Hva er ditt beste tips for å få babyen til å sove?

kakemonster

Betatt av forumet
Det lurer jeg på! Det som har fungert før fungerer ikke nå lenger...

Samsoving funker absolutt best her, men vi trener så godt vi kan på å sove alene. Da må hun være stappmett og legges aller helst etter å ha sovet leenge i mammas armer. Ellers funker det å legge henne ned med tutten i munnen og kosefilla halvveis over ansiktet. Passer på at hun får puste, da. Og så må jeg riste litt i vogga i tillegg til å vogge litt. Blir lettere og lettere for hver dag.
Ellers så sover hun veeldig bra i bilstolen, men bør jo helst ikke sitte for lenge i den da...

Når hun først sovner så sover hun som en stein uansett hvor hun ligger, det er mest innsovningen vi sliter med. Hun kan være trøtt som ei strømpe, men jeg får henne ikke til å sovne

kan jo rett og slett hende at ho er overtrøtt og. da får ikke vi vår til å sove så må bysse på ho til ho sovner. ellers så pleier eg å sitte på enn sånn treningsball og hoppe opp og ned da roer ho seg ned og pleier å sovne ganske så kjapt;)

Lille her sovner aller best når han er ordentlig mett, og legges i vugga/senga med tutten i munnen og uroen over seg på! Finner roen selv og sover lenge! Er utrolig lettvint på natten, å bare kan legge han tilbake i senga si etter måltidet, og så sovner han i løpet av 5 minutter! Han blir bare mer urolig hvis jeg begynner å skal bysse/bære!

På kvelden? Da legger jeg henne bare i senga, så ligger hun og pludrer litt, og sovner ganske fort. Etter amming og bleieskift legger jeg henne tilbake i senga, og det samme skjer. Har ikke hatt problemer med det, så har ikke noen tips... Hva er det dere har gjort til nå, som ikke funker lenger?

I begynnelsen var det kun bæring som funka på natta, men så gikk det plutselig over...

happyhope skrev:
På kvelden? Da legger jeg henne bare i senga, så ligger hun og pludrer litt, og sovner ganske fort. Etter amming og bleieskift legger jeg henne tilbake i senga, og det samme skjer. Har ikke hatt problemer med det, så har ikke noen tips... Hva er det dere har gjort til nå, som ikke funker lenger?

Jeg har ammet henne liggende på kvelden, også har hun spist til hun sovnet, også har jeg lagt henne i senga. Ellers har jeg matet henne sittende og latt henne sovne på arma mi og så lagt henne. I natt holdt jeg på helt til kl 4 før hun sovnet skikkelig. Prøver med tutt og kosepledd og sove i bag og og og..... Hun klarer ikke å roe seg selv ned i senga/bagen, hun skriker og kaver seg opp. Blir sliten av samme maratonen hver kveld, men det er vel bare en periode håper jeg..

Her funker det å ha litt lyd, så vi legger han, lar tv-en stå på, da roer han seg. Er det helt stille og mørkt, kaver og sliter han mer.

Her må vi ha koseklut med mammalukt, smokk og dyna godt rundt for å sovne for kvelden. Selvfølgelig akkurat spist.
På dagtid funker det best å ta på utedress, dyne over og ut i vogna, eller på med ullsett og ned i dunpose i vogna. Liker å ha det litt trangt tydeligvis. Og hvis vogna trilles så er lyset slåkt hele turen.

Her gjelder det å ikke begynne med kveldsrutinene for sent!
Hvis han blir overtrøtt så kan vi holde på ganske så lenge...

Så på med pysj rundt kl. 20, så er det en lekeøkt, amming så legger vi han... Også er det alltid like spennende om hvor mange ganger vi må inn og gi han smokken!

Babynov11 skrev:

happyhope skrev:

Jeg har ammet henne liggende på kvelden, også har hun spist til hun sovnet, også har jeg lagt henne i senga. Ellers har jeg matet henne sittende og latt henne sovne på arma mi og så lagt henne. I natt holdt jeg på helt til kl 4 før hun sovnet skikkelig. Prøver med tutt og kosepledd og sove i bag og og og..... Hun klarer ikke å roe seg selv ned i senga/bagen, hun skriker og kaver seg opp. Blir sliten av samme maratonen hver kveld, men det er vel bare en periode håper jeg..

Jeg lot henne også spise til hun sovnet de første 7 ukene, og så la jeg henne i senga. Men det var så seint hun sov, ofte 1 eller 1.30. Da bestemte jeg bare at nu kunne hun legge seg våken, og venne seg til å sovne alene, og da ble det rundt 23 jeg la henne. Jeg var forberedt på å kjempe meg igjennom, men hun aksepterte fra første kveld, ingen problem! Har nok vært litt heldig... Nå er planen å legge henne tidligere og tidligere, så vi får voksenkveld igjen:) Jeg vet ikke ikke om det kan være et råd, å bare bestemme seg, og så gå for det? Det var det jeg gjorde, men babyer er jo veldig forskjellige, og mødrene også... Jeg ville ikke at hun skulle ligge og gråte, men tenkte å trøste med sutten, evt klær som luktet av meg, og så ellers være tålmodig. Men som sagt var jeg heldig at hun bare "spillte på lag" med en gang. Håper du finner en metode som funker for dere!

Jeg begynte for 2 uker siden idag med rutiner.. Det vil si at jeg begynner kveldsstellet rundt 2015-2030 på badet. Koser med henne, masserer føttene, synger en rolig sang og så på med pysj. Bader henne ikke for hun erik så glad i det ennå,men vasker henne så klart! Deretter går vi på rommet, pakker henne inn i teppe og dette beholder hun hele natten.. Jeg ammer brystene tomme, må holde henne våken til tider for at hun skal få i seg den fete melka! Så legger jeg henne når hun er døsig og rapt ferdig. Setter på en bamse med musikk og vugger vugga. Til å begynne med samsov vi fra kl 23, men jeg ville ha vokse tid på kvelden og begynte å se at de første gjespene kom for kvelden rundt halv ni og tok da å lagde rutine etter det for ble det senere så ble hun overtrøtt. Dette er hvordan min oppskrift er og fungerer på min unge, men de 3 første kveldene er litt gråt, men satt ved siden av vugga hele tiden, og tok henne opp til tider, roet henne og la henne igjen..tok henne aldri ut av mørke soverommet, skiftet bleie med lys fra glippen i døra og roet ned og la henne igjen. Alle unger er ulike.. Prøv noen tips fra flere og se hva du aksepterer selv så finner u en løsning. Men det er ikke lett i begynnelsen, men min vilje er sterkere enn hennes..Hehe!;)) lykke til:))))))

når vi ser at han begynner å bli trøtt, før han blir overtrøtt, holder det ofte å bare legge han ned med smokken, så sovner han. På kvelden legger vi han også i senga før han er overtrøtt, ofte ligger han og skravler med seg selv en stund før han sovner, hvis han er litt sutrete så får han smokken, og da mister han den et par ganger så vi må inn og gi han den igjen, men han sovner som regel ganske raskt.
Han blir også veldig søvnig om jeg stryker han rolig over panne/øyenbryn.

Hvis han er overtrøtt og veldig sutrete på dagtid roer han seg og sovner ganske raskt hvis jeg bærer han i mei taien. Den har vært kjekk å ha noen ganger når han har vært veldig overtrøtt og ingenting annet roer han :)

Jøsses, så mange som har rutiner. Her tar vi det som det kommer. Stresser ikke med å få unger i seng.. har aldri hatt problemer med å få Pernille eller Casper til å sovne/sove *bank i bordet* 
Jeg sover med Casper og Knut sover med Pernille. Ingen triks eller tips... bare samsoving. :)

Det eneste som funker på kvelden for å få han til å sover, er å legge han på magen oppå meg, mens deg dytter litt på rumpen hans. Da kan han ha hylt å vært hysterisk til faren lenge først, men roer seg fort og sovner når han får ligge på magen på meg:) Så slik ligger vi på kveldene før jeg tar han med inn i sengen hvor vi samsover;))

oi, sover dere med begge barna?? det hadde jeg ikke klart.. Synne tisset ut av bleien her en natt å jeg måtte ha henne i min seng.. det var grusomt.. jeg sov jo ikke et øyeblikk.. jeg opplever at det kan være vanskelig å få synne til å sovne, men når hun først har klart å sovne så er det heldigvis veldig bra. :-)

svøpe henne inn i pleddet litt byssing og slikt får henne til å sovne så inn i sengen.. før dette har vi rutiner, annen hver kveld får hun bade, og så på med rein bleie, og inn i sengen min og spise lenge av hvert bryst.
prøvde en stund å legge henne i sengen sin etter dette, men det funket virkelig ikke.. så nå svøper vi henne og bysser.. jeg legger meg så i sengen min, som står rett på siden av hennes, og ligger der til jeg er ganske sikker på at hun ikke våkner igjen, slik at hun ikke skal føle at hun er alene på rommet.. om jeg ikke sovner selv da, så går jeg ut igjen til gubben.. hun er i seng mellom 7 og 8.. vi er også oppe hver dag halv 8.. dette er jo mest for min egen del da, slik at jeg får mye ut av dagen, men synne ser ut til å syns det er perfekt til å stå opp på hun også.. og er SÅ blid og fornøyd i nesten 3 timer da, så sovner hun igjen.. Deilig.. :-)

Freyr skrev:
Jøsses, så mange som har rutiner. Her tar vi det som det kommer. Stresser ikke med å få unger i seng.. har aldri hatt problemer med å få Pernille eller Casper til å sovne/sove *bank i bordet* 
Jeg sover med Casper og Knut sover med Pernille. Ingen triks eller tips... bare samsoving. :)

Freyr skrev:

Har ingen rutiner ennå... han sovner når han sovner. Ingenting å stresse med. Synes igrunn det går greit sånn det er nå.

Back
Topp