hva definerer du som "syk"?

Tjolahopp

Elsker forumet
hadde nettopp en diskusjon med typen min om dette. han sier at det å være syk inkluderer alt fra urinveisinf., magesyke, kreft, aids... osv ja...

og mitt syn er jo heelt annerledes. nesten så jeg blir litt skremt over meg selv - for jeg skal liksom bli sykepleier [&:]

men jeg syns det er forskjeller på det å ha en sykdom og det å være syk... alså, jeg kan være forkjøla - men har ikke feber, fungerer helt topp i hverdagen=ikke syk!
en er heller ikke syk om en har kreft eller aids... om en har disse sykdommene og ikke har smerter, men velger å prøve å leve normalt og jobbe osv, så tror jeg ikke personen Føler seg syk - da vil jeg heller ikke si en èr syk!??[8|][8|][8|]

JEG er syk når jeg har feber og er sengeliggende, eller har vondt og ikke fungerer i hverdagen...[8|]

hva tenker dere??[:)]

Jeg tenker at sykdom igrunn er når man har feber og er helt ute.. en forkjølelse ser jeg på en måte ikke på som å være syk.. bare en plage igrunn... [8|]

hvis du har kreft, aids og lignende, så er du jo absolutt syk, men almenntilstanden din kan være fin nok til å jobbe forde.
har du litt rennende nese og hoste så er du ikke syk, altså kan dra på jobb.
hvis jeg er syk så klarer jeg nesten ikke og komme meg ut av senga, og da drar jeg ikke på jobb. men er jeg forskjøla så er jeg på en måte frisk...

ORIGINAL: Ida&Linn

Jeg tenker at sykdom igrunn er når man har feber og er helt ute.. en forkjølelse ser jeg på en måte ikke på som å være syk.. bare en plage igrunn... [8|]

men hvis du har magesyka - ikke feber og fungerer fint - men løper på do med skikkelig diarè med jevne mellomrom (gjere spyr litt også), er en syk da, eller er det en plage?
hvis jeg har det så ser jeg på det som en plage... men hvis lille vilde har det så er hun syk [8|]

ORIGINAL: Gullet;)

jeg definerer ikke forkjølelse som syk.. så lenge man fungerer omtrent normalt. Mange er jo mega syk med engang man får tett  nese..

Er allmenntilstanden stert redusert er man syk,

Mener også man er syk når man har aids, kreft osv. Men ikek syk som i man ikek fungerer i hverdagen syk(oki, vrient å forklare)

er vel det jeg også syns er så vanskelig å forklare... slik jeg mener det e at man er syk på den måten at man HAR en sykdom... men er ikke ikke-fungerende-syk liksom [8|]

hvis jeg hadde hatt kreft og måtte levd med den lenge, så ville jeg ikke kalt meg selv syk - heller evt sagt at jeg har en sykdom [8|] hvis du fatter...
vel og merke hvis jeg ikke hadde hatt smerter - og jeg hadde fungert i hverdagen[:)]!!

Vist en er bare litt forkjøla men fungere like vel eller har omgangsjuka så er du dårlig, er du senge liggende så er du syk.

Jeg har psoriasis, det er jo en sykdom, men den plager meg ikke så mye, så jeg vil langt i fra kalle meg syk. Heller at jeg har ei plage eller en sykdom.

Hum, nei det er vel alt etter personen som er syk, når sambo er forkjøla har han influensa og det er ikke måte på, så han er syk når han er forkjøla[:D]

jeg definerer syk som å ha aids, kreft osv. I tillegg vil jeg innlemme feber, oppkast, osv. i begrepet syk også.

ORIGINAL: MaritParit

Skjønner ikke helt synspunktet ditt? Kreft ER jo en sykdom. Man snakker jo om kreftsyke. Og jeg tror de som har en slik sykdom KJENNER sykdommen hver dag, men noen LÆRER seg å leve med den.

hvis du leser det jeg har skrevet så sier jeg jo at kreft er en sykdom...

men jeg mener bare at man kan ha en sykdom uten å være syk... alså, det jeg legger i ordet syk at allmenntilstanden er så dårlig at en ikke klarer fungere i hverdagen.
hvis jeg hadde hatt en kronisk sykdom ville jeg ikke nødvendigvis sett på meg selv som syk - mer det at jeg har en sykdom (som sagt før).

mener  ikke på noen som helt måte å bagatellisere kroniske sykdommmer!!! for all del!

Forsto bare ikke formuleringen din. Men det er vel opp til de som lider av en slik sykdom å definere seg til syvende og sist.

ja, er jo derfor jeg spør her hva derer definerer som syk, fordi folk har forskjellige definisjoner på det [:)]

mener ikke på noen som helt måte å bagatellisere kroniske sykdommmer!!! for all del!
nei da tror jeg ikke sykepleier hadde vært ditt rette yrke, om du hadde gjort det.

ORIGINAL: Thothamon

mener ikke på noen som helt måte å bagatellisere kroniske sykdommmer!!! for all del!
nei da tror jeg ikke sykepleier hadde vært ditt rette yrke, om du hadde gjort det.

hehe, nei, takk og lov [:)]

Når jeg er "syk" er jeg borte fra jobben...det har ikke skjedd enda.........! Da er jeg sengeliggende med høy feber og klarer ingen ting....!

Om jeg er oppegående klarer jeg å være på jobb...

Ellers er man jo "syk" når man har kreft og andre alvorlige sykdommer, men "syk" på en annen måte...da får man gjøre det som føles best for seg selv...

Er mange sneversynte og bagatelliserende sykepleiere! Man blir ikke automatisk "Lady with the lamp" etter 3 år på høyskolen [;)]

er ikke tull engang!
har vært borti flere folk som jeg ikke fatter vil med sykepleieryrket...[:'(]

men for all del, kan ikke si at jeg heller kommer til å bli (hvis jeg etter alle disse pemisjonene får fullført) den perfekte sykepleier! Men jeg vet jeg kommer til å prøve å være det så godt jeg bare kan...
og nei, jeg bagatelliserer ikke sykdommer, vet/synes jo at det å få en slik diagnose må være blant det verste som kan skje et menneske...
er bare selve definisjonen på Ordet "syk" jeg lurer på hva folk legger i... [:)]

Jeg forstår at du ikke bagatelliserer kronisk sykdom!
Visse definisjoner må en ha innabords, men i sykepleieyrket er det like viktig å ikke være så opptatt av definisjoner og merkelapper. Hva en alvorlig syk/kreftsyk definerer som sykt, kan variere STORT til neste kreftsyke en møter. Dette er ikke ment som bedrevitende, - men som en viktig tankevekker i møte med syke mennesker/pasienter. Det å se HVER enkelt, som unik og med SIN egen opplevelse/forståelse/mestring av sykdom!

stemmer det [:)]
er også fullstendig klar over at 2 personer kan ha samme sykdom, men å mestre den på helt forkjsllige måter, og at den ene ut fra dens oppfatning kan være syk, mens den andre ikke...
akkurat det er jeg klar over, vet at folks oppfatning, opplevelse og mestring av sykdommer er forskjellig, er jo det som er poenget mitt her da...[8D]

Jupp jupp. Gled deg til å lese om Travelbee om Henderson!

har lest det allerede... ble nesten ferdig med 2.året. så er for det meste praksisene igjen + noen eksamener da...
men tror nok det meste må pugges på nytt før skoleoppstart, en god del som blir glemt når en skal ha 2 års pause [8D]

takk!!

lykke til til deg også [:)]

blir nok litt tøffere siste perioden av skolen med små babyer, men vi klarer det!!
du virker iallefall til å ha kontrollen på sakene [:D]

men nå forsvinner jeg fra dataen! [:)]

ORIGINAL: LinnHege

tenker sånn jeg og..

er man syk ligger man enten med feber eller til sengs

Back
Topp