Hva anser dere som en stor baby (nyfødt) ?

Mamma23 & Jentene

Andre møte med forumet
Hørt så mye snakk fra venniner og folk ellers, at deres største reddsel med ved og føde, er om babyen er stor! Men hva er stort da, synes dere?

Fikk selv en datter for over 2 år siden som veide 3.300 gram, 50 cm lang og 34 i hodeomkrets. Fikk vite av jordmoren i dag at hun anntok at lille Victoria i magen ville være omtrent på samme størrelse. Jeg synes ikke dette er stort, men noen av mine venner synes det. Hva mener dere? Om 3.300 gram er stort, hva er gjenomsinttsvekten på nyfødet da ? ;-)

Det er jo helt normal størrelse på en nyfødt det.

gjennom snittet er vel på ca 3500g

normalvekt for jenter er 3,5kg og for gutter 3,8kg.. regner ikke en baby for stor før den er 4,2-4,3kg jeg da... men det har sikkert litt sammenheng med hva man er vant til.. Ingen barn i familien min har vært under 3500g..

Nei 3300gr er ikke mye stort! Det er da helt som det skal være det!

synes det høres greit ut jeg - vil gjerne ha en som ikke veier stort mer enn 3,5 kg jeg [:)]

Stort for meg begynner ved ca 4 kg.
En venninne fikk en gutt på søndag - 52 cm lang og 4360 gram - det synes jeg var stort. Æææævvv tenkr jeg da...

Jeg synes barn over 4.000 gram er store, 3.300 vil jeg tro er under gjennomsnittet?

jeg synes alt over fire kg er stort.......dattern min var også 3300g, og hun var helt normal. Jeg hadde så liten mage, og alle sa jeg kom til å føde en bitte liten knert, men det var ikke tilfellet da.....vi får se denne gangen, hvor stor bitteliten er....[:D][:D][:D](vi leser nemlig mye om ole-aleksander!!)

Det høres helt normalt ut, eller litt under. Gutten min var 3730, og vi fikk høre at han lå på snittet for gutter.
De andre barna i familien på samme alder har vært på over 4200, fetteren til sønnen min var 4970, og det er STORT!
Jeg håper ikke på en stor baby, da det ikke er så bra for barnets helse senere. Men jeg tror det viktigste er hva vi har spist i løpet av svangerskapet.
Forrige gang gikk jeg ned 9 kg, men gutten hadde fortsatt normalvekt.

Gjennomsnittet for jenter ligger på 3500 g. og for gutter 3800 g.
Så jeg vil nok si at 3300 g. ikke er en stor baby, er jo under gjennomsnittet da!
Hva som gjør at noen babyer blir store, kan nok skyldes arv.
Begge våre jenter var store. Nr. 1 var 3870 g. og nr. 2 var 4260 g.
Og på begge våre sider, både min manns og min side, har det alltid fødtes store barn.
Har spist sundt i begge svangerskapene, og klart å holde meg unna brus og mye sukker.
Så enkelte ting kan man ikke gjøre noe med, det ligger i genene...
Selv skulle jeg ønske at jeg fødte små barn pga. at sannsynligheten for å revne under fødselen
ville blitt redusert. Men.. det er ikke alt man kan råde over.

Jeg regner ikke en baby for stor før den er mer enn 4 kg.

en stor beby er OVER 4 kg... 3,3 er jo en liten /vanlig beby da... (mine tanker)

ei venninne av meg fikk ei jente på 4400 g... hun var stoor=P var bare 51 cm tror jeg.. hehe

Maja var 3675g og 50cm, syns ikke ho så stor ut, akkurat passe, fødselen gikk også greit! Hadde mange timer med rier, men når jeg skulle presse tok det bare ca en halvtime, og jeg revnet nesten ingenting[:)]

Over 4 kg hadde nok vært litt stort...

Synes min var veldig stor jeg...han var 50 cm lang og veide 4010 g 38 cm hodeomkrets (grøss)
Håper virkelig jeg får en mindre denne gangen...måtte klippes sist siden han var for stor i hodet for meg.
Mange vonde sting både utvendig og innvendig.
Håper jeg får en mindre og at jeg slipper å klippes denne gangen er visst bedre å revne litt naturlig ettersom jeg har hørt da.

Jeg var selv født til termin og var velidig liten da - 2700 g og 45 c., hodeomkrets 32 cm. Må jo ha vært en drøm for mamma da hehe;)
Håper å få ei lita ei selv - at det er arvelig... For så lenge en ikke er prematur så er det jo ikke noe problem å være lita, jeg var ikke undervektig i forhold til lengden, og alt var proposjonert, neglene var lange og hadde masse hår.
Så når jeg hører om 4 kg babyer så grøsser jeg litt, må innrømme det!
Jeg har "bestillt" en baby på under 50 cm og max 3300 g jeg :)

Samboer var 4700 når han var født.. Det syns jeg er stort.. Hehe.. Håper ikke gutten ligner på han sånn da.. [8D] Jeg selv var nesten 2 kg mindre, 2800 gram.. En mellomting der hadde vert bra..
Mamma hadde MYE lettere fødsler med søskena mine og de var ca 4 kg begge to.. Så det er ikke størrelsen det kommer an på! [:D]

Hei hei..

Jeg har født 3 barn... mitt første barn var 3740 gram og 50 sm lang... mitt andre barn var 4240 gram og 52 cm lang og mitt tredje barn var 4290 gram og 52 cm lang... Det sies jo at barna blir større for hvert svangerskap?! Lurer på hvor stor denne fjerde babyen min blir... (nå skal det og sies at mitt siste barn kom ei uke før terminen... ble satt igang..)

Noen som har erfaringer utover dette da???

moren min har bare fått unger som er små iforhold til det som er normalt. men er gått hele svangerskapet ut eller mer!! kan det da bety at jeg og kan få en liten unge?? Theodor er 29 cm pr 26.05.06 og denne uken skal de jo være rundt 32cm

3300 er jo helt normalt
jeg har hørt at 3500 er gjennomsnittet..
og synes selv at når det blir over 4000 begynner det jo å bli litt mye..

Back
Topp