Hva er ditt beste husmor'tips?

ORIGINAL: Oh hvite lakenrumpe

når jeg vasker speil så tørker jeg bort vannet/såpen med vanlig toalettpapir/tørkepapir - da blir det ikke en eneste vannflekk igjen og speilet glinser[:)]
lærte det på ekstrem rengjøring.

Avispapir er også bra, blekket i papiret gjør så det blir ekstra blankt!

Om barnet har hatt et uhell i sengen om natten, dryss potetmel på slik at det dekker hele flekken, la det ligge på noen timer før du børster det av og madrassen er tørr igjen [:)]

For å få skitne gullsmykker og ringer osv blanke igjen, kan du koke dem i noen minutter i zalovann og så tørke av dem med en tørr klut etterpå. [:)]

Hvis du søler kaffi eller noe på gulvteppe eller stoff møbler så kan du ha på et tykt lag med potetmel til det har trekt inn også støvsuge det opp. Så skal det være borte. Sølte kaffi på teppe som vi har i trappa og da testet jeg det. Funket fint som f. [:)] Helt borte etterpå.

Blank vask på badet, bruk ca 5 cm tannkrem og en våt klut som er vridd opp. Tørk tannkremen ut over hele vasken, skyll så godt av. Vasken glinser etterpå!

ORIGINAL: FABU12

*lagre i favoritter*

[:D]

for ¨å få rustfritt stål til å skinne, og ikke ha mass fingermerker ta litt olivenolje og et par dråper sitron på et papirhånkle og dra over overflaten[:)]

vask speilet med barberskum og tøtk av med avispapir, da blir det blankt og det dogger ikke like lett[:)]

ORIGINAL: Tyren85

ORIGINAL: iThief

om du har sølt stearin på duker, teppegulv e.l kan man legge et kaffefilter oppå og stryke over med strykejern. da trekker stearinen opp i filteret[:)]

det skal jeg huske på, smart[:)]

jeg og=)

ORIGINAL: OleSebastian`s mamma

ORIGINAL: LouisVuitton
  1. Har du vond lukt i vaskemaskinen din? Ha litt eddik i maskinen og vask en tom vask på 90 grader.
  2. Fastbrente rester i kjele: Kok Cola i kjelen og det som er fastbrent løsner
  3. Rengjøring av microbølgeovn: Sett inn en skål med vann og sitrondråper, slå på ovnen og la den gå i noen minutter. Deretter fjerner du smuss lett med klut.
  4. Stearing på duker o.l: Legg et kaffefilter over stearinflekken, legg et oppvaskhåndkle over kaffefilteret - stryk over med strykejern og stearinen blir borte fra duken.
  5. Innvendig rengjøring av stekeovn: Fyll en ildfast form med vann og sett mitt i stekeovnen. La den stå inne i 30 minutter på 50 grader. Smusset løsner og er lett å vaske bort med mildt såpevann.
  6. Gjøre kjeler blanke inni: Kok opp rabarbara i kjelen
  7. Fjerne vond lukt på tepper: Strø natron på teppet, la det virke litt og støvsug.
  8. “Tåfis lukt” i skoene: Legg skoene i en pose og deretter i fryseren i et døgns tid.
  9. Brente flekker på komfyren: Bland sammen litt eddik og bakepulver og gni det på flekkene - vaskes deretter bort.
  10. Rengjøre oppvaskkum i stål: Bruk bakepulver og litt vann - skrubb deretter med en børste. Oppvaskkummen blir ren og blank helt uten kjemiske virkemidler!

Ergo du er et stk grepa husmoremne![:D][8D]

ORIGINAL: snuppe07ogspire09

Vel jeg har et slags tips. Rydd 10 min. før du legger deg hver kveld. Er så deilig å stå opp til ryddig hus hver dag[:)] Sett alt inn i oppvaskmaskin, vask over benker, legg putene i soffan fint osv.

dette gjør vi og.... :) og hiver alt skittentøy inn på vaskerommet i skittenstøyskorga...så er det på plass når det skal vaskes..slipper vi og gå hele huset for å finne skittentøy....ja,sambo er litt sløv av og til,men...[;)]

ORIGINAL: vilhaspire

ORIGINAL: snuppe07ogspire09

Vel jeg har et slags tips. Rydd 10 min. før du legger deg hver kveld. Er så deilig å stå opp til ryddig hus hver dag[:)] Sett alt inn i oppvaskmaskin, vask over benker, legg putene i soffan fint osv.

dette gjør vi og.... :) og hiver alt skittentøy inn på vaskerommet i skittenstøyskorga...så er det på plass når det skal vaskes..slipper vi og gå hele huset for å finne skittentøy....ja,sambo er litt sløv av og til,men...[;)]

er det ikke vanlig å legge skittentøy i korga????

Bruk eddik for å rengjøre mikro og stekovn. Da unngår du å bruke sterke, fettløsende kjemikalier der du tilbereder mat.

Ha litt eddik og evt vann i en ildfast skål eller annet egnet kar.
I mikro; kjør på full effekt til eddiken koker. Stopp ovnen, men ikke lukk opp døra. Det er nå dampen skal gjøre jobben. La stå en liten stund. Nå kan du enkelt tørke av fett og matrester uten skrubbing.

Samme prosedyre i stekovn. Sett karet på rist midt i ovnen. La eddiken koke en liten stund, slå av ovnen. Ikke la den bli helt kald. Bare å tørke av etterpå. [:D][:D]

denne tråden før havne i topptråder/viktigste tråder!

OllallaAA her er det mange flinke husmødre[:)][:)]

eg har ein regel om å alltid sette på en ny maskin klær før eg henger opp det eg tar utav maskinen.
på den måten holde eg haugane nede på "akseptabelt" nivå[:D]

legg/sett oppvaskbørstene i vann og klorin over natten i f.eks et litersmål. Da blir de helt hvite og rene igjen. Mye renere enn i oppvaskmaskin.

ORIGINAL: LouisVuitton
  1. Har du vond lukt i vaskemaskinen din? Ha litt eddik i maskinen og vask en tom vask på 90 grader.
  2. Fastbrente rester i kjele: Kok Cola i kjelen og det som er fastbrent løsner
  3. Rengjøring av microbølgeovn: Sett inn en skål med vann og sitrondråper, slå på ovnen og la den gå i noen minutter. Deretter fjerner du smuss lett med klut.
  4. Stearing på duker o.l: Legg et kaffefilter over stearinflekken, legg et oppvaskhåndkle over kaffefilteret - stryk over med strykejern og stearinen blir borte fra duken.
  5. Innvendig rengjøring av stekeovn: Fyll en ildfast form med vann og sett mitt i stekeovnen. La den stå inne i 30 minutter på 50 grader. Smusset løsner og er lett å vaske bort med mildt såpevann.
  6. Gjøre kjeler blanke inni: Kok opp rabarbara i kjelen
  7. Fjerne vond lukt på tepper: Strø natron på teppet, la det virke litt og støvsug.
  8. “Tåfis lukt” i skoene: Legg skoene i en pose og deretter i fryseren i et døgns tid.
  9. Brente flekker på komfyren: Bland sammen litt eddik og bakepulver og gni det på flekkene - vaskes deretter bort.
  10. Rengjøre oppvaskkum i stål: Bruk bakepulver og litt vann - skrubb deretter med en børste. Oppvaskkummen blir ren og blank helt uten kjemiske virkemidler!

Samtlige notert[;)]

mitt tips: skaffe vaskekjerring[:D]
DET SKAL jeg gjøre,,

Vaske vinduer med nylonvask, tørk/puss av med sammenkrøllet avispapir [;)]
Bestemors råd.. funker som bare pokker.

mitt tips er å ha plastikk folie i fryseren.. da er det lettere å rive den opp og den krøller seg ikke [:)]

maaange fine tips her :)))

Jeg har et par råd her[:)].

Hvis barna får kvae på seg fra trær;i hår og på fingre osv bruk smør til å fjerne det;  så vask med såpe og vann. Da blir det borte med en gang.(kan også brukes på oljemaling)

Et til : Hurtig sølvpuss: legg alufoliei oppvasken på kjøkkenet  putt sølvtøyet oppi. + ha i en god slump med bakepulver. Fyll så på med varmt vann, la sølvtøyet ligge noen min oppi. Skyll å tørk av! 

Kom på et til også: hvis noe er brendt fast i bunnen av stekeovnen, dekk bunnen med alufolie. Sett ovnen på høyeste temp i 20 min. Avkjøl ovnen så er det bare å koste ut det fast brendte[:D]

ORIGINAL: *Tøtta81*

mitt tips: skaffe vaskekjerring[:D]
DET SKAL jeg gjøre,,

det har vi, helt fantastisk (spes nå som eg har bekkentrøbbel, og mannen jobber i en annen by i ukene..)
100kr timen. på to timer støvsuger og vasker hu 17 rom! definitivt verdt hvert øre av de 800kr det blir i mnd[:D][:D][:D]

Back
Topp