Hva er dette?

misi

Flørter med forumet
Har i går og i dag hatt skikkelig vondt i magen etter at jeg har spist.. Det er helt øverst i magen det gjør vondt, skikkelig sånn tak eller sting! Har søkt litt på nett og forstått at dette kan ha noe med oppkast og syre som går feil vei å gjøre.. Gud så herlig! Flere som har opplevd dette?

Dette har jeg hatt i 1,5 år. Kommer og går, men ofte trykk i hele mellomgolv og sting under begge ribbein som stråler ut mot rygg. Jeg har ikke fått noe diagnose, siden det har vært så av og på. Har testa for magesår, men ikke tatt slangen. Kan være magesyre ja. Kan også være luft. Evt noe av mat man tåler dårligere. 

Ta det opp med legen om det ikke forsvinner :-)

Huff, det må være trasig å ha det slik hele tiden! Synes det er heeeelt utålelig nå jeg, og det har vært sånn i ett døgn :P

Jeg har det. Jeg har fått konstatert at jeg har brokk på spiserøret. Men dette har jeg fått bekrefta for mangen år siden. Har til nå klart meg uten syrenøytraliserende tabeletter, men nå må jeg ta pga graviditeten. Legen sa at med en sånn diagnose er det omtrent umuligt å komme seg gjennom uten de tabelettene. Det de har forklart til meg som skjer når en har brokk på spiserøret er at ene klaffen fungerer ikke skikkelig. Det gjør at magesyren som er veldig sterk skvulper opp i spiserøret når jeg f.eks ligger veldig lavt. Magesyren er egentlig så sterk at den skal holde seg i magesekken og ingen andre plasser. Den etser rett og slett. Da blir det sårt og en får de stikkningene som du forklarer. Det skjer på samme måte når en spyr mye, så kommer denne magesyren opp i spiserøret og tærer. Jeg har blitt så sår nå at jeg spydde blod hinn dagen. Jo sårere det blir jo mer spyr du. Så hinn dagen taklet ikke kroppen å ta inn vann en gang før jeg spydde. Så ikke gå for lenge med det før du kontakter legen.

Takk for svar! Spørs om jeg må ringe legen i morra da! Har egentlig ikke spydd så mye, men kjenner det ligger og gjærer på en måte! Har også en del halsbrann, så det spørs om det er noe syrerelatert disse plagene da!

Sure oppstøt og halsbrann høres også veldig syrerelatert... Hadde det myye før.. utenom svangerskapet også. Tror jeg ville kontaktet legen for å være på den sikkre siden. Er veldig kjedelig når det har gått for langt. Legen sa til meg at det va viktig at jeg begynte på tabelettene samme dagen! og tok helst flere for dagen. Men eg e generelt litt skeptisk til piller under graviditeten så jeg nøyer meg med en til dagen :)

Men merker du med mye sure oppstøt? Jeg merker en svie og trykk i mellomgulv, samt disse stikningene som sprer seg rundt. Men jeg er lite plaget med sure oppstøt (minus nå i graviditeten :-P)

Merker ikke sure oppstøt no.. men har det ofte sånn uten om svangerskapet. Når spiserøret mitt er sårt så kjennes det ut som det er en type hjerte infarkt. (har ikke opplevd det da) men jeg tar meg til brystet for det stråler sånn. Må holde pusten i noen sekunder. Har heldigvis ikke hatt det på noen mnd. Men hvis du trykker midt mellom ribbeina rett under der ribbeina møtes. Så gjør det som regel EKSTREMT ondt. Det er det første legen trykker på og vær forberedt. (mannelegene spesielt er veldig hardhendte).

Ååååhh! Hver gang jeg hikker eller raper gjør det vondt! Føler meg som en eldrepasient akkurat nå, med vondter overalt! :P

Back
Topp