Hva er abort

høres helt merkelig ut at bibelen skulle støtte det med uke 12 og blodomløp og den greia der som ble fremlagt i starten her. finner ikke et eneste bibelvers som går på det jeg da, men...!

er det noen her som vet hvordan abort utføres egentlig? Noen som har sett bilder/video? HELT JÆVLIG..forresten, hjertet begynner jo å slå før uke 12...men likevel har vi lov å ta abort innen uke 12 i Norge. Hva eksakt er det på barnet (eller fosteret som alle kaller det) som er ferdig utviklet som gjør at det ikke er lov å ta bort? STØRRELSEN?

ORIGINAL: sas

er det noen her som vet hvordan abort utføres egentlig? Noen som har sett bilder/video? HELT JÆVLIG..forresten, hjertet begynner jo å slå før uke 12...men likevel har vi lov å ta abort innen uke 12 i Norge. Hva eksakt er det på barnet (eller fosteret som alle kaller det) som er ferdig utviklet som gjør at det ikke er lov å ta bort? STØRRELSEN?

Hjertet begynner å slå i ca uke 6 - de fleste vet ikke engang at de er gravide på dette tidspunktet.
At de har satt grensa til uke 12 er fordi nettopp pga at mange ikke finner ut at de er gravide før de er 8-12 uker på vei.

Ja jeg har sett hvordan en abort utføres.
Ser vondt ut for kvinnen, og det ser fælt ut det som blir gjort - uten at det er noe poeng å gå inn i detaljer.

ORIGINAL: MammaOkt

ORIGINAL: sas

Hjertet begynner å slå i ca uke 6 - de fleste vet ikke engang at de er gravide på dette tidspunktet.
At de har satt grensa til uke 12 er fordi nettopp pga at mange ikke finner ut at de er gravide før de er 8-12 uker på

Men hva tror du det eksakt er på fosteret som gjør at Norge sier 12 uker men ikke lengre?
Og jeg selv har aldri sett kvinnen på disse videoene, kun fosteret og dets reaksjon osv.

ORIGINAL: *lille bv engel*

ORIGINAL: Emmeline

Fra den dagen man vet at man er gravid og bestemmer seg for å fjerne det er det abort. Når man tar en angrepille så har man jo sansynligvis ikke rukket å bli gravid enda engang, og ikke sikkert at et egg ble befruktet engang. Angrepillen gjør jo at ikke egget fester seg, og i mine øyne så er man da ikke gravid.

enig med deg her....
Jeg også. Abort er jo avbrutt svangerskap og det er jo ingen svangerskap før egget har festet seg.

ORIGINAL: Grusomme Gabriel

Nå kan dere få klikke på meg dem som vil, men abort det er å ta live av et lite barn. En stakkars uskyldig liten baby!

Men må signere det noen av dere sier om angrepillen,.....da blir jo et "ubefruktet egg" hindret i å bli befruktet!!

Det er vel en litt enkel måte å se det på?

Vil den babyen ha det bra med foreldre som feks ikke kan ta vare på den? Ikke bare av økonomiske grunner, eller pga alder, men feks fordi moren er psykisk ustabil? Det er så mange grunner til at noen ønsker abort, og selvom jeg ikke er enig i alle, forstår jeg også de som gjør det. Noen ganger kan det faktisk være for det beste mener nå jeg. (Så fremt ikke folk bruker abort som et prevansjonsmiddel selvsagt.)

ORIGINAL:sas

Men hva tror du det eksakt er på fosteret som gjør at Norge sier 12 uker men ikke lengre?
Og jeg selv har aldri sett kvinnen på disse videoene, kun fosteret og dets reaksjon osv.

Tror ikke selve fosteret har så mye med saken å gjøre hvorfor grensa er satt til uke 12 i Norge. Vil tro det er mer et etisk spørsmål og at det å utføre en abort etter uke 12 er mer komplisert enn før uke 12. (må føde fosteret/bruk av epididural osv)

dytt

ORIGINAL: AB

kan jo ikke trykke på flere alternativer...
Jeg mener abort er angrepillen og alle svangerskaps avbrudd før og etter 12 uke....

hvor i bibelen står det at forsteret ikke er et barn før det har eget blodomløp?
Sier ikke du har feil, jeg bare lurer....

Lurer[8|]

ORIGINAL: Emmeline

Fra den dagen man vet at man er gravid og bestemmer seg for å fjerne det er det abort. Når man tar en angrepille så har man jo sansynligvis ikke rukket å bli gravid enda engang, og ikke sikkert at et egg ble befruktet engang. Angrepillen gjør jo at ikke egget fester seg, og i mine øyne så er man da ikke gravid.

Enig med deg![:D]

Ang. dette med bibelen: Det er viktig å se hva som står i orginal/ grunnteksten, siden det finnes så mange oversettelser. I grunnteksten i Salme 139:16 står det embryo.
Dette betyr da allerede fra egget er befruktet. Så bibelen/ gud støtter ikke abort.
Ang. det som står i mosebøkene, fra moseloven, gjelder jo ikke i dag. Den ble opphevet ved Jesu død.
Dette skrev jeg bare som informasjon, sikkert mange som er uenige uansett

Jeg er glad du skrev det[:D]
Og at det ble nevnt fra salme 139!!!

hvis man tar en angrepille så gjør den at et EVT. befruktet egg IKKE fester seg...
Hvordan kan man ta en abort uten å ha vært gravid?[8|]

ORIGINAL: silke

*Jeg mener at angrepille og abort pille er abort, men at det ikke er sånn abort abort (på en måte)[8|]

Dette fordi det er så tideligt.... så tideligt at en kan avslutte det uten kirurgisk inngrep. Faktisk bare med en pille.

Men det er jo selvsagt abort for det om.

Personlig mener jeg at en ikke skal kunne ta abort etter uke 12. Da burde det hete noe annet. Faktisk uansett grunn. Klart om barnet er så sykt at det ikke vil klare å leve, da er det noe annet....

Er all svangerskaps avbrudd abort? som angrepille- abort pille ( som blir tatt før uke 8...)

Som mangen mener er fosteret ikke et barn før det har eget blodomløp... dvs uke 12.. Dette er og faktisn noe bibelen støtter...

Hvor finner du det?[8|]

ORIGINAL: ~Fiorellina~

Som mangen mener er fosteret ikke et barn før det har eget blodomløp... dvs uke 12.. Dette er og faktisn noe bibelen støtter...

Hvor finner du det?[8|]

*fant og fant*

Var vel noe jeg hørte i en diskusjon det da.... *fnis* Gamblet litt på at det var noe i det... Kan ikke nett skryte på meg at jeg kjenner min bibel nei[8D]

*fnis*

*fant og fant*

Var vel noe jeg hørte i en diskusjon det da.... *fnis* Gamblet litt på at det var noe i det... Kan ikke nett skryte på meg at jeg kjenner min bibel nei

det var litt av en gambling vil jeg si[;)] for hos meg skurra det når du sa det, har lest bibelen fra cover til cover flere ganger og selv om jeg umulig husker alt for det, så kunne jeg ikke få det til å stemme det du sa.. [8|]

ORIGINAL: AB

*fant og fant*

Var vel noe jeg hørte i en diskusjon det da.... *fnis* Gamblet litt på at det var noe i det... Kan ikke nett skryte på meg at jeg kjenner min bibel nei

det var litt av en gambling vil jeg si[;)] for hos meg skurra det når du sa det, har lest bibelen fra cover til cover flere ganger og selv om jeg umulig husker alt for det, så kunne jeg ikke få det til å stemme det du sa.. [8|]

hihi. ok litt på kanten den der....[8D]

hihi. ok litt på kanten den der....

hehe... helt i orden...[:D] gjør ikke noe det vet du.. du satte bare meg litt på prøve, alltid moro å bli testa litt...

å når det gjelder å ikke følge Bibelen LaOna.. så bryr det antakelig ikke deg.
Men det bryr meg[:)] Så om du velger å ikke gjøre det, så velger jeg å gjøre det...

men nå tror jeg snart jeg må legge meg... kunne diskutert i mange uker vi sikkert uten å bli enige..
Så kanskje vi bare for være enige i at vi er uenige... [:D](det er ikke ofte jeg diskuterer, men akkurat abort er et tema jeg kunne diskutert lenge... men jeg skal prøve å la være nå, må jo snart opp[8|])

ORIGINAL: ~Fiorellina~

Som mangen mener er fosteret ikke et barn før det har eget blodomløp... dvs uke 12..

Hvor finner du det?[8|]

*fant og fant*

Var vel noe jeg hørte i en diskusjon det da.... *fnis* Gamblet litt på at det var noe i det... Kan ikke nett skryte på meg at jeg kjenner min bibel nei[8D]

Mistenkte vel det, ja[8D] 

Synes det blir litt for lett å bare si "Dette er og faktisn noe bibelen støtter..."
når en ikke kan henvise til noe sitat[;)]

Back
Topp