Huseier, leietaker og rettigheter.

Slik jeg kan forstå her, så er det jo fortsatt en skriftlig kontrakt det er snakk om. Men at det ikke er satt noe tidspunkt for når den utgår. Så lenge det ikke er noen kontrakt, så kan jeg ikke se hvordan dette skal gjelde :)

Redigert: fant det;)

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

Men det er vel ganske strenge lover på det å sette opp husleien også. Huseier har ikke lov å øke husleie uten en god grunn :)

Ja man må forholde seg til loven, så man kan jo da faktisk ikke bare flytte ut på dagen uten å måtte regne med å betale. Huseier kan sette krav til leietakerne. Når det gleder økning av leie så har man lov til det i forhold til prisjuarring ellers, men man må gi 3 mndrs varsling.

Sent from my iPhone using BV Forum

Huseier har ikke holdt sin del av avtalen her. Så da har han heller ikke noe rett til å klage på de som leide heller.

Ja man må forholde seg til loven, så man kan jo da faktisk ikke bare flytte ut på dagen uten å måtte regne med å betale. Huseier kan sette krav til leietakerne. Når det gleder økning av leie så har man lov til det i forhold til prisjuarring ellers, men man må gi 3 mndrs varsling.

Ja, de må jo ha mulighet til å kunne flytte ut om de ikke godtar økningen :)

Det er egentlig så enkelt som at - når dere ikke har noen "rettigheter" oppi dette her, så har heller ikke han det. Han har vært sløv og leid ut et hus uten kontrakt, og dette er ris til hans egen bak.

Vi leier selv ut leiligheter. Utleier kan ikke, uten forvarsel, heve husleien slik han har gjort - dette skal varsles om på forhånd. Han kan ikke kreve 3 mnd oppsigelse, når han ikke har gitt dere en kontrakt. Skader ol. som ikke kan regnes som vanlig slittasje, skal trekkes av depositumet, men utleier må regne med vanlig slittasje av en leilighet når det bor mennesker der (f.eks spiker i vegg etter bilder, slittasje gulv, falmet vegg pga bilder ol - dette må skrives tydelig i kontrakten, ellers skal ikke dette påkostes av leietaker)

Jeg ville ikke vært bekymret! Han har ingen god sak og kan jo klage til han blir grønn i ansiktet. Lykke til i nytt hjem! :)

Det er egentlig så enkelt som at - når dere ikke har noen "rettigheter" oppi dette her, så har heller ikke han det. Han har vært sløv og leid ut et hus uten kontrakt, og dette er ris til hans egen bak.

Vi leier selv ut leiligheter. Utleier kan ikke, uten forvarsel, heve husleien slik han har gjort - dette skal varsles om på forhånd. Han kan ikke kreve 3 mnd oppsigelse, når han ikke har gitt dere en kontrakt. Skader ol. som ikke kan regnes som vanlig slittasje, skal trekkes av depositumet, men utleier må regne med vanlig slittasje av en leilighet når det bor mennesker der (f.eks spiker i vegg etter bilder, slittasje gulv, falmet vegg pga bilder ol - dette må skrives tydelig i kontrakten, ellers skal ikke dette påkostes av leietaker)

Jeg ville ikke vært bekymret! Han har ingen god sak og kan jo klage til han blir grønn i ansiktet. Lykke til i nytt hjem! :)

Men de har jo en kontrakt som gikk ut i 2012, og som ei nevnte tidligere her så vil den da gå over til tidsubestemt men fortsatt gjelde. Dette står jo faktisk ganske klart i lovdata, dessverre.

Huseier har jo selvfølgelig ingen rett til å låse seg inn uten tillatelse.

Men de har jo en kontrakt som gikk ut i 2012, og som ei nevnte tidligere her så vil den da gå over til tidsubestemt men fortsatt gjelde. Dette står jo faktisk ganske klart i lovdata, dessverre.

Stemmer dette. Bare og søke på nettet så finner man det enkelt ut :-)

Sorry, så ikke det. Ja, da stemmer det som du sier, m&m mini!!!
Men uansett så kan han ikke heve husleien uten forvarsel, ta seg inn i leiligheten deres (uten forvarsel eller grunn til å tro at det er fare for liv og helse/tap av eiendom) eller å evnt endre oppsigelsestiden.. Så sant det ikke står 3 mnd i den gamle kontrakten :)

Sorry, så ikke det. Ja, da stemmer det som du sier, m&m mini!!!
Men uansett så kan han ikke heve husleien uten forvarsel, ta seg inn i leiligheten deres (uten forvarsel eller grunn til å tro at det er fare for liv og helse/tap av eiendom) eller å evnt endre oppsigelsestiden.. Så sant det ikke står 3 mnd i den gamle kontrakten :)

Nei det er jeg helt klart med på :)

Han må jo selvfølgelig holde seg til den kontrakten på lik linje med alle andre :)

Vi har ikke flyttet ut på dagen. Vi har flyttet ut etter en kalendermnd. Slik det sto i den gamle kontrakten vår. Jeg ga også beskjed om at vi ønsket å flytte innen 1 mnd, da vi ikke ønsket å skrive ny kontrakt på dem tre mnd vi da hadde oppsigelse.

Jeg mener ting i huset er vanlig slitasje, men jeg kjenner han så godt at han kommer ikke til å mene det.
Vi snakker om en mann som truet med å kaste oss ut når jeg var høygravid fordi samboeren min hadde revnet en sene i armen og ikke klippet plen på 3 uker. Da kom han med klipper sjøl, og begynte å klippe. Gubben prøvde å prate med han med TRE ganger midt i samtalen så startet han gressklipperen og gikk ifra han. Han var såra og vondbråten sa han. Så vi VET at det kommer til å bli så mye trøbbel det bare kan.

Mugg er kommet fordi han har laga vaskerom nede i kjelleren, så har han lagt kledning over alle vinduene så det ikke går ann å åpne dem fullstendig. Alle tinga vi hadde i kjelleren var også ødelagt pga det.

Back
Topp