Huslige plikter

x1xBitzyh

Forumet er livet
Når er det dere introdusere de huslige pliktene for barna deres? Hva evt gjør de i hjemmet og hvor gamle er de?

Jenta mi har tatt ut av oppvaskemaskinen siden hun var rundt 2 år. Det ble en fast plikt og er alltid under oppsyn fra meg, evt vasker jeg bordet og benken og slikt siden av.
Hun er redd støvsugeren min, men blir alltid med på å vaske og er med på å vaske klær og bretter klær som en helt..
Alltid ment at det er viktig å introdusere tidelig og få en grei rutine.. Vet Jenta mi får mye igjen for å hjelpe til og være en del av hva som skjer[:)] Så må bare spørre om det er flere "små" som har huslige plikter[8D]

plikt vill jeg jo aldeles ikke si, han blir med når han har lyst.
Men han hjelper å vaske klær, henge opp, sette i oppvaskmaskin og ut, han bruker å "koste" gulvet og vaske opp hvis han griser.

Men å kalle det pliker gjør jeg ikke, men synes det er fint at han får delta på huslige ting, han bruker å være med å lage middag å få smake på råvarene (ikke rått kjøtt da[8D])

Sunniva setter sin tallerk og kopp i oppvaskmaskinen etter maten....ikke noe mer enn det.Hm....hun elsker å være med å tørke støv da[:D]

Her har hun hjukpet til av fri vilje siden hun var ca 15 mnd , da var det stas å  hjelpe med å rydde ut av oppvaskmaskinen og vaskemaskinen.
Ellers er hun kjempe flink til å rydde opp leken sine og slikt, hvist jeg ber henne om det.
Hun er alltid med meg med egen klut når vi vasker [:D].
Men egentlig først nå, setter jeg krav til henne.
Feks, sette skoene sine på plass, ikke bare hive jakken på gulvet osv..

Har ikke introdusert noe som plikter. Hu må rydde opp leikene sine.

Ellers deltar hu når vi setter inn/tar ut av oppvaskmaskinen, er gjerne med på å tørke støv og dytter rundt på støvsugeren. Da er det som lek, ikke plikt!

han har ingen plikter, og det er nok en liten stund til han får det. men han elsker å hjelpe til, så hver gang jeg skal sette på en vaskemaskin er det han som legger klærne inni, og det er han som lukker ogjen og trykker på knappen [:)]

og hvis han er hjemme når vi skal ta ut av oppvaskmaskin så er det han som gjør det, tar ut og gir det til oss [:)]
og hvis han er tilgjengelig når vi skal dekke på så gir vi han tallerkene så setter han dem på bordet, samme med bestikket [:)]

når han har rota lekene sine utover så spør vi han om han kan rydde opp, og da gjør han som oftest det med et smil [:)]

så han gjør egentlig endel her hjemme allerede, men det er bare fordi han synes det er stas og VIL hjelpe til [;)]

Vet ikke når vi begynte. Hun får prøve og hjelpe til med det meste. Fylle klær i vaskemaskinen, være med å dekke på bordet, bake, får tue når vi skal vaske, prøver å ha henne til å rydde opp lekene sine. Men er ikke så streng å nøye ennå...

Han er 2 år gammel og setter skona sine på plass når vi tar dei av, hjelper til å rydde lekene sine for kvelden, rydder av bordet etter mat, hjelper av og til å dekke på og hjelper å rydde ut av oppvaskmaskina[:)]

Virker mye, men han elsker å rydde[8D][8D][8D]

Hender han hjelper å ta klær ut av maskina når dei er rene, men han tar så mye om gangen at jeg ikke rekker å henge det opp[8D]

setter skoene sine fint på plass og henger opp jakka. Hjelper å dekke bordet hvis ho har lyst. I bhg legger ho alltid matboksen og frukten i hver sin kurv. Tar på seg skoene selv.

Er nøye på at ho må rydde opp lekene sine og ikke bare kaste ting fra seg på gulvet

Ingen plikter, men han er stort sett med på alt jeg gjør. Når jeg lager middag sitter han på disken og følger med/rører i gryta, han er ofte med å tar ut av oppvaskemaskina, der han tar ut f,eks et fat og gir det videre til meg, hjelper meg å ta klær ut av oppvaskemaskina osv...

Han er så flink att!!!![:D]

størstemann er 7 år..så prøver..men... ikke alltid like lett.
hjelper til med oppvaskmaskina(bestikk og sleiver ogsånn), begynt å sette inn etter seg, bære inn klær på rommet sitt,og rydde rommet...(ikke alltid ikke greit.....tar noen dager....)

Her hjelper hun til rett som det er med vasking å rydding! Kjempe flink [:)]

Back
Topp