Hva betaler du for julemiddagen? *insp

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Med tanke på tråden om billig ribbe/julemat..
Vi satt og regnet på det da vi lurte på å invitere til julaften enten neste år eller året etter det.

Her er det pinnekjøtt som er tradisjon, og noe vi setter stor pris på og vi tenker ikke å bøye av på det. Men så slo tallene mot oss..

Nesten 3000 kr bare i pinnekjøtt!
Greit at poteter og kålrot er forholdsvis billig, men rundt regnet 3500kr bare for å spandere julemiddagen.. Det har vi ikke råd til altså!
Til sammenligning kan vi få ribbemiddag til 500kr for alle sammen, da med alt tilbehør! Hjemmelaget saus, hjemmelaget surkål, hjemmelaget rødkål, grønnsaker og poteter.

Hva betaler dere for gildet? Og hva er det dere spiser?

Pinnekjøtt spiser vi. Vi er ikke så mange til middag (7 stykker), men inkludert øl og mat kommer det på 2000-2500,-. Sånn ca... Dere må da være veldig mange?

Vi har pinnekjøtt, men det er svigers som har med det. De har med både pinnekjøtt og julepølse som de har laget selv :)

I år skal vi være hos oss igjen og da kjøper vi inn alt annet, usikker på om vi blir 7 stk eller 11 stk i år.
Men går noen kroner til brus, øl, vin og annet diverse en koser seg med ;)

Å ha kun ribbe til julemat skjer ikke her, jeg liker kun pinnekjøtt.
Når vi feirer jul med min familie(fra østlandet) lager vi begge deler :)

Vi er heldige og blir invitert til julemiddag hvert år. Men om vi skulle feiret hjemme ville det blitt ribbe på julaften.

Jeg synes det er helt greit å skulle bruke 1000-1500kr på julemiddagen. Men mer enn det har vi ikke råd til.

Pinnekjøtt spiser vi på nyttårsaften, så skulle vi invitert til nyttår ville jeg kanskje vurdert kalkun istedenfor pinnekjøtt om økonomien var stram.

Men om man ønsker å samle storfamilien, og vil servere pinnekjøtt men ikke har råd så hadde jeg ganske enkelt forklart situasjonen for noen av de som skal komme (f.eks foreldre) og spørre om de kan komme med et økonomisk bidrag til maten. Det vet jeg mine foreldre gjerne ville gjort om vi hadde det stramt.

Pinnekjøtt, i år bruker vi ingenting siden vi skal bort på middag.
Vi har kjøpt og tørket kjøttet selv de andre årene. Kjøper ikke i butikk om vi ikke må :)

Aldri kjøpt pinnekjøtt selv. Så aner ikke. Har alltid fått kjøtt med min/svigers sin familie. Kun kjøpt tilbehør..noe som ikke koster mer enn jeg ville brukt på en vanlig middag :p men øl/vin og brus kommer utenom..og blir jo litt!

Men selv om en inviterer familie til julemiddag, så er det faktisk lov og be dem om og kjøpe med seg en pakke pinnekjøtt pr.familie! 3000 hørtes veldig mye ut? Er dere vanvittig mange? :p

Vi spiser aldri hjemme, så kjøper aldri julemat.. Til gjengjeld så bidrar vi med litt i det minste.

Lagde pinnekjøtt for første gang selv for et par uker siden. Fikk litt sjokk da jeg så prisen. :p da hadde jeg handla inn til 8 stk, og regninga kom på ca 2000. Vi har ribbe til jul da, så da pleier det å komme på 1000-1500, med alt av tilbehør og drikke. Og dessert.

Er bare min lille familie. 2 voksne og 1 barn her på julaften. Så da kjøper vi pinnekjøtt og tilbehør. Potet får vi fra foreldrene mine. Betaler vel rundt 250 kr for vårt lille gilde.
Brus, og dessert kommer utenom, men er ikke mange kronene der heller. Kjøper risengrynsgrøt som er ferdilaget til 20-30 kr, fløte og frosne jordbær som vi lager saus av.

Men vi lager julebord til vennene våre og da spleiser vi på alt. Ribbe, pinnekjøtt +++ og betaler ca 100 kr hver.

Aner ikke hva vi handler for, for det går i samme kurven som maten til resten av jula. Vi pleier å handle for rundt 2000,- før jul, men det er med alt vi trenger til over julen.

Tja. Vi har ribbe med tilbehør.

Ribba koster ca 400-500 kr
Medisterkaker (lages selv,) 150-200 kr
Medisterpølser ca 70 kr
Poteter 50-70 kr
Surkål (lages selv) 100 kr
Rødkål (lages selv) ca 70 kr
Rosenkål med bacon og valnøtter, 80 kr
Saus (lages selv,) 40 kr kanskje?

Dessert kanskje 200 kr.
Så kommer brus, øl, vin, champagne og snacks.

Herregud hvor sulten jeg ble:p

Aner ikke hvor mye det koster, men vi er 12 stk og vi har: ribbe, skinkestek, medisterpølser og medisterkaker. Så kommer alt ved siden av det, dessert og øl,vin, brus og aquavit!
Ifjor handla vi for 3500-4000kr til jul. Men da er det med absolutt alt fra lille julaften frem til nyttårsaften... Det er den dyreste uka i året på "mat"fronten for å si det mildt!:P

Spiser pinnekjøtt. Her vel havnet på 3000kr for kjøttet ja. Det er bare jul en gang i året. Men blir jo mer enn bare julemiddagen. Kjøper inn ekstra pålegg til frokoster og lunsjer, vi inviterer til julelunsj med koldtbord med god mat og kaker for ca 20 stk i romjula. Så er det gode middager hele romjula. Julegodterier og alt med seg. Så det blir mange tusen i mat bare den uka.

Når vi er flere samlet til julemiddag, har vi alltid delt på kostnadene. Noen kjøper drikkevarene, andre tilbehøret og kjøttet kan flere kjøpe sammen :)

Aner ikke, men tenkte å ha en ribbekveld neste uke, hvor vi skal ha ribbe, medisterkaker, mandelpoteter, surkål, brun saus, rosenkål, gulrot, potetgull, tjukkpølse, Dahls julebrus.

Kan si ifra etterpå hvor mye d koster.

Da blir d oss pluss svogeren min ihvertfall.

Vi skal ha jul i år. Siden vi ikke orker å dra avgårde med et tonn julegaver å småen. Pluss alt anna vi må ha med. For å så dra alt med hjem igjen.

Vi har ikke så bra økonomi fortiden, så vi har starta ny tradisjon. At alle gjestene tar med seg noe. Så blir det julebuffet i stede for bare en stor middag. Det blir billigere for alle også :) så noen tar med mat og andre desserter.
Vi blir opp til 15 stk på julaften :)

Men regner at vi må opp mot en 1000lapp likevel. Må jo ha kaffe og brus i tillegg til maten.

Betaler stort sett ingenting. Vanligvis har foreldrene mine kjøpt noe, besteforeldre noe osv. Men det begynner å tynnes ut i rekkene, så vi må sikkert begynne å være med å dele på vi også.
Tror kanskje vi kjøpte inn surkål og rødkål i fjor.

Vi feirer ikk hjemme hos oss selv, men de årene vi er hos mine foreldre så kjøper jeg med meg pinnekjøttet som mitt bidrag. Brukte vel rundt 600 kroner på pinnekjøtt i fjor.

Nå blir mitt regnestykke litt feil med mindre jeg hadde giddet å veie pinnesidene etter jeg hadde skjært de ut
Villam 12,8kg*125= 1600 da får jeg to fine pinnesider + mange andre gode middager
Gris betaler jeg 48kr kiloen for så ribben er billigere. . .
(Handler for det mest hele dyr rett fra gård)

Pinnekjøtt er dyrt, men det er jo så mye bedre enn ribbe
Her har vi både lutefisk og pinnekjøtt :)

Back
Topp