Hva er ditt beste tips for å få babyen til å sove?

Vi har laget rutine på at pysjen kommer på i 20 tiden. Men han er på sitt mest våkne på den tiden. Jeg ammer han i de tider og sitter og koser i sofaen enten hos meg eller hos faren. Ammer igjen i 23 tiden og vi legger oss kl 23.30 sånn ca. Da legger vi han våken og han ligger og pludrer og kaver litt før det blir stille etter ca 15 min.
Jeg er spent på hvordan jeg skal gå frem når jeg skal få han til å legge seg i mere normal tid. Men det blir sikkert en stund til enda.

Eldstemann som nå er 2,5 år prøvde vi å innføre leggerutiner med fra 2-3 måneders alder, men det endte bare med mange timers byssing og bæring og smokking på et kaldt, mørkt soverom, og vi var utslitte hver kveld. Så med minstemann har vi ikke stressa med legging enda, men prøvd et par ganger å legge i "normal" tid (20-tiden når han virker litt trøtt) ved at han får på pysj og ammes i senga. Da har han våkna igjen under rapingen (eller våknet med et skrik etterpå for å rape hvis jeg prøver å legge han ned sovende uten å få rape), og vi har innsett at det var for tidlig. Så han har sovnet når jeg har lagt meg i 23-24 tida (bruker bortimot en time på å ammes i søvn da pluss raping). Han har da sovet til 10-tiden på morgenen (med noen amminger imellom selvsagt).

Men nå i det siste virker han trøtt litt før, så har begynt å legge i 23-tida, så 22.30-tida, så 22-tida. Det nærmer seg at han blir trøtt tidligere og får lettere for å roe seg nå, så vi satser på at det går seg til etterhvert nå. Han står gjerne opp tilsvarende tidligere også (oftest i 8-9-tida). Hadde vært fint om han kan legge seg rundt samme tid som storebror etterhvert (i 19-20-tida), da regner jeg med han vil stå opp samtidig med han også (i 6-7-tida). Men som sagt stresser vi ikke med det. Enkelte kvelder har han behov for å sitte inntil oss og blir da rolig, så da lar vi han gjøre det, og enkelte kvelder må han henge i puppen hver time for å være rolig. Ettersom han har hatt litt kolikk gjør vi det som passer best for ham inntil kolikkalderen er over og vi kan forvente at han ikke er plaget med magen når vi legger ham.

Vi har ingen rutiner ennå... mini får sovne når han vil (sovner gjerne i vognbagen i stua), men de kveldene han sliter med å sovne prøver jeg å få ut mest mulig gulp etter spising, og så legger vi oss sammen.

Vi sliter veldig med baby som er mye uvel og gulper enorme mengder (selv om vi raper etter hver gang han spiser), så trikset jeg brukte på storesøster om å legges mest mulig mett funker ikke like bra på ham... ;) Jeg stresser ikke så mye med det heller, selv om jeg er sliten og lengter etter voksentid når vi er inne i en dårlig periode. I dårlige perioder er det natta 1-2.30, mens i gode perioder sovner han i 22-tiden. Vi skifter til pysj i 21-tiden nå, men må ta nytt bleieskift senere de kveldene han ikke roer seg tidlig.

Akkurat nå ser jeg på henne med en gang hun er trett, så da lurer vi henne i seng på den tiden jeg regner med hun er klar for å sove. Er våken maks 1,5t-2t før hun trenger hvile igjen, men forskjellig hvor lenge hun sover..legger vi henne på soverommet tar hun natta automatisk. Håper det holder seg sånn, men kan godt snu også siden hun fortsatt er lita :-) Egentlig glad hun ikke tar smokk.. lettere å få til sengs og slipper å styre med å stappe den inn når den blir spyttet ut. Mye sånn styr med storebror :p

Back
Topp