Hva er din mening om lavkarbo?

Klart et sunt og variert kosthold med mye trening er den beste måten!Men det er enkelere på papiret enn det er i praksis. Så  jeg tror lavkarbo er et bedre alternativ enn å være overvektig, for DET er usundt og skadlig for hjerte&kar ++++

Jeg er helt enig i at vi stapper i oss alt for mye lettforbrennelige karbohydrater, som i fint brød, mye ris og pasta og i tillegg kommer jo sukkeret i sjokolade og potetgull etc :-P

Så jeg mener at det ER noe i en lavkarbodiett, men da mener jeg ikke å kutte karbohydrater og spise kun fet mat for fet mat er heller ikke bra for kroppen. Jeg mener å spise 1-2 poteter i stedet for 2-3, jeg mener å lasse tallerkenen full av kjøtt og grønnsaker og ta mindre ris og pasta. Jeg mener å spise skikkelig grovt brød, gjerne med hele korn og å bruke godt med pålegg på.

Det der med å unngå karbohydrater for alt det er verdt fungerer nok for å omstille kroppens forbrenning MEN det er en midlertidig ting å holde på med, i beste fall.

Om man spiser 50 eller 300 karbohydrater om dagen tror jeg er ett fett, bare man velger de riktige.
Hva slags fett og kjøtt man spiser derimot, tror jeg er mye viktigere.

Så får hver enkelt spise det som passer de best for å trives i hverdagen.
At raske karbohydrater og mettet fett ikke er bra er vel ganske så udiskutabelt?

Jeg synes ordet lavkarbo er misbrukt og negativt ladet.

Lavkarbo for meg er å kutte ut unødvendige karbohydrater som finnes i godteri, chips, lyst brød og lignende. Lavkarbo for meg(og veldig mange flere) er å spise mest mulig ren mat i form av veldig mye grønnsaker, kjøtt og hjemmelagede produkter. Videre, egg, nøtter, bær, meieriprodukter osv. Hvorfor er ikke det sunt mener dere?  Det var sånn vi levde for bare noen hundre år siden. 

Hvertfall ikke kom her å si at ungen min lever usunt når din unge spiser halvfabrikata flere ganger i uken.

Tror det er bra å kutte ned på karbohydratene, men tror ikke det er bra å erstatte de med store mengder mettet fett. Det strider mot alt en lærer om hjerte- og karsykdommer. 

Tror jo selvsagt det er en lettvindt løsning på kort tid. Hvem vil vel ikke spise seg slank uten å løfte rompa fra sofan liksom?! Og tror ikke det er sunt i det store og hele, som noe fagfolk har uttalt er det jo et av de største eksperimentene som folk uhemmet hiver seg på, siden man ikke er kjent med langtidsvirkninger. Det kan jo være vi ser økte hjerte og karsykdommer i framtiden. Tror heller på at folk kan spise variert og sunt av det som finnes i den tradisjonelle norske huskosten. Og begynne å røre seg mer og benytte seg av naturen som finnes rundt omkring og komme seg ut. Vet at for noen er det sikkert bra å styre på med "lavkarbotullet" men vet om unødvendig mange som heller kunne rørt seg mer. Men hvem vil vel ikke gjøre minst mulig,altså bare spise, for å gå ned i vekt?! Liker ikke "trenden" og synes det er unødvendig når folk styrer på med dette og maser om slanking med tenåringer(og barn) i hus. Men er veldig rart folk hiver seg ukritisk på trenden......!

minoja skrev:
Tror jo selvsagt det er en lettvindt løsning på kort tid. Hvem vil vel ikke spise seg slank uten å løfte rompa fra sofan liksom?! Og tror ikke det er sunt i det store og hele, som noe fagfolk har uttalt er det jo et av de største eksperimentene som folk uhemmet hiver seg på, siden man ikke er kjent med langtidsvirkninger. Det kan jo være vi ser økte hjerte og karsykdommer i framtiden. Tror heller på at folk kan spise variert og sunt av det som finnes i den tradisjonelle norske huskosten. Og begynne å røre seg mer og benytte seg av naturen som finnes rundt omkring og komme seg ut. Vet at for noen er det sikkert bra å styre på med "lavkarbotullet" men vet om unødvendig mange som heller kunne rørt seg mer. Men hvem vil vel ikke gjøre minst mulig,altså bare spise, for å gå ned i vekt?! Liker ikke "trenden" og synes det er unødvendig når folk styrer på med dette og maser om slanking med tenåringer(og barn) i hus. Men er veldig rart folk hiver seg ukritisk på trenden......!

Jeg er enig med deg i at det er optimistisk å tro at man kan se varig endring på kroppen kun av å endre kostholdet og drite i å bevege på seg. 
Men jeg tror at for de aller fleste er kosholdsendringen del av noe større; nemlig en livsstilsendring hvor man endrer mye mer enn kun kostholdet. For meg var/ er det hvertfall slik (jeg går selvsagt ikke inn for vektnedgang nå som jeg er gravid). 
Men jeg har alltid slitt med sukkeravhengighet. Og å finne en måte å slippe det på var redningen for meg, i tillegg til å begynne og trene mer og generelt få mye mer energi i hverdagen. Karbohydrater omdannes til sukker i kroppen og brytes veldig sakte ned, og når man da ikke klarer å stoppe og holde seg til "alt med måte", kan det være mye lettere å kutte noe ut (mer eller mindre), slik at man ikke lenger har behov for det i det hele tatt. 

Normalvektige mennesker kan også spise lavkarbo. Det er ikke som om det er en slankekur.

minoja skrev:

Jaha, så du mener altså at det å være slank og føle seg vel er forbeholdt de som du mener har gjort seg fortjent til det ved å sulte seg og trene beinhardt? De som foretrekker å spise seg mette for å ha overskudd og lever et normalt aktivt liv har liksom "jukset" seg til en slank kropp de da eller? Og nok en gang må jeg presisere at lavkarbo er ikke ensbetydende med å proppe i seg ubegrensede mengder med usunt fett. Dere som fremdeles tror det bør lese dere litt mer opp på emnet før dere uttaler dere nedsettende. Dere som mener at lavkarbo er farlig, jeg skulle likt å se noe vitenskapelig dokumentasjon på dette, utover sitater fra vg og noe dere har hørt et sted.

Lykke-Li skrev:

minoja skrev:

Jaha, så du mener altså at det å være slank og føle seg vel er forbeholdt de som du mener har gjort seg fortjent til det ved å sulte seg og trene beinhardt? De som foretrekker å spise seg mette for å ha overskudd og lever et normalt aktivt liv har liksom "jukset" seg til en slank kropp de da eller? Og nok en gang må jeg presisere at lavkarbo er ikke ensbetydende med å proppe i seg ubegrensede mengder med usunt fett. Dere som fremdeles tror det bør lese dere litt mer opp på emnet før dere uttaler dere nedsettende. Dere som mener at lavkarbo er farlig, jeg skulle likt å se noe vitenskapelig dokumentasjon på dette, utover sitater fra vg og noe dere har hørt et sted.

Og det er kosten man først og fremst må endre, hvis man vil ned i vekt. Det er vitenskapelig bevist at det er det man putter i seg som har mest mulig å si for vektnedgang (og oppgang selvfølgelig). Man må trene myyye for å få de samme resultatene.

Det er tydelig at de som uttaler seg negativt om lavkarbo, ikke har så mye kunnskap om lavkarbo. Mange har kun lest VG osv, der lavkarbo blir omtalt som en diett der man kan spise så mye fett man vil.

Jeg har prøvd grete roede, libra som sverger til lavkalori, og det funket ikke for meg i lengden. Ja jeg gikk ned, men gikk konstant sulten. Ganske fort gikk jeg opp det jeg hadde gått ned. Det var ikke noe for meg. Tror det handler å finne det som passer en selv, som man kan leve med ikke bare i noen mnd, men hele livet.

Back
Topp