Hva definerer dere som foresatt?

mormormor

Betatt av forumet
Ja, jeg lurer på akkurat det...

De som har omsorg og ansvar for barne, men som ikke er barnets foreldre.

Hva ligger i ansvar? Er det noe juridisk der? hvis en stefar har omsorg og avsar - plikter/rettigheter?

Hvis barnet bor i et fosterhjem f.eks er forestatte fosterforeldrene, men det betyr jo ikke at de har foreldreretten til barnet, men de har den daglige omsorgen.

De som har ansvar og omsorgen for barna, men som ikke er foreldrene deres [:)]

Den som har omsorgen for barnet. Det kan være far, mor, fosterforeldre osv.

Eller, det pleier jo å stå "til foreldre og foresatte", så da er foresatte de som har omsorg for barnet, som ikke er dets foreldre.

Mamma og pappa er foresatte etter mitt syn ihvertfall[;)]
For di som er foreldreløse blir det di personene som har ansvaret for barna[;)]

Takk for svar. Da ble jeg litt klokere. Selvfølgelig er det noe som heter foreldrerett - det hadde jeg glemt[;)] 

den som er omsorg/ansvar for barnet.. foreldre er barnets foresatt feks, er ikke foreldrene der kan det være besteforeldre, tante/onkel, fosterfamilie+++ den som barnet bor hos og som har omsorgen for barnet-..

Jeg bruker foresatt som en fellesbetegnelse om alle som har ansvar for barn. Altså, hvis jeg skal skrive et brev som skal ut til alle barna på skolen, så kan jeg innlede med
"Til foresatte"
Og da mener jeg også foreldre.

ORIGINAL: Citerza

De som barnet bor sammen med og som har den daglige omsorgen..

Enig.

ORIGINAL: Fru Riskorn

Jeg bruker foresatt som en fellesbetegnelse om alle som har ansvar for barn. Altså, hvis jeg skal skrive et brev som skal ut til alle barna på skolen, så kan jeg innlede med
"Til foresatte"
Og da mener jeg også foreldre.

Sign

Måtte bare sjekke ordboka jeg, der står dette: foresattsubst. m foresatt ( foresatte) ['fo???s?t] bare i ubestemt form:person som har ansvar el. myndighet overfor et barn [:)]

Den som har ansvaret for barnet. Jeg har hatt maange foresatte så det vet jeg :P

Jeg ville også sagt at det er de som har daglig omsorg for barnet, det kan være foreldre eller andre.

Back
Topp