Hva er ditt beste sparetips?

Sette opp handleliste før du går i butikken, og hold deg til den!!!

Er også fan av den type sparing en del banker tilbyr: trekke et beløp, feks ti kroner, til sparekontoen hver gang du drar bankkortet. Merkes lite på brukskontoen egentlig, men man drar kortet veldig ofte, og sparekontoen fylles sakte men sikkert opp uten at man tenker over at man sparer :)

Setter mesteparten av lønnen inn på en mellomsparingskonto etter alt er trekt, så lar eg det bare være sånn 2-3000 igjen på kortet. Må somoftest hente over litt penger senere i måneden, men det fører hvertfall til at man tenker igjennom hva som er verdt å overføre penger for. Istedenfor å bare dra kortet uten å tenke så mye over det :-)

Har en sånn ca oversikt over hva vi bruker av mat, bleier, husholdningsartikler osv. Drar på en skikkelig storhandling en gang i mnd hvor jeg fyller opp med mat til baby (mme,grøt) for hele mnd, bleier i megapakker, osv) tørrvarer, mel, gjær, sauser, hermetikk og frosne grønnsaker og slikt. Vet sånn ca hva vi bruker av slikt ila en mnd også har jeg også rom for endringer. Handler derreter inn en gang i uken litt mindre handlinger av ting som ikke holder seg like lenge, melk for eksempel. Så slipper vi å fly ofte på butikken og unngår derfor disse ekstra tingene som man ikke tenker over blir mye penger i lengden. Ser også mye på kilospris på varer istedet for selve prisen, og kjøper i store kvanta om jeg har plass. Det lønner seg nesten alltid.
Baker brød en gang i uken også.
Vi er også flinke til å fryse ned rester, blir det potet til overs etter en middag bruker jeg de gjerne til noe spennende dagen etterpå.
Jeg er hekta på kjøp og salg grupper på facebook og sparer masse penger på å kjøpe og selge brukt. Om jeg har noe som bare støver ned og ikke blir brukt så selger jeg det, og sparer pengene, eller bruker de pengene på noe vi trenger(kanskje jeg tillogmed finner det pent brukt!) Jeg har lenge siklet på en babygym på jollyroom til nesten tusen kroner, så dukket den opp på facebook til under 200 meget pent brukt. Lillebebis storfornøyd og det var lommeboka mi også!

Ukeshandling, før budsjett, ta fatt i småkjøpene, skriv opp alt dere bruker (jeg har egen perm hvor alle beløp føres inn under ulike kategorier) og vær streng med deg selv - "Trenger du virkelig den sjokoladen/genseren/ukebladet?"

Ukeshandling :)

Ukeshandling, absolutt.

Videre er det greit å se over forbruk etter en måned (bruker stort sett lite kontanter, så sjekker nettbanken) - se hva man bruker penger på. Det er ofte sånn man oppdager hvilke utgifter som kanskje ikke er så nødvendige/hvor man kan spare inn

Har en sånn ca oversikt over hva vi bruker av mat, bleier, husholdningsartikler osv. Drar på en skikkelig storhandling en gang i mnd hvor jeg fyller opp med mat til baby (mme,grøt) for hele mnd, bleier i megapakker, osv) tørrvarer, mel, gjær, sauser, hermetikk og frosne grønnsaker og slikt. Vet sånn ca hva vi bruker av slikt ila en mnd også har jeg også rom for endringer. Handler derreter inn en gang i uken litt mindre handlinger av ting som ikke holder seg like lenge, melk for eksempel. Så slipper vi å fly ofte på butikken og unngår derfor disse ekstra tingene som man ikke tenker over blir mye penger i lengden. Ser også mye på kilospris på varer istedet for selve prisen, og kjøper i store kvanta om jeg har plass. Det lønner seg nesten alltid.
Baker brød en gang i uken også.
Vi er også flinke til å fryse ned rester, blir det potet til overs etter en middag bruker jeg de gjerne til noe spennende dagen etterpå.
Jeg er hekta på kjøp og salg grupper på facebook og sparer masse penger på å kjøpe og selge brukt. Om jeg har noe som bare støver ned og ikke blir brukt så selger jeg det, og sparer pengene, eller bruker de pengene på noe vi trenger(kanskje jeg tillogmed finner det pent brukt!) Jeg har lenge siklet på en babygym på jollyroom til nesten tusen kroner, så dukket den opp på facebook til under 200 meget pent brukt. Lillebebis storfornøyd og det var lommeboka mi også!
Signerer denne ;)
Vi handler 1 gang i mnd. Handler store kvantum(20kg sekk med ris,5kg vaskepulver++) handler en del på salg,ofte handler vi varer som går ut på dato dagen etter og fryser ned. Handler kjøtt til slakteren(mye bedre og mye billigere),handler krydder og ris o.l på utlandske butikker. Eneste vi handler flere ganger i mnd er melk og brød om vi ikke baker det eller knekkebrød.
Vi er 3stk og har et matbudsjett på 4000,- imnd og vi overstiger aldri den summen :)

Spør meg selv om jeg trenger tingen før jeg kjøper den. Har blitt mer bevisst på å tenke før jeg drar kortet.

Her har jeg også lagt inn sånn autosparing; hver gang jeg betaler med kortet (som er nesten alltid), så trekkes det automatisk 5kr rett inn på sparekonto :D
Ganske greit!

Handleliste for mat. Ikke dra på shoppingsenter når man kjeder seg.

Back
Topp