Hva ansees som et billig lån uten sikkerhet?

Bkno4063692

Andre møte med forumet
Har noen av dere erfaring med å ta opp lån uten sikkerhet? Snakker her om et standard forbrukslån.

Vet såklart at dette er risikabelt, men føler jeg har god nok økonomi til å tåle det. Har spart opp 95.000 av egen lomme, og ønsker finansiere 55.000 med et usikret lån som jeg betaler tilbake på 1 år.

Kjøpte en gammel enebolig for 3 år siden og jobber med å pusse den opp. Pengene skal gå til nytt bad.

Vet det er mulig å refinansiere boliglån, men det virker tungvint og dyrt, da jeg må punge ut for et nytt etableringsgebyr, pluss at jeg ligger nære grensen på 85%. Skjønner det også som at mange banker ikke liker å låne ut penger slik, med mindre man har 60% i forholdet mellom lån og gjeld.

Men for å komme til saken. Hva er det dere selv betaler/har betalt for et slik lån? Jeg vil helst ikke betale ei rente over 10-12%. Det er kanskje ikke så "billig" til å begynne med:joyful:

Om du allerede hat spart 95 000, så ville jeg fortsatt sparing. Og heller ventet med oppussing.
Forbrukslån er det «dummeste» lånet du kan ta opp, og man burde ikke gjøre det om man ikke absolutt må.

det er skyhøy rente på så og si alle forbrukslån, så du kommer deg nok ikke under det i rente.

Det finnes forbrukslån under 12% i rente, sjekk opp de forskjellige stedene å se hvor du kommer billigst ut

Forbrukslån har riktignok en lavere rente enn kredittkort og en del andre mikrolån. Er uansett enig med Lykke_liten at du heller bør spare fremfor å låne penger. Det viktigste er uansett at du tar et valg som virker fornuftig sett i lys av din egen privatøkonomi.

Mener huske at snittrentene på slike lån lå et sted rundt 13 ps, men det et noen år siden.

Forstår at det kan være fristende å få pusset opp det badet umiddelbart, men det lønner seg oftest å vente litt (og du er jo allerede så godt i gang).

Sjekket nå hva prisene ligger på, og det var ikke akkurat billig nei. https://www.billigeforbrukslån.no hevder lån uten sikkerhet gis med rente fra 6,29 ps, mens de dyreste ligger på rundt 30 ps.

Ellers ville jeg også brukt Finansportalen.no sin låneoversikt, da de har et mye bedre utvalg. Her la jeg inn tallet for deg med 55000 og 1 års betaling. Da var det Sbanken som kom best ut med 11,02 ps. Da betaler du 4848 kr i måneden inntil lånet er slettet.

Om du allerede hat spart 95 000, så ville jeg fortsatt sparing. Og heller ventet med oppussing.
Forbrukslån er det «dummeste» lånet du kan ta opp, og man burde ikke gjøre det om man ikke absolutt må.

det er skyhøy rente på så og si alle forbrukslån, så du kommer deg nok ikke under det i rente.

Skyhøy er vel litt å ta i? hvis jeg får 12% så er ikke det så voldsomt mye mer enn hva et billån koster. Heller ikke snakk om noen kjempebeløp og jeg sitter kun med boliglån fra før.

Uansett, takk for råd :) Du har nok rett i at sparing langt på vei er å foretrekke.

Jeg ville sjekket ut handlekonto på santander. Da kan du få opptil 9 mnd rentefri betalingsutsettelse mot et gebyr. At dette er lurt forutsetter at du vet du kan betale ned beløpet etter 9 mnd.

Renten der er veldig høy etter at den rentefrie perioden har gått ut, men da kan du f.eks ta forbrukslån i en annen bank som har lavere rente på de 3 mnd du har igjen før lånet er betalt ned.

Jeg vil anbefale å spare så lenge at du har mulighet til å betale beløpet tilbake på 9 mnd og dermed slippe renter i det hele tatt.

Jeg synes det er en merkelig tanke at det er dyrere å refinansiere boliglånet ditt enn å ta opp forbruksgjeld når det gjelder oppussing av bolig. Om du har rom til å låne opp det du behøver i boligen så er det rimligste alternativ, er gjerne etableringsgebyr på forbukslån også + renten er mye høyere, og når det i tillegg skal brukes til å forbedre standard og verdi på bolig så er jo det absolutt en god grunn til å låne det der.

så enten ville jeg spart mer penger selv, eller så ville jeg refinansiert det i bolig.

Ville styrt unna forbrukslån!

På et lån til 50000 kr med en effektiv rente (uten termingebyr på 10 % med nedbetaling på et år betaler du 5000 kr i renter + ofte 950 kr i etableringskostnad. Det utgjør en mnd kostnad på i underkant av 4700 kr. Men jeg tviler at du får så lav rente på et så lite lån. mer reelt med rente fra 15%, da snakker vi fra rentekostnad +gebyr på 8450..

Det er ingenting å lure på egentlig, det lønner seg å bake det inn i huslånet... Nytt bad øker verdi på boligen i tillegg. Forbrukslån er idiotisk om man har mulighet til å la vær. gebyret til banken sparer du raskt. og det er uansett et etableringsgebyr på forbrukslån som ofte er høyere enn det bankene opererer med.

Skyhøy er vel litt å ta i? hvis jeg får 12% så er ikke det så voldsomt mye mer enn hva et billån koster. Heller ikke snakk om noen kjempebeløp og jeg sitter kun med boliglån fra før.

Uansett, takk for råd :) Du har nok rett i at sparing langt på vei er å foretrekke.
Jeg hadde aldri tatt opp lån med så høy rente, så for meg er det skyhøyt :p
Det er mye penger rett ut av vinduet.
Har man penger til å betale 4-5 tusen i lån hver mnd (det koster gjerne minimum så mye), så er det mye bedre å spare pengene og heller vente med oppussing, eller pusse opp litt og litt.

det er vel også vanlig at forbrukslån har varierer i rente, og plutselig skyter renta i været selv om du tok opp lån med «bare» 10%.
Men for all del, om du vil ta opp lån så tar du opp lån. Men mitt syn er at har man råd til forbrukslån (veldig dyrt lån) så har man også råd til å spare :)

Så klart man heller tar det i boliglånet enn å ta opp forbrukslån :o du kan jo heller betale inn ekstra på boliglånet et år da, det er mye billigere.

Hvis du VET at du kan betale et tilbake ville jeg heller sett på mulighet for å kjøpe baderomsartiklene med betalingsutsettelse, også heller betale inn hver mnd selv om du ikke "må", dersom du ikke kan vente. Det tror jeg du havner på typ 1500 i gebyr totalt såfremt du betaler til riktig tid.

Det virker også rart for meg at refinansiering av boliglån er dyrere enn å betale ned forbruksgjeld hvis vi snakker om oppussing av boliger. Jeg foretrekker å ta smålån, ettersom betingelsene alltid er veldig gunstige for forbrukeren. På nettstedet https://smalan-norge.com/smalan kan du se anmeldelser av selskaper som gir smålån. De fleste smålån gir deg lån fra 1000 til 100 000 kroner, og det beste med smålån er at behandlingstiden og søknadsprosessen faktisk er rask, raskere enn et forbrukslån.

Last edited:
Det er ikke tungvint eller vanskelig å låne opp på lånet ditt det hele tatt. Du har eid i 3 år. Det som er nedbetalt av lånet i mellomtiden, samt en evt verdistigning, er en slags friverdi som du kan låne opp igjen. Det er mulig det er et etableringsgebyr på det, men det er heller ikke noe mer enn det.

Det er normalt ikke noe problem å få lånt opp på huslånet. Å ta forbrukslån til den renten det har, kan bli veldig dyrt. Det spørs litt hvor lang tid du har tenkt å bruke på å nedbetale, men rentene både på boliglån og andre lån er forventet å øke nå.

Hvis du ønsker forbrukslån bør du jo sjekke litt med flere hva de kan tilby, men rentene endrer seg jo så noe varig løfte om rente får du nok ikke.

Back
Topp