Hva er deres løsning for etternavn?

Hva blir deres løsning for etternavn til barnet?

• Farens navn

Votes: 17 28,8%
  • Morens navn

Votes: 4 6,8%
  • Begge sitt navn med bindestrek

Votes: 7 11,9%
  • Far sitt som mellomnavn, mor sitt som etternavn

Votes: 7 11,9%
  • Mor sitt som mellomnavn, far sitt som etternavn

Votes: 24 40,7%
  • Nytt navn, fra enten slekt eller som dere plukker ut selv

Votes: 0 0,0%

• Antall som har svart
    59

Mymlens

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Smånissene 2022
Septemberlykke 2024
Fastelavnsbollene 2026
Vil gjerne høre hva foreldrene har kommet frem til i navnediskusjonen. Måtte det mye argumentasjon til? Går navnevalget mest på fornuft eller følelser? Er dere gift, samboer, særboer eller enslig?

Far sitt. Jeg og barna skifta da vi gifta oss. Alle heter det samme, enkelt og greit. De blir ikke mindre mine fordi de ikke har mitt gamle etternavn. Jeg synes det er tungvindt å ha flere etternavn, og spesielt med bindestrek. Men man må velge det som passer seg og sin familie best :)

Her er vi gift og jeg valgte bort mitt etternavn. Jeg hater for lange navn med for mange mellom og etternavn så her er det 1 familie, ett fornavn og etternavn på oss alle :)

Vi er gift og jeg tok hans etternavn. Liker at vi alle heter det samme som en familie. Liker ikke doble etternavn og bindestrek.

Vi giftet oss etter de to første barna, og de fikk bare hans navn (mitt er mer sjeldent og et ganske kjent, beskyttet navn). Selv om vi planla giftemål og at jeg skulle ta hans i fremtiden, hadde jeg gjort det samme uten at vi giftet oss også.

Far sitt. Men det er kun for at de to største har det. Skulle ønske jeg sto på mitt og krevde enten begge eller bare mitt den gangen. :wacky: Men men, far har ett veldig vanlig og enkelt etternavn som er greit siden alle barna har dobbeltnavn. Har selv 4 navn med fornavn, mellomnavn og to etternavn så syns det var greit unga har bare ett

Vi er gift og jeg tok hans etternavn. Liker at vi alle heter det samme som en familie. Liker ikke doble etternavn og bindestrek.

Vi giftet oss etter de to første barna, og de fikk bare hans navn (mitt er mer sjeldent og et ganske kjent, beskyttet navn). Selv om vi planla giftemål og at jeg skulle ta hans i fremtiden, hadde jeg gjort det samme uten at vi giftet oss også.
Men, jeg hadde aldri tatt et «sen» navn over et familienavn, da hadde jeg valgt mitt og fått han til å ta det:hilarious: Selv om jeg liker tradisjonen med at kvinnen tar mannens navn. Litt for lite feminist på det området.

Vi er gift, siden 2007, tok ikke hverandres navn etc.

Jeg har to etternavn, han bare ett. Mitt første etternavn er slikt som gjerne ikke brukes, ei heller av meg når jeg presenterer meg fort. Har vurdert å ta bort mitt siste etternavn, har ingen spesiell kobling til det. Når så jeg blir gravid og jeg begynner å snakke med ham om navn, er han ikke så opptatt av det og i måned 3-4, er det ikke viktig for ham at mitt første etternavn/mellomnavn blir barnets siste etternvn, at hans kommer i midten. Så i måned 5-6 er det plutselig hans navn som da "vil forsvinne". Så vi drøfter det litt og blir enige om bindestrek, med mitt mellomnavn/første etternavn til slutt, men også at vi - når vi skal reise utenlands som familie første gang - endrer våre navn til dette bindestreknavnet.

Mine to fra før har mitt etternavn, og sin fars mellomnavn.
Vi gjør det samme nå, sånn at alle barna har mitt (og da samme) etternavn ❤️
Jeg har et mye mer spesielt etternavn enn det han har, og mitt etternavn betyr mye for meg. Han har et vanlig -sen etternavn som han ikke har noe spesielt forhold til.
Alt dette gjorde avgjørelsen veldig enkel heldigvis :D
Og når vi en vakker dag gifter oss, så tar jeg hans etternavn som
mellomnavn, og han mitt etternavn som etternavn, sånn at vi begge heter det samme som bittelillebror ❤️

Far sitt. Han har eit sjelden navn som berre hans slekt heiter. Eg/me syns det er viktig å bevare det vidare. Samtidig er eg ikkje så glad i lange etternavn og både hans og mitt er ganske lange så synes eg det ser best ut med berre eit etternavn. Giftar me oss så kjem nok eg til å ta hans navn. Skulle me gått frå kvarandre har me ein avtale om å legge til mitt etternavn også.

Last edited:
Har ikke bestemt oss enda:bag: Enten blir det kun fars etternavn, eller mitt som mellomnavn og fars etternavn.
Synes det er vanskelig.. På den ene siden liker jeg best at det kun er ett fornavn og ett etternavn. På den andre siden synes jeg kanskje at det er bittelitt sårt at baby ikke skal ha noe med mitt navn eller at vi ikke skal hete det samme.
Vi er samboere, skal ikke gifte oss med det første. Blir i så fall en god del år til..
Fars etternavn er sjeldent og det er kun 12 stk i hele Norge som heter det. Mitt er relativt vanlig.
Noen som har noen tanker/synspunkter om det? Synes det er vanskelig:banghead:

Vi er samboere, og her blir det far sitt etternavn. Det ble slik at jeg ønsket mellomnavn og det hadde blitt veldig tungt med fornavn, mellomnavn og to etternavn.
Vi har begge litt spesielle etternavn, men på hans side er det ingen som fører det videre. På min side derimot blir etternavnet videreført allerede :)

Svarte fars navn.
Far har et mellomnavn (sjeldent) og et etternavn (veldig vanlig), og vi har landet på å bruke mellomnavnet hans, og kun det. Jeg har også et veldig vanlig etternavn. Ønsker kun ett etternavn for babyen.

Vi er samboere og kommer til å bruke fars navn som etternavn og mitt mellomnavn som mellomnavn da begge navn er sjeldne slektsnavn som kun vår familie har og som vi ønsker å føre videre. Valgte rekkefølgen da vi foreløpig synes det klinger best.

Far sitt, vi ble gift etter at nummer to ble født og da byttet jeg til hans navn, slik at vi heter det samme alle sammen nå.

Vi er sammboere så her har vi mitt som mellomnavn og hans som etternavn syns det klinger fint :) når vi i fremtiden gifter oss så kommer jeg til og beholde mitt men og legge til hans :)

Vi skal ha mitt etternavn som mellomnavn, og hans etternavn som etternavn :)

Med tiden, forsvinner nok mitt mellomnavn hos meg også.. Og jeg tar etternavnet mitt som mellomnavn og hans etternavn til etternavn :)

Mine to barn fra før med annen far - de har mitt etternavn som mellomnavn og etternavnet til faren som etternavn :)

Ikke bare bare :p Men dette gjør det mest likt her i gården :)

Mannen tok mitt etternavn som mellomnavn da vi giftet oss (og jeg hans navn som etternavn) for å få navnetilknttning til bonusbarna sine :Heartred Det var en fin gest.

Mellomnavn, etternavn. Uten bindestrek

Jeg er enslig, og har et mellomnavn og etternavn. Barnet skal mest sannsynlig få begge, slik at det er likt som mitt :)

Back
Topp