Hva blir neste bilstol?

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Sorry for enda en bilstol-tråd, men jeg orker ikke søke meg ihjel. :P

Jenta vår blir fire år i mars og sitter nå bakovervendt i besafe izi combi x3. Den er i vektklassen 9-18kg, og vesla er nå blitt 17 kg.
Så jeg lurer på hvilket sete vi skal gå over til? Beltestol? Og mannen vil snu henne. Greit nok det, det er jo anbefalt til fire år, men jeg leser jo at flere av dere her inne har dem bakovervendt lenger. Er det nødvendig, om dere forstår meg rett? :P

Håper noen kan svare. Jeg er litt grønn på dette. ;)

Vi snudde like før hun ble 4, kjøpte da cybex solution x2 fix (eller noe sånt?) beltestol. Jeg ser også at noen har barna bakovervendt lengre enn det, men det må være greit å snu dem når anbefalingen er til 4 år. Ihvertfall hvis barnet er normalt stor - syns jeg da :-)

Vi snudde tidligere grunnet kvalme og oppkast :( men hun brukte besafe combi setet til hu var 16/17 kg etter det gikk vi over til et nytt besafe sete med isofix 18-36kg har vært kjempe fornøyde med det og frøkna satt kjempe godt. Nå har vi tatt av ryggen og bruker kunn puta med isofix :) hu er nå snart 8 år og 140 høy ;)

Vi snudde tidligere grunnet kvalme og oppkast :( men hun brukte besafe combi setet til hu var 16/17 kg etter det gikk vi over til et nytt besafe sete med isofix 18-36kg har vært kjempe fornøyde med det og frøkna satt kjempe godt. Nå har vi tatt av ryggen og bruker kunn puta med isofix :) hu er nå snart 8 år og 140 høy ;)

Da gikk dere over til beltestol da? *må ha ting inn med teskje*

Er de fleste bilstoler med isofix? Fester man barna i stolen på samme måte i en bilstol uten isofix? Hva er så forskjellen? :)

Da gikk dere over til beltestol da? *må ha ting inn med teskje*

Er de fleste bilstoler med isofix? Fester man barna i stolen på samme måte i en bilstol uten isofix? Hva er så forskjellen? :)

Ja altså den med 18-36kg skal brukes med bilens belter :) er ikke alle som er med isofix av de stolene... Men vi syns det ble tryggere og mer stabilitet på setet når den var med isofix :) vi var ihverfall kjempe fornøyde ;)

Dette hadde vi, men eldre verson da ;)

ImageUploadedByBV Forum1454618916.010806.jpg

Vi kjøpte nettopp Britax solution m-fix. Er beltestol med isofix. Kjekt med isofix, da stolen alltid fastspent,selv når ungen ikke er med på kjøreturen. Han ble forresten 4 i november.

Det er jo kun anbefalt. Loven sier 15 mnd bakover. Men når man snur så er jo beltestol tryggest og da må de være over 15 kg ifølge loven. Jeg ser etter beltestol til datteren min som nå veier 15 kg. Hu er bare 2.5 år men veldig stor for alderen i både vekt og lengde. Hu ligger nesten på str til en 4 åring.

Hadde kjøpt beltestol når hun veier såpass og straks er fire år. Isofix på beltestoler er mest for å slippe å feste stolen med bilens belte når barnet IKKE er med i bilen. ( så beltestolen ikke skal slenges rundt i bilen ved en Evt kollisjon.)

Vi snudde nettopp vår fireåring da han bikket 18 kg. Han hadde samme sete som jenta di og satt egentlig veldig godt bakovervendt enda, men i og med at han fremdeles vokser i rekordfart gikk vi for beltestol med isofix. Kjøpte cybex solution x2 eller noe i den dur, kom godt ut i test :-)

Last edited:
Vi snudde nettopp vår fireåring da han bikket 18 kg. Han hadde samme sete som jenta di og satt egentlig veldig godt bakovervendt enda, men i og med at han fremdeles vokser i rekordfart gikk vi for beltestol med isofix.

Hvilken bilstol kjøpte dere?

Vi har vært veldig godt fornøyd med cybex solution x2-fix til storebror. Han fikk sitt sete når han var 4 år og ca 2 mnd.

Men hvor stort er barnet ditt ifht gjennomsnittet? For her er storebror lang, snart 130 cm i en alder av 6.5. Og han har ikke veldig mye mer å gå på.
Har skjønt at britax er hakket større sete, så ville nok sett litt på de setene også. Selv om jeg synes cybex ser hakket bedre ut

Vi har vært veldig godt fornøyd med cybex solution x2-fix til storebror. Han fikk sitt sete når han var 4 år og ca 2 mnd.

Men hvor stort er barnet ditt ifht gjennomsnittet? For her er storebror lang, snart 130 cm i en alder av 6.5. Og han har ikke veldig mye mer å gå på.
Har skjønt at britax er hakket større sete, så ville nok sett litt på de setene også. Selv om jeg synes cybex ser hakket bedre ut

Vet ikke hva gjennomsnittet er, men hun er 17kg og 104cm ca. Ganske slank unge.
Hun sitter fortsatt fint i setet, men kg bør man vel ikke overstige uansett. (?)

Nei det har vel også med hva isofixfestene tåler av belastning.
Der er grensa 18 kg.

Jeg tenkte mer på lengden i ryggen, og at man skal slippe å kanskje måtte kjøpe en ny beltestol hvis den første ikke blir stor nok.

Jeg driver og vurderer om frøkna skal arve storebror sitt cybex og han få en større stol. Hvis det finnes. Ser ut til at maxi cosi rodifix er større enn cybex, men jeg liker ikke det setet så godt fordi jeg synes det er for hardt å sitte på

Nei det har vel også med hva isofixfestene tåler av belastning.
Der er grensa 18 kg.

Jeg tenkte mer på lengden i ryggen, og at man skal slippe å kanskje måtte kjøpe en ny beltestol hvis den første ikke blir stor nok.

Jeg driver og vurderer om frøkna skal arve storebror sitt cybex og han få en større stol. Hvis det finnes. Ser ut til at maxi cosi rodifix er større enn cybex, men jeg liker ikke det setet så godt fordi jeg synes det er for hardt å sitte på

Setet hennes har ikke isofix, men det spiller gjerne ingen rolle? Tipper vi kommer til å gå for isofix denne gangen siden vi har en bil med det nå.

Det med lengden i ryggen vet jeg ikke, men tror hun er "normal" der. :P

Du får la han testesitte diverse stoler. ;)

Setet hennes har ikke isofix, men det spiller gjerne ingen rolle? Tipper vi kommer til å gå for isofix denne gangen siden vi har en bil med det nå.

Det med lengden i ryggen vet jeg ikke, men tror hun er "normal" der. :P

Du får la han testesitte diverse stoler. ;)
Nei det er ingen annen funksjon med isofix på beltestoler annet enn at man da MÅ huske på å feste setet med bilens belter når barnet ikke er med. Sånn at det ikke slenger rundt ved en evt krasj.

Ja vi får se hva vi gjør med storebror ;-)

Er veldig glad i besafe sine stoler. Valge besafe izi up x2 fix da vi bytta. Stort og solid sete. Og uten noe å tre beltet i på siden så barnet ikke skal feilmontere seg når de begynner å gjøre det selv! :)

Back
Topp