Hva brukes lomper til der du kommer fra?

*Labambie

Forumet er livet
Jeg er vant med lompe på pølsa og lompe til mat. Min farmor er fra Hedmark og der spiser de jo nesten mer lompe/lefse enn brød har jeg inntrykk av. Mens når jeg var i Nordnorge så de bare rart på meg på bensinstasjonen da jeg ba om lompe på pølsa. Det hadde de ikke. Og lompene i butikken var steinharde og ifølge min nordnorske eks-kjæreste spiste de bare lomper med smør og sukker til kaffe eller søndagskos... 

Hvilken rolle har så denne runde potetkaka på ditt hjemsted? 

(jeg snakker altså om potetlefse IKKE de som står i kakehylla)

lomper er til pølsa, og lefser er kakemat... og i min verden hverken smaker eller ser de like ut, med unntak av den lysebrune fargen og kanskje en prikk eller to...

Lompe spises med smør og sukker. ;)

Men etter at jeg flyttet og gjorde søring av meg har jeg måttet svelge noen kameler og har måttet servere det som tilbehør til pølse. 

Dollface skrev:
lomper er til pølsa, og lefser er kakemat... og i min verden hverken smaker eller ser de like ut, med unntak av den lysebrune fargen og kanskje en prikk eller to...

Potetlompe og potetlefse er akkurat samme, bare formatet som er forskjellig. Lefsene er enten i store firkanter eller rundinger, mens lompene er små.

Jeg tenker ikke på sånne kakelefser som står i kakehylla altså. 

Labambie skrev:

Dollface skrev:

Potetlompe og potetlefse er akkurat samme, bare formatet som er forskjellig. Lefsene er enten i store firkanter eller rundinger, mens lompene er små.

For meg er det enten lomper eller lefser. Lefser har man ikke på pølsa, ei heller spiser man lomper med sukker, smør og kanel :P

lomper til pølser. lefser som tilbehør til mat (rakfisk, lutefisk, sylte osv). både potetlefse og surmelkslefse. dem er ikke kjøpt i butikk men hjemlagde.

Lomme på pølsa! Men mannen si bestemor lager potetekake, og der ar di smør og sukker på:) begge deler ser likt it:p

Dollface skrev:

Labambie skrev:

Dollface skrev:

For meg er det enten lomper eller lefser. Lefser har man ikke på pølsa, ei heller spiser man lomper med sukker, smør og kanel :P

signerer dukka jeg ;)

Lomper brukes ikke der jeg kommer fra. Kun brød til pølse. Og lefse er noe heeeelt annet enn lompe. Det fins både tynn lefse og tykk lefse, men som sagt så er det ikke lompe :)

Lompe brukes til pølser, men det er ikke så veldig populært her jeg bor, tror jeg. 
Jeg liker det IKKE, og vi kjøper det aldri, og ser det sjelden under arrangementer og slikt.
Husker jeg reagerte på det under konsertene vi var på i Oslo og Bergen at det kun var pølser med lompe å få tak i, det er jo så ekkelt. :S

Beckymams skrev:
Lomper brukes ikke der jeg kommer fra. Kun brød til pølse. Og lefse er noe heeeelt annet enn lompe. Det fins både tynn lefse og tykk lefse, men som sagt så er det ikke lompe :)

signerer

Lomper er for pølser, ikke min favoritt men det er nå pølser de brukes til.

Lefser derimot er søte og gode og smaker godt til kaffen med smør, sukker og litt kanel på  Dog sjeldent at vi spiser det for det er liksom sånt en forbinder med hvit heklet duk, stearinlys og eldre damer som drikker kaffe og strikker. Men godt er det, når jeg gjenoppdager de!

Bor på vestlandet og har faktisk en pakke med vestlandslefser liggende i brødskuffen :-)

Har aldri sett en lompe i mitt liv tror jeg! Med mindre en lompe og en lefse er det samme?

Lefser er kaffemat (smører dem med smør  og sukker bla.), men det er absolutt ikke min favoritt. Pølse skal være i brød, så jeg har aldri smakt pølse i lompe;-D

Lomper er til pølser. Potetlefser er til sylte, rakfisk o.l (hender vi kjøper det itl jul)

Vestlandslefser (som er noe HELT annet) spises med smør, sukker og kanel. Har ikke smør, sukker og kanel på hverken lomper eller potetlefser.

Lomper er til pølser, lutefisk eller wraps.
Ikke tacowraps liksom, men feks laks og sånt.
Men i utgangspunktet pølser.

Her i trøndelag så er det vell til pølsa, potetlompe blir brukt mest :)

Jeg vokste opp med en liten tradisjon hjemme hos min mormor, 
Da vi var små og overnattet der besto frokosten bestandig av potetlompe med smør og sirup og et stort glass oboy :D  Dette var favoritten min da jeg var lita :D 

Til pølser :)
Men hender vi spiser lomper med smør og sukker på og :)

Back
Topp