Hva anser dere som en stor baby (nyfødt) ?

Da jeg var på UL 4 dager før termin var gutten vår 4177 g.
Da han ble født 8 dager på overtid var han 4995 (5 kg) og 59 cm lang.
Det er stort... 3000 g er jo knøtt i forhold.

ORIGINAL: Flori

ORIGINAL: carina82

en stor beby er OVER 4 kg... 3,3 er jo en liten /vanlig beby da... (mine tanker)

Signerer [;)]
Enig her også[:)] 

Jeg har født tre barn, og er nå gravid med nr fire. Førstemann var 4380 g, 50 cm lang og 37 cm rundt hodet. Han var født til termin. Første jenta mi var 3320 g, 49 cm og 36 rundt hodet. Hun kom tre uker før termin. Yngstejenta var 43370, 49 cm og 37 rundt hodet en dag over termin. Alle mine fødsler har vært styrtfødsler, og jeg har ikke revnet. Var engstelig for å føde et stort barn med førstemann, da jeg fikk vite at mannen min var 4500 g da han ble født. Min erfaring er at det er hodeomkretsen det kommer an på. Kroppen til babyen er smidig og myk, og når hodet er ute kommer babyen vanligvis ganske raskt. Det var ikke så stor forskjell på å føde et barn på 4400 og 3300når det bare var en cm i forskjell rundt hodet. Når det gjelder hva som regnes som stort er det ulike meninger, men de fleste leger og jordmødre betegner barn over 4500 g som store. Det er blitt stadig vanligere å få store barn, og noe kan nok komme av mors kosthold. Arv spiller også en stor rolle. Jeg er 180 cm høy og har kraftig benbygning. Jordmor sa at det for meg ikke er naturlig å føde små babyer, i og med at jeg er stor av vekst selv og at pappaen også er stor. Jeg la på meg 10 kg første gang og fikk likevel en stor baby. Jeg var 5 kg lettere etter fødselen en jeg var når jeg ble gravid, så babyene mine blir nok store uansett. Gleder meg til fødselen i september, og regner med at babyen blir rundt 4500 viss jeg går til termin.
Jeg vil iallefall berolige litt de som venter store babyer. Det er ikke nødvendigvis så mye vanskligere å føde en stor baby, dersom ikke hodeomkretsen er ekstra stor. Hilsen en som har prøvd begge deler.

Jeg tenker på over 4 Kilo som en stor Baby...

ORIGINAL: Mamma`n til 2 jenter

Hørt så mye snakk fra venniner og folk ellers, at deres største reddsel med ved og føde, er om babyen er stor! Men hva er stort da, synes dere?

Fikk selv en datter for over 2 år siden som veide 3.300 gram, 50 cm lang og 34 i hodeomkrets. Fikk vite av jordmoren i dag at hun anntok at lille Victoria i magen ville være omtrent på samme størrelse. Jeg synes ikke dette er stort, men noen av mine venner synes det. Hva mener dere? Om 3.300 gram er stort, hva er gjenomsinttsvekten på nyfødet da ? ;-)

Snuppa mi veide 3350gram å va 49cm å 34cm rundt hode. helt normalt sa di[:D]

ORIGINAL: nutta06

Hei hei..

Jeg har født 3 barn... mitt første barn var 3740 gram og 50 sm lang... mitt andre barn var 4240 gram og 52 cm lang og mitt tredje barn var 4290 gram og 52 cm lang... Det sies jo at barna blir større for hvert svangerskap?! Lurer på hvor stor denne fjerde babyen min blir... (nå skal det og sies at mitt siste barn kom ei uke før terminen... ble satt igang..)

Noen som har erfaringer utover dette da???

Dette stemmer nok Ikkje alltid....
Vi søstre er sånn:
Jeg var ca 3200 Gram, Og kom ca 16 dager for sent...
Den mellomste søstra mi kom på terminen og var ca 2900 Gram....
Og den minste søstra mi kom også på terminen og var ca 3700 Gram....

[:D]

Jeg synes stort er over 4 kilo jeg!!

Noen får jo barn opp mot 5 kilo...tenk å presse ut det da. Det er vel det folk tenker på når de ikke ønsker seg store barn.

M

Back
Topp