barnehageområdet :) Syns også det er supert om lunch lages i barnehagen!

Back
Topp