Hva er ditt beste sparetips?

girlypai

Elsker forumet
Hei jenter. nå er tiden inne for tanken på de mange forberedelser. men så er det det med å ha råd til alt som babyen trenger da. her kan vi kanskje legge ut tips som har gjør at vi kan spare inn på budsjettet.
jeg satt senest i dag og tittet over den enorme regningsbunken. og jeg låser meg fast noen ganger på hva jeg kan spare inn på, ved å bytte selskap, produkt, merke osv.

Hva er ditt beste sparetips??

mitt er:
*Å gå fra telenor til onecall faktura. 0 kr i måneden for 120 ringe min og 90 sms. Her sparer jeg inn endel..

*Å kjøpe first price produkter, ca halve prisen.

Håper på mange bidrag, og at jeg kan spare inn steder jeg ikke har tenkt på engang [:)]

Vi har kuttet ut alt som har noe med mobil abo å gjøre, kjøper heller ringkontant. Har oversikten og er det tomt, ja så er det tomt. Jeg bruker vel bare 100-150kr i måneden.
Byttet også nettleverandør, så gikk ned en 100 lapp i måneden der og.
Bor nærme sverige, så vi hamster inn ting der som det går mye av og som er rimeligere der enn her i Norge. Ellers går det i first price produkter til tider [:)]
Er utrolig påpasselig med å skru av lys når man ikke er i rommet!
Kjøper ikke avis eller pølser etc sånne ting på bensinstasjoner... blir fort mange menger når man legger sammen på for eksempel et halvt år.
Tja.... kommer ikke på mere... men skulle uansett hatt flere måter å spart på, sånn tror jeg det er uansett om man har lite eller mye... man skulle alltid hatt mere [8D]

[8D]Vet ikke om det er sparetips..men et godt tips er det....
På sparkjøp får du kjøpt flanells tøybleier. De er ideele å bruke de som håndkle til baby, pluss som spy kluter[:D]

Jeg handler på matbutikken bare en dag i uken, og det tror jeg at jeg sparer masse på!!

Er jeg innom hver dag etter jobb så blir det alltid så mye ekstra, og det unngår jeg nå.

ORIGINAL: Skogsrypa

Jeg bor nærme sverige, så når jeg skal handle middager for en hel uke o.l drar jeg dit, sparer på billigere produkter OG kursen, så sparer liksom nesten dobbelt opp[:D] (Liker jeg å tro da..) Fyller også bensin i sverige.
Det er bare noen få produkter jeg holder meg til i norge, som:

-grovt brød (syns alle svenskebrødene er søte)
-lomper (de selger norske lomper til nesten dobbel pris)
-grillpølser (de svenske smaker ikke så godt)
-frukt (kvaliteten er dårlig på frukten i svenske matbutikker syns jeg)
-geitost, det har de rett og slett ikke på andre siden av grensa.

I Sverige har de også produkter som tilsvarer First Price her i Norge.

Hvis det går med litt melk hos deg, kjøp det i sverige. En halvannen literskartong koster under 10 sv.kr.

Lager du større porsjoner middag når du først lager, som feks supper, lapskaus osv, fryser du ned det som er til overs og har til en annen gang.

Ellers gikk vi over fra Telenor til Tele2 med mobilene. Vi så på OneCall først, og de var billigst, men vi skulle også ha mobiltelefoner med på binding, da vant tele2 suverent for oss.

Har du parabol og betaler månedsavgift? Hvis du har nære familievenner e.l med samme leverandør, kan du spørre om dem vil kjøpe "rom 2" og la deg ha kortet, mens du betaler vedkommede selv, er under halv pris i mnd. Pappa har sitt navn på vårt, så det er vesentlig billigere!

Har du bredbånd? Kanskje du kan skru ned båndbredden og spare penger på det?

Se over forsikringene dine. Med enkle tiltak kan du få prosenter. Er alle forsikringene dine samlet på ett sted? Har du innboforsikring via jobben? Du trenger ikke dobbelt opp[;)]

Har du vedovn i huset/leiligheten? Kjøp litt ved og spar inn på strømutgiftene. Slukk lys i rom du ikke er. Kjør vaskemaskinen på kortere program ved "hverdagsvask".

Kutt ned på kafèturer og andre unødvendige turer, det går fort mer penger enn man tror! Skal dere på dagsturer e.l, smør gode smørbrød og ta med kaffe/saft.

Kjøp ikke brus, godteri, pølser osv på bensinstasjon, DYRT!

Er sikkert masse mer, men dette var det jeg kom på i farta..[:)]

her var det veldig mange gode tips ja! takk for det! [:)]

vi har nettopp bytta forsikring fra IF til Storebrann, sparte ikke sånn kjempe mye på det. men det utgjorde 200 kr forskjell i måneden. også leste jeg at man skal gå opp i prosent for hvert 6. måned.
men ringer man forsikringen hvert halvår og sier det da eller?
jeg gikk ikke opp noe automatisk det året jeg var i IF.

vi har kutta ned et stort eiketre i hagen, og stabla ved til den store gullmedaljen i helga. (det var et 400 år gammelt svææært tre)
så nå har vi 5 favn til vinteren. det er godt å vite!

vi hr telenor bredbånd. skal sjekke hvor mye vi betaler neste regning som er kvartalsvis.

skal til sverige til helga. skal hamstre inn mat da. bor også veldig nærme sverige. skal da kjøpe inn masse melk. for ja, jeg drikker nesten 1 liter om dagen. her er det kun jeg som drikker, men allikevel [;)]

skal ta å lage noen store posjoner og fryse ned.

men jeg får for meg at det koster mer å slå på og av lyset for hver gang man "bruker" rommet jeg da...
feks badet...
en ting er lager eller rom man ikke benytter flere ganger om dagen...
bare noe jeg tror, men ikke vet...

Istedet for brus til helgene,drikker vi is-te. De pulverposene som du blander ut i vann. En pakke med 3 poser (som blir 3 liter) koster like mye (kanskje mindre også) enn en stor flaske brus! Man drikker heller ikke like mye,for blir liksom mer "mett" i magen av is-te synes jeg[:)]

Er mye flinkere nå til å spare middagsrester. Kan vi spise rest en dag, er det jo en dag mindre vi må kjøpe til (Utenom kylling, det er jeg for skeptisk til[&:])

ORIGINAL: MarsMamma

Istedet for brus til helgene,drikker vi is-te. De pulverposene som du blander ut i vann. En pakke med 3 poser (som blir 3 liter) koster like mye (kanskje mindre også) enn en stor flaske brus! Man drikker heller ikke like mye,for blir liksom mer "mett" i magen av is-te synes jeg[:)]

Er mye flinkere nå til å spare middagsrester. Kan vi spise rest en dag, er det jo en dag mindre vi må kjøpe til (Utenom kylling, det er jeg for skeptisk til[&:])

ja, der sier du noe!
vi drikker alt for mye brus. jeg drikker ikke så mye, men samboer er brusoholiker. og brus er ikke billig akkuratt.
det var lurt! har faktisk en sånn eske med 3 pakker iste i skapet. skal jeg jammen gå å ta i ei mugge nå, og sette i kjøleskapet. ingenting er bedre enn iskald iste da! [:)]

skal dure inn på kjøkkenet og ordne det nå! [:)]

ORIGINAL: Piksi

Jeg handler på matbutikken bare en dag i uken, og det tror jeg at jeg sparer masse på!!

Er jeg innom hver dag etter jobb så blir det alltid så mye ekstra, og det unngår jeg nå.

ja der har ikke jeg vært noe flink. det skal jeg begynne med. skal skrive handleliste også skal vi ta en stor handel til helgen. det vet jeg at man sparer mye på. for den derre impuls handlingen blir ofte dyr!

Ikke la kjøleskapsdøra/døra til fryseren stå åpen lenge av gangen.

Spar på varmtvannet ved å ta kortere dusjer og ikke karbad. Kjøp sparedusj.

Bruk kjeler som er like store som stekeplata for å unngå varmetap fra komfyren (for oss som ikke har induksjonsovn).

Bruk alltid lokk på kjelen når du koker mat/vann.

Bruk sparepærer.

Er vel flere gode tips på Enøk sine sider. [:)]

Fyll bensin på søndag kveld (som regel setter bensinstasjonene opp bensinprisen mandag morgen).

Fyll vaskemaskinen når du vasker klær (unngå halvfulle maskiner).

Handle på salg/tilbud.

Kjøp tetningslister hvis det trekker fra vinduer/dører.

Man MÅ ikke bruke tørketrommel. [:)] (Har selv nylig kjøpt det pga babyen, ellers har jeg aldri brukt det).

Det var det jeg kom på nå... [:)]

Mener Mythbusters testet det en gang,det der med å slå av å på lyset når du skal forlate et rom...mener på de fant ut at det lønner seg å slå av ja:)

tror jeg må se om jeg finner noen link til det jah!

ORIGINAL: Sisko

tror jeg mangler det spare-genet.. så burde kanskje ta notater.......

singerer denne..

Men har one call selv og er veldig fornøyd :D

Vi sparte noen hundrelapper i mnd ved å gå fra OneCall til Netcom, faktisk. Når vi hadde OneCall så fikk jeg regninger på 5-600 kr i mnd.. Nå har jeg NetCom og betaler vel 2-300 kr i mnd i telefonbruk. Nærmeste venner har NetCom, så der sambo pleide å bruke over 100 kr på å ringe til kompisen sin, betaler vi nå 29 kr for NetCom venner, så kan han ringe gratis (oppstartspris da) til alle som har NetCom. Samtidig har jeg og han NetCom bestevenn, så vi ringer og sender sms for kr 0 i mnd. Dette koster ingenting og vi har heller ikke oppstartspris. Her sparte vi mange 100 kr! I tillegg så har jeg NetCom fri familie med min mor og min søster, så det er gratis å ringe oss imellom også. Får også varsling på sms når vi har oversteget et gitt beløp, så kan vi passe på at vi ikke bruker så veldig mye [:)] kjempekjekt.

Så det kan være lurt å se an forbruket sitt og se hvor man kan spare, evt om andre i familien har samme abbenoment!

*Pass på å ha fri familie når det gjelder mob. Vi er 4 stk i familien og vi ringer gratis til hverandre alle sammen.

*Kjøp utstyr til babyen på Finn.no- det er 1000-lapper å spare og mye bra der.

*Gå med hendene rundt listene på gulvet en kald dag og kjenn etter om det trekker noen steder. Tett igjen hvis det er trekk.

[:)] 

Kjøpe babyutstyr på Finn ja! Som LoveMyLife sa[:)] Der er det mye å hente i disse tider... jeg kjøpte vogn i går, en som var 1 år gammel, sparte 5 tusen! (nå var den sinnsykt dyr fra før da men [8D]) Og moseskurv fra Ebay (England) 7-8 hundre billigere (hvis ikke tollen kommer og tar meg da.. [8|])

mange og gode tips her!

skal sannelig ta meg litt bedre tid neste gang jeg er i sverige gitt.. sjekke kg og liter prisen. skal se etter trocadero neste gang. også viste jeg ikke at eurocash var billigere enn maximat. ( det er der vi nemlig pleier å handle. da blir det eurocash fremmover ;)

og da bør vi begynne å slå av lysene når vi går ut av rommene [;)]

det med å bruke for stor kokeplate er jeg ekspert på. og skal se på dette med sparedusj. her var det mange kjekke hverdags ting man ikke tenker på at man kan spare på.

ja vi har arvet mye barneting, så der har vi spart mye [:)]
ja er stadig vekk innom finn og sjekker... [:)]

oohh.. nå har reflektor begynt på tv, må se på! [:)]

-Vi byttet fra telenor til talkmore. Der sparer jeg 1000,- i mnd i telefonregning[:-]
Jeg er en flittig bruker av tlf kan man si. Men gikk fra 1500,- til 500,- i mnd ca.
Det er bra det[:D]

-Trekk ut ladere fra kontakter dersom de ikke brukes. De bruker strøm. Kanskje ikke det største forbruket, men det blir endel i det lange løp!

-Handle på tilbud ja, som mange har skrevet over her. Særlig sånn frysevarer som f.eks findus osv. Det har de ofte tilbud på. Gjerne sånn -40% på alle varer fra findus osv.

-First Price (eller andre billige produkter)

-IKKE handle på ICA. Det er den dyreste butikken det går ann å handle på. Her handler man på rema1000 dersom man skal storhandle. Og på kiwi dersom det er et par ting vi mangler f. eks[:D]

-Ikke kjør bil en plass,dersom det er så kort at du kan gå dit eller sykle. Bilen bruker mye bensin/diesel i begynnelsen når den er kald. Så dersom du lar den stå ,sparer du deg selv for ekstra kroner i drivstoff og ikke minst miljøet[:D]

-Og ikke minst,kjøp det mest nødvendinge. Jeg ser det på vår handle liste. Er mye man kunne spart seg for som man egentlig ikke trenger, men som man kjøper alliavel[;)]

mine tips[:)]:

*smøre nistemat i stedet for å kjøpe!!
*shopping foregår på billigebutikker som gina tricot, hm osv- alltid på jakt etter salgsvarer:P
*følge med på matkjedene når de har tilbud på f,eks kjøttdeig osv

Er nok mye man kan gjøre
Her i huset er det vel somm følger

Holder oss oppdatert på forsikringer og telepriser
Her har vi netcom alle mann for det lønner seg for oss, men sjekk ut...for det vil variere på bruken hvem som lønner seg

Handler alt first price

Kjøper stort når det er tilbud

Kjøper mye halvpris som går ut på dato den dagen eller dagen etter..like godt i fryseren

Drikker kun vann til middagen midt uken

Handler KUN en gang i uken

Lager mye middag fra bunnen av, og bruker rester...der er det mer å spare en man tror

Og til dere som skal kjøpe utstyr...kjøp på finn

Tenk over hvor mye utstyr dere egentlig trenger...mange kjøper alt for mye...

Er nok mye mer men husker ikke det nå

Back
Topp