Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Misin
Jeg tror "fri oppdragelse" har tolkningsmuligheter. Det høres veldig fint ut slik som Meya beskriver det. Og det er jo flott om det fungerer. Det som kan være et problem, er at barna får vanskeligheter med å forholde seg til regler og grenser senere i livet; på skolen for eksempel.
ORIGINAL: GULLUNGEpåVEI
Tja hva skal jeg si...
En oppdragelse som baserer seg på at barnet ikke trenger å "lære" av andre , men er født med alt de trenger å lære! Naturen skal utvikle seg på egne prinsipper!
ORIGINAL: Malleleo
takk for svar damer[:)] likte meya sitt svar.. men er ikke d blitt litt vanlig i dag da? å ta hensyn til barnets følelser?
høres jo helt ville ut de historiene da[&:][8D] blir ikke sånn her hjemme nei[;)]
ORIGINAL: *Meya*
ORIGINAL: Misin
Jeg tror "fri oppdragelse" har tolkningsmuligheter. Det høres veldig fint ut slik som Meya beskriver det. Og det er jo flott om det fungerer. Det som kan være et problem, er at barna får vanskeligheter med å forholde seg til regler og grenser senere i livet; på skolen for eksempel.
Mine barn har siden de var ganske små, ikke hatt noe problemer med at det gjelder andre regler hos andre. Feks har vi ofte hatt saft til middag hjemme hos oss, eller ja, etter middag, da, ikke samtidig med maten. Mens venninna mi sine barn kun drikker vann etter maten. Der har de drukket vann uten å mukke.
Og har aldri fått noe tilbakemeldinger på at de er ett problem hverken i skole eller barnehage, til tross for at guttungen har Aspergers. Han har mobbet litt da, men vi skylder det så absolutt ikke på oppdragelsen, for det har vi vært veldig klare på at det IKKE er lov.
Jeg klarer ikke formulere meg akademisk eller noe sånt, men for meg er IKKE "Fri barneoppdragelse" den idiotiske vandrehistorien der.
For meg er det å ta hensyn til barnas følelser, behov og det å se barna, på barnas egne premisser. Det er å leve i en barneinnkluderende familie, hvor barna er en naturlig del av hverdagen, og hvor barna skal både sees og høres, ikke bare når det passer oss voksne, men også når det passer barna.
Jeg er vokst opp i det, og oppdrar mine barn slik jeg ble oppdratt. Vi har regler på noe, og vi har det litt "lettfeldig" på andre områder. Det er noe jeg ikke firer på, og noe jeg gir etter på. "Pick your battles" og "This too shall pass" er viktige mantra for meg. Det er ikke om å gjøre å få to-åringen til å slutte å klå på alt i huset innen i morgen, men kanskje innen seks måneder, når fascinasjonen avtar, så vil han slutte uansett...
ORIGINAL: KaKeMoNsTeReT
jo,det skal jeg fortelle deg..det er alle de bortskjemte drittungene som bla. jeg jobbet med på sfo og småskolen før jeg sluttet fordi de ikke eier respekt for voksne,og blitt sydd puter under armene på,og skriker barnevern med en gang de blir tatt i armen,noe de bruker som våpen...det vet de godt vi ikke har lov til,så da er det bare å stå å spytte meg i trynet,så trenger de bare sitte rolig på en stol etterpå,for så å gjøre ny faenskap når det har gått 10 min.
de mobber voksne folk,og rotter seg sammen som små pest-rotter![:-] og de gir seg aldri,for foreldrene sier kanskje fy,så er det på`n igjen neste dag! ler det bort,fordi de er jo bare 7 år osv[8|] blir svett av å tenke tilbake på den tiden[8D]
blant annet...men funker sikkert for noen[:-][8D]
ORIGINAL: Juliette
Litt sånn, kanskje?
http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=6447
"Frihet under ansvar". Jeje.
Jeg klarer ikke formulere meg akademisk eller noe sånt, men for meg er IKKE "Fri barneoppdragelse" den idiotiske vandrehistorien der.
For meg er det å ta hensyn til barnas følelser, behov og det å se barna, på barnas egne premisser. Det er å leve i en barneinnkluderende familie, hvor barna er en naturlig del av hverdagen, og hvor barna skal både sees og høres, ikke bare når det passer oss voksne, men også når det passer barna.
Jeg er vokst opp i det, og oppdrar mine barn slik jeg ble oppdratt. Vi har regler på noe, og vi har det litt "lettfeldig" på andre områder. Det er noe jeg ikke firer på, og noe jeg gir etter på. "Pick your battles" og "This too shall pass" er viktige mantra for meg. Det er ikke om å gjøre å få to-åringen til å slutte å klå på alt i huset innen i morgen, men kanskje innen seks måneder, når fascinasjonen avtar, så vil han slutte uansett...