Hva er deres beste tips mot treg/hard mage

Smil!

Glad i forumet
MayDay2021
Hei!

Husker fra mitt forrige svangerskap at det var viktig å holde magen i gang. Og jeg hadde flere episoder der hvor ting ble veldig hardt og tregt. :inpain::facepalm: Tipper at jeg ikke er alene om det. Jeg vil gjøre alt jeg kan for å slippe hemoridehelvete og ønsker å være litt proaktiv denne gangen.:bored:

Så, hva er deres beste tips for hard mage, treg mage, forstoppelse og masse luft?

Mange gode tips! Takk!
Fiber har jeg vanligvis veldig godt med i kosten til vanlig. Og vann drikker jeg veldig mye av om dagen. Er så tørst!

Lactose er bare grusomt, men må til innimellom.

Bevegelse er topp for å få ting i gang. Samme med den første kaffekoppen om morran :hilarious::facepalm:

Linfrø i vann har jeg også hørt om, noen som har erfaring med det?

Mange gode tips! Takk!
Fiber har jeg vanligvis veldig godt med i kosten til vanlig. Og vann drikker jeg veldig mye av om dagen. Er så tørst!

Lactose er bare grusomt, men må til innimellom.

Bevegelse er topp for å få ting i gang. Samme med den første kaffekoppen om morran :hilarious::facepalm:

Linfrø i vann har jeg også hørt om, noen som har erfaring med det?

Brukte linfrø en gang. Det er i overkant ekkelt og det hjalp ingenting, betyr ikke at det ikke hjelper for andre da !

Kommer ikke til å prøve linfrø igjen selv. Da styrter jeg heller ei flaske laktulose.

Sist svangerskap fikk jeg såpass forstoppelse at jeg endte på legevakta. Jeg var sikker på at jeg skulle miste pga de sterke smertene, men det var bare tarmene som gikk i lås :dead:

Denne gangen er magen også på tur, men mer hard og løs annenhver dag. Mye luftkramper, men får hverfall gått på do.

Nå tar jeg tran hver dag, spiser havregøt med chiafrø til frokost, drikker mye vann og får trent 4-5 dager i uka (tvinger meg til bevegelse selvom formen er på bånn) :wacky:

Jeg brukte lactulose sist graviditet, holdt for nesa og skylte ned med vann etterpå :depressed: Men bedre enn å være forstoppa!

Lactulose og minifom er det som holder ting stabilt her

Hmm... Husker også magen var treg sist. Tror jeg må google lactulose:-)

Hørt at kiwi på tom mage ska hjelpe og...

Har kjøpt loppefrø/vi-siblin, men skjønner ikke hvordan jeg skal få i meg det der, ser jo grusomt ut :yuck: Noen som har tips til det?

Ellers bruker svisker å hjelpe, men jeg brekker meg av svisker nå.. Fikk akkurat svar fra tryggmammamedisin.no at frukt og fiber ikke skal brukes, hadde håp på de for det er bare å svelge en tablett, ingen smak eller konsistens, jaja :hilarious:

Så en liten gåtur hjelper nok for å få tarmene i gang, bruker å hjelpe mot luftsmerter i alle fall :)

Har kjøpt loppefrø/vi-siblin, men skjønner ikke hvordan jeg skal få i meg det der, ser jo grusomt ut :yuck: Noen som har tips til det?

Ellers bruker svisker å hjelpe, men jeg brekker meg av svisker nå.. Fikk akkurat svar fra tryggmammamedisin.no at frukt og fiber ikke skal brukes, hadde håp på de for det er bare å svelge en tablett, ingen smak eller konsistens, jaja :hilarious:

Så en liten gåtur hjelper nok for å få tarmene i gang, bruker å hjelpe mot luftsmerter i alle fall :)

Nå ble jeg stressa....legen min sa jeg kunna ta frukt og fiber.... så har tatt det mot treg mage.... ikke at det hjalp særlig heller.....

Back
Topp