HUSK HUSK HUSK!!!!!

IdaE123

Blir kjent med forumet
Heisann, jeg vil gjerne dele en litt ubehagelig erfaring...

Jeg vil gjerne minne dere vakre gravide kvinner, om å gå på do å tisse etter fødselen.. Noen jordmødre på sykehuset er sikkert flinke til å huske og mase om det, men noen ikke..

Det som skjedde med meg var at jeg ikke fikk tisset rett etter fødselen, og siden jeg fikk tilbud om å flytte over til en annen fødeavdeling så takket jeg ja til det, og sa at jeg kunne prøve igjen der oppe... noe jeg gjorde, men fikk ikke til... Så glemte jeg hele greia.. Nå ble min sønn født kvart på 8 om mårran, så etter mye besøk av familie og venner så var jeg i min egen boble.. Så kom dem kl. 18.00 på kvelden og spurte om jeg hadde tissa, men det hadde jeg jo ikke, så da ble det til at dem kateteriserte meg, du kan jo tenke deg den følesen når man er sår og jævelig neden til fra før.. Dem tappet meg for 1300ml !!!!!! Det er full blære... og de måtte fortsette å kateterisere meg ett døg etter.. resultatet av det ble urinveisinfeksjon i 3 uker etter fødselen..

Så jenter.. HUSK å tiss etter fødselen... Å bruk den hånddusjen så mye som mulig...

Nå har ikke jeg erfaring med å føde vaginalt men er det slik at man glemmer å tisse eller er det slik at det er så vondt der nede at man ikke får det til?

Fikk dette forklart av en jordmor på svangerskapskurs i 2009, så husker ikke nøyaktig. Mener å huske det har noe med at man ikke klarer å kjenne helt at det er tiss i blæra etter fødselen siden blæra plutselig ikke ligger i press lenger, og også at man faktisk må jobbe litt med musklene for å få til å tisse.
Jeg var selv ganske dehydrert og brukte laaaang tid før jeg fikk til å tisse. Men de hadde aldri sluppet meg inn på barselhotellet hvis jeg ikke hadde fått til å tisse. Satt på doen med vannet rennende i springen mens jeg drakk på masse vann. hehe.

Hali skrev:
Nå har ikke jeg erfaring med å føde vaginalt men er det slik at man glemmer å tisse eller er det slik at det er så vondt der nede at man ikke får det til?

Jeg vet ikke 100% med sikkerhet hva det var som gjorde at jeg ikke fikk tisset, men min teori er at når ungen skal ut, så presses det veldig på urinveiene osv.. og at man da i tillegg er hoven nedentil etter fødselen, så fikk ikke jeg de tisse signalene om du skjønner hva jeg mener.. jeg følte ikke at jeg måtte på do..

Også glemte jeg det selv, fordi jeg var så fjern og rett og slett i min egen boble etter fødselen..

Jeg har tisset greit begge ganger etter fødsel(vaginal fødsel) Aner ikke hvordan det blir nå etter ks?! Har blitt minnet på og må tisse omtrent rett etter fødsel begge gangene, og ikke fått gått på barselavdelingen før de hadde sett meg tisseDette var A-hus!

Jeg ble kateterisert to ganger under fødselen sist jeg.. Og klarte fint å tisse etterpå :) (var værre med nr 2, så denne gangen har jeg kjøpt inn lactulose). Jeg vil presisere at det ikke er noe nederlag å bli kateterisert og det er absolutt ikke noe å bekymre seg for.. (man har vel nok å tenke på om ikke man skal grue seg til å kanskje bli kateterisert..) :)

Back
Topp