Hva er egentlig tingen?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Hvis man føler seg tråkket på pga. uttalelser om en ting kan gjør, hva er egentlig tingen ved og begynne og tråkke på andre "grupper" for og føle seg bedre selv? Det er ikke en gang en sammenheng mellom de man føler tråkker på seg og de gruppene man velger og henge ut. Man må bare prøve og finne noen andre som også gjør noe galt, og flytte fokuset.

Ser ikke helt den jeg!

Det er jo som de mobbeoffrene som begynner og mobbe det da? Hvorfor gjøre andre vondt hvis du blir såret selv? hvorfor bevisst tråkke på andre hvis du føler deg tråkket på selv?

Ser nå i kjølvann av røyke i svangerskapet diskusjonen, at noen må legge ut om at de overvektige gravide også gjør noe galt, alle de med dårlig råd og barn gjør noe galt siden man ikke har råd til nye og sikkre biler osv.

Skjønner ikke den tankegangen jeg. Hadde man enda gått direkte på den man følte angrep seg, så kunne jeg kanskje forstått det. Men og hyle ut om en tilfeldig gruppe og prøve og gjøre de til det sorteste fåret ser jeg ikke helt..

Som Refleksheks skriver i den andre tråden: For å dempe sitt eget ubehag.

ORIGINAL: Lykkeliky

Så den nettopp. [8D]

Ja, jeg ser den, men jeg ser ikke hvordan det kan dempe ens eget ubehag og skulle overføre det man synes er så ubehagelig til andre.

ORIGINAL: Refleksheks

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

Hvis man føler seg tråkket på pga. uttalelser om en ting kan gjør, hva er egentlig tingen ved og begynne og tråkke på andre "grupper" for og føle seg bedre selv? Det er ikke en gang en sammenheng mellom de man føler tråkker på seg og de gruppene man velger og henge ut. Man må bare prøve og finne noen andre som også gjør noe galt, og flytte fokuset.

Ser ikke helt den jeg!

Det er jo som de mobbeoffrene som begynner og mobbe det da? Hvorfor gjøre andre vondt hvis du blir såret selv? hvorfor bevisst tråkke på andre hvis du føler deg tråkket på selv?

Ser nå i kjølvann av røyke i svangerskapet diskusjonen, at noen må legge ut om at de overvektige gravide også gjør noe galt, alle de med dårlig råd og barn gjør noe galt siden man ikke har råd til nye og sikkre biler osv.

Skjønner ikke den tankegangen jeg. Hadde man enda gått direkte på den man følte angrep seg, så kunne jeg kanskje forstått det. Men og hyle ut om en tilfeldig gruppe og prøve og gjøre de til det sorteste fåret ser jeg ikke helt..

Jeg vil våge å påstå at i det sekundet en tyr til aggresjon og sterk trang til selvforsvar - da har en truffet på noe essensielt.
Og i stedet for å gjøre noe med det - så kaster en det bare videre. Bedre å finne feil hos andre - enn å rette på feil i/ved seg selv.

Ja, jeg ser jo at det er grunnen til enkelte, jeg ser bare ikke hvordan det fungerer. Det blir jo som at jeg kapper av meg en finger, og for og få mindre vondt selv kapper jeg av naboen hele hånden. Hva hjelper det meg? [:-] smerten min er jo der alikevel. [:-]

Hehehe.

Ja, jeg merka den der.

Siste krampetrekning kalles det. En forsvarsmekanisme man burde gjøre seg ferdig med da man blir konfirmant. 

Så den nettopp. [8D]

Ja, jeg ser den, men jeg ser ikke hvordan det kan dempe ens eget ubehag og skulle overføre det man synes er så ubehagelig til andre.

Jeg synes det er ganske logisk. Ganske kjent fenomen, iallfall for meg. Det er ikke uten grunn at de verste baksnakkerne egentlig har problemer med sin egen selvtillit. For å ikke snakke om mobbere. Jeg hadde ei venninne som til stadigheter skulle rakke ned på meg foran andre, men jeg gjennomskuet henne. Hun trengte å rakke ned på noen hun så på som sterkere enn seg selv, kun for å heve seg selv overfor andre mennesker. Nokså enkel psykologi, egentlig.

Så den nettopp. [8D]

Jeg synes det er ganske logisk. Ganske kjent fenomen, iallfall for meg. Det er ikke uten grunn at de verste baksnakkerne egentlig har problemer med sin egen selvtillit. For å ikke snakke om mobbere. Jeg hadde ei venninne som til stadigheter skulle rakke ned på meg foran andre, men jeg gjennomskuet henne. Hun trengte å rakke ned på noen hun så på som sterkere enn seg selv, kun for å heve seg selv overfor andre mennesker. Nokså enkel psykologi, egentlig.

Ett kjent fenomen for meg også, men like fullt uforståelig alikevel. Jeg klarer ikke og forstå hvordan det kan få de til og føle seg bedre, selv om jeg vet det gjør det.

Hvorfor er det alltid greit å nevne hvor idioter røykende gravide er. Og ikke greit om man nevner andre feil som dårlig økonomi, fedme osv.
Hvorfor er det greit å diskutere røykende gravide hele tiden, men ikke lov å nevne gravide som har fedme?
Den klarer ikke jeg å se.

ORIGINAL: søteste

Hvorfor er det alltid greit å nevne hvor idioter røykende gravide er. Og ikke greit om man nevner andre feil som dårlig økonomi, fedme osv.
Hvorfor er det greit å diskutere røykende gravide hele tiden, men ikke lov å nevne gravide som har fedme?

Disse andre tingene du nevner har da vært oppe til diskusjon i tide og utide de også. Spørsmålet er hvorfor man må hevde seg selv ved og trekke frem andre som kan svartmales i steden, hvis man føler det er så kjipt og bli svartmalt selv!?!

Det er livsstilen som er problemet, ikke overvekten i seg selv. En overvektig som spiser sunt og beveger seg i svangerskapet er sunnere enn en normalvektig gravid som spiser sunt, beveger seg og røyker. Der er forskjellen.

Så du påstår fortsatt at dårlig økonomi er en feil? Er ikke det heller en tilstand man er i?Nei, ikke tilstand, en situasjon mener jeg.

ORIGINAL: Labambie

Siste krampetrekning kalles det. En forsvarsmekanisme man burde gjøre seg ferdig med da man blir konfirmant. 

Jeg liker deg. [:)]

Ja, skulle jeg ha forandret min mening? Man kan klare å snu sin økonomiske situasjon om man bare vill nok. Akkuratt som man klarer å slutte å røyke om man bare vill nok. Og man klarer å forandre livsstilen sin om man bare vill nok!
Vilje går alt dette på, det er poenget mitt.

Ja, skulle jeg ha forandret min mening? Man kan klare å snu sin økonomiske situasjon om man bare vill nok. Akkuratt som man klarer å slutte å røyke om man bare vill nok. Og man klarer å forandre livsstilen sin om man bare vill nok!

Men da må man ofte ofre noe. Mener du at barna har det best med foreldre de ser eller med foreldre med bedre råd? Joda, det handler ofte om prioriteringer, men som sagt - ikke alltid!

Ja, ok.

Da er vi enige om å være uenige.

Jeg mener nemlig at man har valgt å røyke. Ikke at man har valgt å ha dårlig økonomi. At det er en situasjon man kommer i og kan bruke litt tid på å komme seg ut av.
Røyke kan man slutte med på dagen.

Jeg er ganske ferdig med å fortelle hva man kan gjøre. Det kom ganske bra fem i den andre tråden.
Man ofrer alltid noe.
Røykere ofrer røyken sin, de som sliter med livstilen sin ofrer maten sin.
Jeg mener ikke man skal ofre barna sine, men har man ikke råd til å sette sikkerheten til barna først. For ofrer man ikke barnas liv om man ikke prioriterer sikkerhet?

ORIGINAL: specialized

Men da må man ofte ofre noe. Mener du at barna har det best med foreldre de ser eller med foreldre med bedre råd? Joda, det handler ofte om prioriteringer, men som sagt - ikke alltid!

Veldig veldig ofte prioriteringer, og viljestyrke!

man har et valg. Må finne balansen mellom alt en vil eie og hvor mye fritid en vil ha. Enkelt å greit, man velger selv hvor god råd man vil ha!

Veldig snevert sett, så ja, men ser man litt mer helhetlig på bildet er det ikke så enkelt! Vi klarer oss helt fint vi, så jeg snakker ikke for oss, men jeg ser jo at ikke alle er like heldige som oss alikevel.

Back
Topp