Hva bør man vaske før bruk?

LilleMy88

Elsker forumet
Snøfnuggene 2018
Er førstegangs og lurer litt på..

Vi må kjøpe alt nytt og har planer om å vaske alt av klær, dynetrekk, laken, pledd osv før bruk. Men, bør vi også vaske dyna, vinterposen, bilstolposen, lammeskinn?

Er det også noe mer man bør huske på å vaske som kan være lurt å vaske?

[emoji16]

Er førstegangs og lurer litt på..

Vi må kjøpe alt nytt og har planer om å vaske alt av klær, dynetrekk, laken, pledd osv før bruk. Men, bør vi også vaske dyna, vinterposen, bilstolposen, lammeskinn?

Er det også noe mer man bør huske på å vaske som kan være lurt å vaske?

[emoji16]
Kommer nok ikke til å vaske dyna, vinterposen osv. De små har det ikke direkte på kroppen og tenker at det ikke trengs.

Vasker alt av klær, dynetrekk og slikt men ikke selve dyna og vinterposen. Hvis du er skeptisk, går det an å fryse det ned og henge det til tørk igjen.

Vansker alt som er i kontakt med naken hud.

Og gamle ting ;)

Så trekket til bilsetet kommer jeg til å vaske siden det er 2 år gammel. Samme med vognposene etter storesøskene. Derimot den nye vognposen, den vasker jeg ikke (når jeg får kjøpt inn den)

Vasker ting som skal brukes mot huden samt ting, som er brukt og vært lagret i bod/ garasje.

Har et spørsmål jeg ønsker litt meninger om. Spør fordi jeg er veldig skeptisk og usikker selv, men samtidig vil jeg ikke være FOR overbeskyttende heller da..

Vi har kjøpt en brukt leander baby/junior seng. Her fulgte det med en madrass som alltid har vært brukt med tisselaken, lammeskinn og laken i følge tidligere eier. Madrassen ser helt fin ut. Først tenkte jeg kjøpe ny madrass, men ser den billigste versjonen koster 1600kr, så da tenker jeg;

Om man vasker hele madrassen på 60grader, kjøper en overmadrass samt tisselaken og vanlig laken oppå der igjen- ville dere da brukt den gamle fremfor å kjøpe ny? Har dette med gammel madrass kun med hygiene å gjøre, eller er det andre faktorer som også gjør at man bør ha ny madrass til nytt barn?

Skal sies at baby ikke skal bruke denne sengen fast (bare litt til tilvenning) før hun er ca 6mnd. Før den tid skal hun ligge i bedside crib, og her har vi ny madrass.

Har et spørsmål jeg ønsker litt meninger om. Spør fordi jeg er veldig skeptisk og usikker selv, men samtidig vil jeg ikke være FOR overbeskyttende heller da..

Vi har kjøpt en brukt leander baby/junior seng. Her fulgte det med en madrass som alltid har vært brukt med tisselaken, lammeskinn og laken i følge tidligere eier. Madrassen ser helt fin ut. Først tenkte jeg kjøpe ny madrass, men ser den billigste versjonen koster 1600kr, så da tenker jeg;

Om man vasker hele madrassen på 60grader, kjøper en overmadrass samt tisselaken og vanlig laken oppå der igjen- ville dere da brukt den gamle fremfor å kjøpe ny? Har dette med gammel madrass kun med hygiene å gjøre, eller er det andre faktorer som også gjør at man bør ha ny madrass til nytt barn?

Skal sies at baby ikke skal bruke denne sengen fast (bare litt til tilvenning) før hun er ca 6mnd. Før den tid skal hun ligge i bedside crib, og her har vi ny madrass.

En venninne av meg kjøpte og denne brukt, men hun kjøpte en madrass (billig) på ikea og klippet den til. Ellers har jeg ingen peiling eller erfaring siden jeg er førstegangs og har kjøpt alt nytt hittil [emoji5]

En venninne av meg kjøpte og denne brukt, men hun kjøpte en madrass (billig) på ikea og klippet den til. Ellers har jeg ingen peiling eller erfaring siden jeg er førstegangs og har kjøpt alt nytt hittil [emoji5]

Ja, har vurdert det også- og klippe til en skumgummi madrass :) vil jo helst kjøpe ny, dette er det eneste vi har kjøpt brukt, men syntes det virket litt unødvendig om det kun har med hygiene å gjøre, for hele madrassen kan vaskes på 60 grader. Jeg kan også fryse den. Og jeg kommer til å ha ny overmadrass på.. men føler jeg meg ikke helt sikker kjøper jeg selvfølgelig ny :) enda litt tid å tenke på. Skal i alle fall forsøke vaske madrassen først, så får jeg se.

Jeg har samme case. Har en brukt Stokke sleepi seng. Den første madrassen er pent brukt i ca 5mnd og alltid hatt tisselaken og lammeskinn på seg. Tenkte jeg skulle vaske trekket og kanskje kjøpe ny innmat. Men er litt usikker[emoji16]

Jeg har samme case. Har en brukt Stokke sleepi seng. Den første madrassen er pent brukt i ca 5mnd og alltid hatt tisselaken og lammeskinn på seg. Tenkte jeg skulle vaske trekket og kanskje kjøpe ny innmat. Men er litt usikker[emoji16]

Ja blir litt usikker- for ja, jeg kan kjøpe en billig madrass å klippe til; men vil dette være bedre for barnet å sove på? Leander madrassen er jo allergivennlig, pustende og alt det der. Ser ikke for meg at det er bedre at babyen ligger på en helt ordinær skumgummimadrass? Men mulig jeg tar feil, jeg er førstegangs og har null peiling [emoji23][emoji23]
Skal starte med å vaske hele greia. Så skal jeg kjenne godt etter på madrassen om den føles ujevn eller er for myk. Om ikke tror jeg at jeg bruker denne. Føler jeg den ikke blir helt ren, eller at den ikke er "som ny" i fasthet/fasong kjøper jeg ny. Får da se om jeg klipper til en billigere, eller bare rett og slett kjøper en ordinær. 1500 kr for en madrass som kan brukes i mange år er jo ikke mye egentlig da..

Vi har en nabo og han eier en seng og madrass firma. Ikke lenge siden jeg spurte han om akkurat dette spørsmålet.
Han var veldig tydelig på at man skal være obs på hygiene. Hvis madrass har fått på seg urin eller andre ting, bør den byttes ut og ikke brukes på spebarn. Hvis madrassen er behandlet riktig med tisselaken osv, så hjelper det med å "fryse" madrassen og kan bruke den igjen. Det som er tanken på ny madrass ved kjøp av seng er at spebarn skal lage egen "kroppsform" på madrassen og ikke måtte "synke" i formen på gamle madrassen. Hvis det er merker etter at et annet barn har brukt den gamle madrassen, kan det være lurt med en overmadrass. Han var tydelig på det er litt å overdrive med å kjøpe helt nye madrass når barna ikke er voksne og veldig tunge.

Håper det ga deg litt på svar på det du lurte på :)

Vi har en nabo og han eier en seng og madrass firma. Ikke lenge siden jeg spurte han om akkurat dette spørsmålet.
Han var veldig tydelig på at man skal være obs på hygiene. Hvis madrass har fått på seg urin eller andre ting, bør den byttes ut og ikke brukes på spebarn. Hvis madrassen er behandlet riktig med tisselaken osv, så hjelper det med å "fryse" madrassen og kan bruke den igjen. Det som er tanken på ny madrass ved kjøp av seng er at spebarn skal lage egen "kroppsform" på madrassen og ikke måtte "synke" i formen på gamle madrassen. Hvis det er merker etter at et annet barn har brukt den gamle madrassen, kan det være lurt med en overmadrass. Han var tydelig på det er litt å overdrive med å kjøpe helt nye madrass når barna ikke er voksne og veldig tunge.

Håper det ga deg litt på svar på det du lurte på :)

Hørtes veldig fornuftig ut, og akkurat som jeg selv har tenkt. At dersom jeg fryser madrassen, vasker trekket på 60 grader, sjekker at den ikke er for myk og i tillegg kjøper ny overmadrass, som jeg bruker med tisselaken, så må det vel gå greit?
Har bestemt meg for å høre med jordmor når jeg skal dit neste uke også :)

Hørtes veldig fornuftig ut, og akkurat som jeg selv har tenkt. At dersom jeg fryser madrassen, vasker trekket på 60 grader, sjekker at den ikke er for myk og i tillegg kjøper ny overmadrass, som jeg bruker med tisselaken, så må det vel gå greit?
Har bestemt meg for å høre med jordmor når jeg skal dit neste uke også :)
Jepp, høres veldig fornuftig ut.
Jeg har også kjøpt brukt Leander vugge av ei vennine, men jeg vet hvor lite de brukte den vugga og har derfor ingen andre planer en å vaske trekkene og ha på tisselaken :happy: Madrassen er flott som ny.

Dette var mitt tips også. Har nettopp gjort det til bedside crib'en vår.

Back
Topp