Hva definerer du som en villa??

Hyssamaia!

Gift med forumet
Veninna mi bor i en villa.. Stort flott hvitt hus, med høye smihjerns porter for å komme inn på område dems. huset har 6 etg. stoooore åpne rom og haller.. flotte utskjeringer osv.. helt nydelig flott og gjennomført hus!

men jeg har en kamerat som sa han bodde i en villa.. hadde vel hus på knappe 200kvm.. måtte trekke litt på smilebåndet da, for jeg definerer ikke det som en villa..

[:D]

ORIGINAL: Hyssamaia!

Veninna mi bor i en villa.. Stort flott hvitt hus, med høye smihjerns porter for å komme inn på område dems. huset har 6 etg. stoooore åpne rom og haller.. flotte utskjeringer osv.. helt nydelig flott og gjennomført hus!

men jeg har en kamerat som sa han bodde i en villa.. hadde vel hus på knappe 200kvm.. måtte trekke litt på smilebåndet da, for jeg definerer ikke det som en villa..
Det kaller jeg villa [:D]

Det har jeg egentlig ikke tenkt på, har aldri hatt behov for å definere det.

Men gud, 6 etasjer hørtes mye ut. 200 kvadrat holder for meg! *ønskeseg*

Jeg tenker også stort hus, men merker at folk bruker det litt hipps om happs.

Fant i alle fall denne definisjonen i en ordbok:

villa m1 (gj it. fra lat., dim. av vicus 'gard (på landet), bykvartal i landsby') frittliggende bolighus for én el. noen få familier, oftest med hage

Så da har faktisk vi villa også. Er veldig frittliggende, og har noe som ligner hage[8D][:D]

En villa er vel en enebolig med hage? i gamle dager var det ofte landsteder som ble kalt det tror eg eg har hørt

da har maaaaaange villa da[:D]
Har alltid tenkt på en villa som et stoooooort hus, som beskrevet i HI..[8D]

Spørs litt på stilen for min del...
Er det typ 1800talls hus med høyt under taket og snirklerier, er det villa.
Enebolig i moderne stil er hus...

Tenker litt på Villa Villekulla f.eks. Lite hus i sveitserstil på et vis. Det er en villa selv om det er lite.

Eg hadde rett[8D]

fant dette på leksikon på nett

villa – hus, i den opprinnelige, romerske betydning et landsted, oftest i forbindelse med vidløftige hageanlegg (f.eks. Hadrians kjempevilla ved Tivoli). Etter mer enn 1000 års opphold ble villabyggingen tatt opp igjen i 1500-tallets Italia, hvor den førte til en rekke arkitektoniske mesterverker, også hva hagene angår (Villa d'Este i Tivoli, Villa Aldobrandini i Frascati). Da jernbanene fra midten av 1800-tallet gav støtet til en mer åpen bebyggelse utenfor byene, gikk villa over til å bety en enebolig med hage.

Ved sitat oppgi: Store norske leksikon, snl.no, Eirik T. Bøe, 2009-07-18, http://snl.no/villa/hus

//

//

ORIGINAL: zarafina

Eg hadde rett[8D]

fant dette på leksikon på nett

villa – hus, i den opprinnelige, romerske betydning et landsted, oftest i forbindelse med vidløftige hageanlegg (f.eks. Hadrians kjempevilla ved Tivoli). Etter mer enn 1000 års opphold ble villabyggingen tatt opp igjen i 1500-tallets Italia, hvor den førte til en rekke arkitektoniske mesterverker, også hva hagene angår (Villa d'Este i Tivoli, Villa Aldobrandini i Frascati). Da jernbanene fra midten av 1800-tallet gav støtet til en mer åpen bebyggelse utenfor byene, gikk villa over til å bety en enebolig med hage.

Ved sitat oppgi: Store norske leksikon, snl.no, Eirik T. Bøe, 2009-07-18, http://snl.no/villa/hus

//

//

YEY. Jeg eier en villa!!!!!! (sammen med mannen min og banken)

You must log in or register to reply here.
Back
Topp