Hva er ditt beste husmor'tips?

Mitt beste tips; gift deg med en som er mer huslig enn deg selv...![:D]

ORIGINAL: lykkeligmamman

ORIGINAL: *Tøtta81*

mitt tips: skaffe vaskekjerring[:D]
DET SKAL jeg gjøre,,

det har vi, helt fantastisk (spes nå som eg har bekkentrøbbel, og mannen jobber i en annen by i ukene..)
100kr timen. på to timer støvsuger og vasker hu 17 rom! definitivt verdt hvert øre av de 800kr det blir i mnd[:D][:D][:D]

17 rom [8|] Hvor stort hus har du sa du? [:-]

- for å få bort sviflekker fra strykjernet (vi har et gammelt strykjern som får svimerker hele tiden): stryk stålull med varmt jern
- kjøp en oppvaskkost på Nille der en fyller såpen i "skaftet". Sett det i en liten skål på vasken. Dermed slipper man å finne fram såpa hver gang noe skal vaskes, og det går mye mindre vaskemiddel
- anskaff en nal! Etter at jeg "oppdaget" nalen har myye blitt myye enklere! Bruker den til vindusvask, speilvask, til bordplate med glass
- ha en liten klut på badevasken (som på kjøkkenvasken), og vask over vasken når du pusser tenna. Alltid ren vask!
- gå aldri fra et rom til et annet tomhendt
- ikke bruk tøymykner på dongeribukser. De utvider seg mye fortere og mister fasongen.
(og så et lite påske-tips: for å få gult skall på egget til påskefrukosten: kok de sammen med litt løk eller skall fra løk. Smaker ikke annerledes, men det blir litt mer "fancy" på påskebordet;) )

mulig dette er tips som "alle" vet fra før..[8D]

Jøss, masse gode tips.

For å fjerne kvae på klær, eller fettfleker på klær, duker, etc., hell på grønnsåpe på flekken og la dette virke. Vask klærne som vanlig. (kan gjerne ligge i flere dager før man vasker, for grønnsåpe bleker ikke eller lager nye flekker... om du vil vente på å vaske en full maskin for eksempel).

Dette kan også være smart for å fjerne fettflekker om man bruker rådet om å fjerne stearin på duker med kaffefilter og strykejern, for min erfaring er at det blir igjen fettflekker etterpå

stod avispapir,men det er alderede skrevt så jeg...

henger meg på den med huslig mann;) hihi.. NB, kan gi dårlig samvittighet til tider...

Hvis du har sølt stearin på klær eller duker, legg det i fryseren ei stund, slik at stearinen stivner ordentlig, vips er det borte!

Hvis flis i fingeren: Dekk flisa med et plaster med smør på over natta, om morgenen er flisa borte!

Hvis toaletten din er skitten og har mange "merker", tøm nedi ei flaske cola og la det stå. Gå over med dokosten, skinnende rent!

Om sommeren blir det ofte varmt inne. Vri opp et håndkle i kaldt vann, heng opp foran ei åpen dør eller et åpent vindu, etter noen timer har du et godt og kjølig rom!

denne tråden ar genial! [:D] legge i favoritter, kanskje noen har flere?[:D][:D]

Gjøre ren mikro: En bolle med vann og sitron skiver oppi, sleng i mikroen og skiten løsner...[:)]

ORIGINAL: iThief

om du har sølt stearin på duker, teppegulv e.l kan man legge et kaffefilter oppå og stryke over med strykejern. da trekker stearinen opp i filteret[:)]

Oooo, tusen takkfor tips! Jeg sølte stearin på duken min i går og ble så lei mei, for jeg trodde at nå var duken ødelagt...

Vist du laga babymat putt da i små poser og klem da heilt flatt før du hiv den i frysen, då går da kjempe fort å tina den når du skal ha den igjen.
Da samme gjer eg med kjøttdeig [:)]

har ikke lest igjennom tråden, så kanskje det står her fra før.

Men mitt beste tips er for ull som har krympa i vask;  Legg det i vannbad med balsam oppi, la det ligge en stund, og strekk plagget forsiktig ut igjen..[:)]

Back
Topp