Hva bør jeg gjøre? Jobb og sykemelding

UngeSpire

gravid, septemberspire <3
Hei. Lurer på om dere har noen tips til hva jeg skal gjøre. Jeg skal snakke med legen på fredag for da har jeg kontroll. Er idag 29+2

Hvis jeg går mye, stresser så får jeg ubehagelige kynnere. Den siste uken så verker bekkenet mitt så noe inn i helveee***. Er så vindt at jeg nesten gråter. Jeg har 20% svangerskapspenger pga stress. Jeg jobber på en barneskole fra 1-3 klasse og det er mye psykisk arbeid, mye utagerende barn. Og gåing i skog osv. Er ikke mye tilrettelegging for vi skal jo være der barna er.

Bare jeg går på kjøpesenter, til butikken så gjør det vondt i bekkenet/ryggen. Akkurat nå har jeg ferie men skal egentlig tilbake på jobb den 3 august. Og jobbe helt til midten av september. Men når jeg får så vondt av å bare gå, hva skal jeg gjøre? Blir jo ikke akkurat lettere

Bør jeg dra tilbake på jobb? Syns dere jeg bør sykemeldes? Hva syns dere? Vet at dere ikke kan fortelle meg hva jeg skal gjøre, men vil gjerne høre meninger :)

Last edited:
Fortell det til legen så gjør han det som er best for deg. Føler du det er feil får du heller si ifra. Vi kan ikke avgjøre for deg :)

Jeg ville helt klart fått sykemelding. Om så 50%, der du kan jobbe halve dager om det er mulig..?
Man skal jo ikke være helt utslitt før lille kommer til verden ❤️

Jeg ville helt klart fått sykemelding. Om så 50%, der du kan jobbe halve dager om det er mulig..?
Man skal jo ikke være helt utslitt før lille kommer til verden ❤️
Er det jeg tenker og. Er på jobb og når jeg kommer hjem, så jeg utslitt og bekkenet verker så jeg gråter nesten

Arbeidsgiver må o også skrive under på om tilrettelegging osv. Var vanskelig nok å få 20%

Rart arbeidsgiver ikke er villig til å samarbeide. Er bedre å få tilretelegging så du er lengst mulig i jobb. Du får ta det opp med legen din da.

Jo bedre tilrettelegging arbeidsplassen din er villig til å gjøre, jo lenger holder du jo i jobb!! Er veldig rart om ikke de støtter deg i dette her!

Jeg jobber i barnehage og allerede fra uke 12 tok sjefen kontakt med bedriftshelsetjenesten og jeg fikk samtaler med jordmor! Vi har hatt jevnlige samtaler, søkt om ekstra støtte til vikar enkelte dager(noe vi fikk), og har vært veldig åpen med alle på jobb!!! Jeg har ikke hatt noe plager i graviditeten, så har vært heldig!! Men har blitt tyngre nå mot slutten og uten tilretteleggingen fra jobben så vet jeg ikke om jeg hadde orket å holde ut/stå i jobb så lenge! Er 33+1 idag og har akkurat startet 4 ukers ferie!

Det er viktig at du står på ditt, krever ting og er helt ærlig med jobben! Forklar dem at det er slitsomt og uten tilrettelegging så klarer du ikke gjøre jobben din!

Lykke til:)

Jo bedre tilrettelegging arbeidsplassen din er villig til å gjøre, jo lenger holder du jo i jobb!! Er veldig rart om ikke de støtter deg i dette her!

Jeg jobber i barnehage og allerede fra uke 12 tok sjefen kontakt med bedriftshelsetjenesten og jeg fikk samtaler med jordmor! Vi har hatt jevnlige samtaler, søkt om ekstra støtte til vikar enkelte dager(noe vi fikk), og har vært veldig åpen med alle på jobb!!! Jeg har ikke hatt noe plager i graviditeten, så har vært heldig!! Men har blitt tyngre nå mot slutten og uten tilretteleggingen fra jobben så vet jeg ikke om jeg hadde orket å holde ut/stå i jobb så lenge! Er 33+1 idag og har akkurat startet 4 ukers ferie!

Det er viktig at du står på ditt, krever ting og er helt ærlig med jobben! Forklar dem at det er slitsomt og uten tilrettelegging så klarer du ikke gjøre jobben din!

Lykke til:)
Bra jobben din har hjulpet deg :) arbeidsgiver har holdningen "min datter hadde ikke svangerskapsplager, så da kan det ikke være så ille"

Har en nokså lik problemstilling.. Skal begynne på jobb igjen på mandag etter ferien min, kun i 50% stilling, men er på instutisjon med tunge løft, travelt og myye tråkking. Har så vondt i bekkenet nå at jeg så vidt klarer å gå rundt i huset til tider :/ klarer ikke å se føre meg å springe rundt på jobb og løfte tungt til midten av august. Skal til legen på mandag morgen så får høre hva legen sier..
Føler eg må prøve å se hvordan det går men vet jo innerst inne at det ikke kommer til å gå..
Det er ingen som takker oss på jobb for å pine oss gjennom de siste ukene av svangerskapet.. Vi skal jo ha energi til fødsel og barseltid. Lykke til :)

Har en nokså lik problemstilling.. Skal begynne på jobb igjen på mandag etter ferien min, kun i 50% stilling, men er på instutisjon med tunge løft, travelt og myye tråkking. Har så vondt i bekkenet nå at jeg så vidt klarer å gå rundt i huset til tider :/ klarer ikke å se føre meg å springe rundt på jobb og løfte tungt til midten av august. Skal til legen på mandag morgen så får høre hva legen sier..
Føler eg må prøve å se hvordan det går men vet jo innerst inne at det ikke kommer til å gå..
Det er ingen som takker oss på jobb for å pine oss gjennom de siste ukene av svangerskapet.. Vi skal jo ha energi til fødsel og barseltid. Lykke til :)
Det er det jeg tenker og. Jeg vil kunne ta vare på sønnen min når han kommer, ikke være utslitt pga overbelastning. Hvor langt er du nå?:)

Bra jobben din har hjulpet deg :) arbeidsgiver har holdningen "min datter hadde ikke svangerskapsplager, så da kan det ikke være så ille"
Og det er helt feil!!! Det må sjefen din bare innse! Alle svangerskap er helt forskjellige og alle får plager, men det forskjellig hvordan man kjenner dem/hvor vondt det gjør!! Ta sjefen med på samtale med legen din! Hvis ikke så sykemelder du deg:)

Jeg skal jobbe 3 uker etter ferien før jeg tar permisjon. Men jeg har kontorjobb og kommer nok til å gå tidligere når jeg har mulighet for det. Tror ikke jeg hadde orket å jobbe de ukene hvis jeg fadderen mer fysisk slitsom jobb. Jeg har hatt lite plager. Men nå begynner det jammen å bli tungt.

Jeg skal jobbe 3 uker etter ferien før jeg tar permisjon. Men jeg har kontorjobb og kommer nok til å gå tidligere når jeg har mulighet for det. Tror ikke jeg hadde orket å jobbe de ukene hvis jeg fadderen mer fysisk slitsom jobb. Jeg har hatt lite plager. Men nå begynner det jammen å bli tungt.
Det forstår jeg :)

Back
Topp