Hva blir riktig??

+ en ting jeg glemte å føre på. Var at han legen som tok ul på meg, sa at dem så på fosteret hvor langt man var på vei. På utviklingen osv. 

Jente1988 skrev:
Hehe..

Men som sagt, og forsket på så er man ikke gravid FØR egget er befruktet. Men de regner fra første dag i siste mens pga de ikke vet når man ble gravid. Og greit nok det. Men for de som VET når de ble befruktet, så blir det jo helt feil å plusse på to uker. For da var man jo ikke gravid. 

Skjønner? Derfor terminen blir satt tilbake i de fleste tilfeller. 

Det går jo ikke ann, for det er jo ikke så veldig mange som blir satt tilbake! Dessuten, alle andre som har termin likt som deg er 11+5, så da må jo du være det du også :P

Jente1988 skrev:
Har snakket med legen og han sier jeg er 11+5, at fosteret er det. 

Men i følge her da, så skal jeg plusse på to uker..

Det er jo legen som har rett! De måler fosteret og finner ut termin. Hvis legen sa 11+5 så er du 11+5 IKKE 13+5! Hvordan kan du vite akkurat når egget ble befruktet med mindre du har prøverør. 

Jente1988 skrev:
+ en ting jeg glemte å føre på. Var at han legen som tok ul på meg, sa at dem så på fosteret hvor langt man var på vei. På utviklingen osv. 

Men likevel så har de rutiner på hvor stor babyen skal være til en hvis tid. Så du må stole på det legen sin sier. Du vil få termin på ordinær ul og det er den som gjelder ikke to uker etter den heller... 

Et svangerskap er på 40 uker og 2 dager, fra siste mens til forventet fødsel.

Et foster bor i magen i 38 uker og 2 dager.

Et normal syklus har eggløsning ca på dag 14, derfor vil de regne ut hvor langt mor er på vei ut i fra størrelse på foster og evnt kjent eggløsning ved å plusse på to uker på fosterets størrelse. 

De fleste (ikke meg :) ) vet når de hadde siste mens, men ikke når eggløsningen var, derfor er det enkelt å regne termin ut i fra siste mens.

Men hvorfor skulle de plusse på to uker på meg da?

Sånn som ei venninne av meg da. Hun ble gravid, men fortsatte å ha mensen til den en mnd ikke kom, hun testa positiv og gikk til legen for hu følte noe ikke stemte. 

Hun fikk ul og det viste seg at hun var mye lengre på vei. Altså, ser dem på utviklingen til fosteret. De veit jo hvordan dette foregår uke for uke, så hvorfor skulle dem da si at man er to uker lengre på vei enn man er? 

Skjønner? 

Det er jo derfor man går til ul, for å finne ut hvor langt og om alt er bra. Og om den som tar ul undersøkelsen ikke veit når du hadde siste mens og ser at fosteret er f.eks 7 uker da. Hvorfor si at vedkommende da er 9 uker på vei da? Når fosteret bare er 7, så er man vel 7 uker da? For de to ukene før man ble gravid, var man jo ikke gravid. 

Noen som skjønner hva jeg mener? 

Jente1988 skrev:

Sånn som ei venninne av meg da. Hun ble gravid, men fortsatte å ha mensen til den en mnd ikke kom, hun testa positiv og gikk til legen for hu følte noe ikke stemte. 

Hun fikk ul og det viste seg at hun var mye lengre på vei. Altså, ser dem på utviklingen til fosteret. De veit jo hvordan dette foregår uke for uke, så hvorfor skulle dem da si at man er to uker lengre på vei enn man er? 

Skjønner? 

Det er jo derfor man går til ul, for å finne ut hvor langt og om alt er bra. Og om den som tar ul undersøkelsen ikke veit når du hadde siste mens og ser at fosteret er f.eks 7 uker da. Hvorfor si at vedkommende da er 9 uker på vei da? Når fosteret bare er 7, så er man vel 7 uker da? For de to ukene før man ble gravid, var man jo ikke gravid. 

Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke sånn man regner :) Du kan jo regne sånn hvis du vil, men jordmødre og leger kommer til å regne sånn som vi sier :)

Unnimamma91 skrev:

Jente1988 skrev:

Skjønner? 

Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke sånn man regner :) Du kan jo regne sånn hvis du vil, men jordmødre og leger kommer til å regne sånn som vi sier :)

*liker*

Jente1988 skrev:

Skjønner? 

Nei.... Beklager!

Jeg fostår hva du mener og er enige i det de andre sier her. Regner også med at dette er din første siden det er så mye forvirringer og?

Men tror du bare skal slutte å henge deg opp i de to ukene og bare være glad for at du er gravid. Se frem til den termindatoen du har fått og gå utifra den datoen når du skal se hvor mange uker du er på vei.

Fårstår at du syntes det er unødvendig med dei 2 extra ukene. Men dei er der fordi det er vanskelig å vite nøyaktig når en bler befrukta, og ukene må være like for alle. Så da er det greit å ta utgangspunkt i første dag i syklusen.  Så når legen sier hvor langt du er på vei så er fostere 2 uker mindre.

Jente1988 skrev:

Skjønner? 

det er ikke bare hos deg de plusser på 2 uker , de gjør det hos alle .. Det er bare sånn de regner ut termin .. ikke tenkt så mye på hvor gammelt fosteret er , men hvor langt du er på vei , det er det som teller

På ultralyd finner man ut hvor langt man er på vei og termindato.. De har mål som finner ut hvilken uke man er i.. men fosteret vil være ca 2 uker mindre allikevel.. det er bare slik det regnes ut! Når du regner ut på termin kalkulatoren så står det "unnfangelsen fant sted", og da ser du at fosteret er 2 uker yngre en graviditeten.. Hvorfor det er slik bruker jeg ikke så mye energi å bry meg om.. Det bare er slik! :) Men da er du snart 12 uker på vei i allefall!! :D

Hva er egentlig greia med å henge seg opp i de to ukene?
Du er 11 uker og noen dager, hverken mer eller mindre. De regner mor som 2 uker lenger på vei enn fosteret samme pokker når menstruasjonen var/er. Du var 9 uker på ul, ferdigsnakka.  Du er ikke 13+5 idag, for jeg er 12+3 med termin 11. april. Og for å si det sånn, fosteret er 10+3

Jeg hadde totalt ustabil og lang syklus, og dersom jeg skulle ta utgangspunkt i første dag i siste mens hadde jeg vært over 13 uker på vei. På UL fikk jeg vite at jeg i dag er 12 uker på vei, altså fosteret er 10 uker. 

Regnemåten er at de finner ut hvor gammelt fosteret er, og så legger de på 2 uker, for det er slik en gjennomsnittlig syklus er. Det er ikke noe vits å krangle mer om det, det er sånn det er, og det er sånn alle andre her inne regner på det. Og ingen av oss var faktisk gravid de 2 første ukene, så det er liksom ikke så spesielt for deg. Bare godta at sånn er det, og deg og ditt svangerskap er intet unntak!!!

Her er det ingen som plusser to uker vilkårlig på hvem som helst. Nei, du var ikke gravid, men man regner eggets alder. Egget begynte å gjøre seg klar to uker før du ble fertil. Det bruker to uker på å gjøre seg klart, hos alle og enhver. Sånn er naturen. 

Har du termin 16. April, og det er det legen har sagt er du 11+5. Hvis du vil, kan du si at du er ca. tre måneder på vei. Du er absolutt ikke 13 uker. Jeg har termin 9. april, og er 12+6 i dag. Hvordan kan du være en uke lenger enn meg når jeg har termin uka før deg? 

Håper du da skjønte hvorfor man beregner at man "ble gravid" to uker før egget ble befrukta. Egget ble et foster i det egget ble befrukta, og der har du fosterets alder, to uker etter du ble "gravid". Når du har gått førti uker er altså fosteret 38 uker, ca ni mnd. 

Ellers kan du jo fortsette å si at du er 13 +5 uker, men da må du nesten regne med å gå ca 2 uker over termin... ;)

Mammaen til Linde skrev:
Ellers kan du jo fortsette å si at du er 13 +5 uker, men da må du nesten regne med å gå ca 2 uker over termin... ;)

Hehe!
Eller nesten en måned, faktisk - siden to uker etter også regnes som normalt. :-P

Skulle nesten tro dette var en spøk....;-)

Back
Topp