ORIGINAL: Skogsrypa
Jeg bor nærme sverige, så når jeg skal handle middager for en hel uke o.l drar jeg dit, sparer på billigere produkter OG kursen, så sparer liksom nesten dobbelt opp[:D] (Liker jeg å tro da..) Fyller også bensin i sverige.
Det er bare noen få produkter jeg holder meg til i norge, som:
-grovt brød (syns alle svenskebrødene er søte)
-lomper (de selger norske lomper til nesten dobbel pris)
-grillpølser (de svenske smaker ikke så godt)
-frukt (kvaliteten er dårlig på frukten i svenske matbutikker syns jeg)
-geitost, det har de rett og slett ikke på andre siden av grensa.
I Sverige har de også produkter som tilsvarer First Price her i Norge.
Hvis det går med litt melk hos deg, kjøp det i sverige. En halvannen literskartong koster under 10 sv.kr.
Lager du større porsjoner middag når du først lager, som feks supper, lapskaus osv, fryser du ned det som er til overs og har til en annen gang.
Ellers gikk vi over fra Telenor til Tele2 med mobilene. Vi så på OneCall først, og de var billigst, men vi skulle også ha mobiltelefoner med på binding, da vant tele2 suverent for oss.
Har du parabol og betaler månedsavgift? Hvis du har nære familievenner e.l med samme leverandør, kan du spørre om dem vil kjøpe "rom 2" og la deg ha kortet, mens du betaler vedkommede selv, er under halv pris i mnd. Pappa har sitt navn på vårt, så det er vesentlig billigere!
Har du bredbånd? Kanskje du kan skru ned båndbredden og spare penger på det?
Se over forsikringene dine. Med enkle tiltak kan du få prosenter. Er alle forsikringene dine samlet på ett sted? Har du innboforsikring via jobben? Du trenger ikke dobbelt opp[;)]
Har du vedovn i huset/leiligheten? Kjøp litt ved og spar inn på strømutgiftene. Slukk lys i rom du ikke er. Kjør vaskemaskinen på kortere program ved "hverdagsvask".
Kutt ned på kafèturer og andre unødvendige turer, det går fort mer penger enn man tror! Skal dere på dagsturer e.l, smør gode smørbrød og ta med kaffe/saft.
Kjøp ikke brus, godteri, pølser osv på bensinstasjon, DYRT!
Er sikkert masse mer, men dette var det jeg kom på i farta..[:)]
her var det veldig mange gode tips ja! takk for det! [:)]
vi har nettopp bytta forsikring fra IF til Storebrann, sparte ikke sånn kjempe mye på det. men det utgjorde 200 kr forskjell i måneden. også leste jeg at man skal gå opp i prosent for hvert 6. måned.
men ringer man forsikringen hvert halvår og sier det da eller?
jeg gikk ikke opp noe automatisk det året jeg var i IF.
vi har kutta ned et stort eiketre i hagen, og stabla ved til den store gullmedaljen i helga. (det var et 400 år gammelt svææært tre)
så nå har vi 5 favn til vinteren. det er godt å vite!
vi hr telenor bredbånd. skal sjekke hvor mye vi betaler neste regning som er kvartalsvis.
skal til sverige til helga. skal hamstre inn mat da. bor også veldig nærme sverige. skal da kjøpe inn masse melk. for ja, jeg drikker nesten 1 liter om dagen. her er det kun jeg som drikker, men allikevel [;)]
skal ta å lage noen store posjoner og fryse ned.
men jeg får for meg at det koster mer å slå på og av lyset for hver gang man "bruker" rommet jeg da...
feks badet...
en ting er lager eller rom man ikke benytter flere ganger om dagen...
bare noe jeg tror, men ikke vet...