Husdyr og allergi!

Lykketroll m/2gutar

Forumet er livet
Ole Sebastian er allergisk mot hest, hund og katt og i tillegg har han astma..

Er det da sånn at vi ikke kan ha noen pelsdyr, eller er det mulig å anskaffe en hamster eller sånne ting!? :)

Ha veldig lyst at ungene skal vokse opp med et kjæledyr! :)

Jeg har fått påvist de samme allergiene, og reagerer på samtlige pelsdyr.. 
Eneste måten å finne ut av det på er å prøve seg frem, og gjerne reise på besøk til noen som har andre pelsdyr for å se om han reagerer.

Man må jo prøve seg frem når det gjelder dyr, det finnes allergi vennlige hunder, og katter. Om han reagerer på pels eller hud er jo også forskjellig. Men ett hamster så trar du mye sagflis og støv inn i huset. Dette blir min sønn tett av, men han går fint samme hund og katt. Jeg ville dratt på besøk til noen med hamster, kanin og andre dyr for å se om han reagerte eller ikke.Lykke til:)

Puddel-hunder skal visst være ganske allergivennlige :) (men dessverre veldig dyre)... Ofte er det ikke pelsen man er allergiske mot, men flass. Det er bedre med korthåret pels enn langhåret, men det er jo veldig forskjellig fra person til person. Vil nok anbefale å bare prøve seg fram. Pass en hund eller katt for ei helg eller noe sånt..

søteste skrev:
Man må jo prøve seg frem når det gjelder dyr, det finnes allergi vennlige hunder, og katter. Om han reagerer på pels eller hud er jo også forskjellig. Men ett hamster så trar du mye sagflis og støv inn i huset. Dette blir min sønn tett av, men han går fint samme hund og katt. Jeg ville dratt på besøk til noen med hamster, kanin og andre dyr for å se om han reagerte eller ikke.Lykke til:)

Vi har samme problem, og jeg har snakket med allergilegen vår om dette. Han hadde to gode råd:

* Det finnes IKKE allergivennlige hunder, katter eller andre dyr. Ikke gå i den fella.

* IKKE skaff dere noen form for husdyr, for da får dere flere allergier enn dere allerede har. Nyt heller at det fortsatt er noen dyr dere ikke er allergiske for, og kos med naboens kanin eller gå i dyreparken og kos med geitene der.

Vi synes også det er leit, for vi elsker katter og er ikke allergiske for dem. Men allergilegen mente at vi garantert ville utvikle en slik allergi dersom vi fikk katt i hus.

Jeg har alltid reagert på alle typer pelsdyr, selv om det er bare ksatt som slår sterkt ut på testene...

Ville ikke anskaffet pelsdyr hvis jeg var dere.

Det finnes ikke allergivennlige dyr, men noen er bedre enn andre. 
F.eks Sibirkatten og hunderasen puddel.

Det er jo mulig å ta kontakt med oppdretter av en av disse, for så å se hvordan det går. :)

Det er forskjell på allergiVENNLIGE og allergiFRIE. Det finnes ikke allergifrie dyr, men det finnes allergivennlige dyr. At ett dyr er allgerivennlig betyr ikke at ingen kan være allergiske mot de, men noen tåler de bedre enn en annen rase. Fordi dem flasser mindre, mindre røyting av pels  osv. Det spørs helt hva personen er allergisk mot.  Det er ikke forskjell på kort håret eller langhåret heller. Har ikke noe å si.
Jeg var som liten allergisk mot pels dyr, men jeg tålte mine dyr.

Her så slår prøver ut på katt,hest,ku,hund og sau på prøvene til jenta
Vi har hund og her så har vi hatt det slage siden ho var litten og ho koser med de til tider,men aldri helt nede i pelsen og slikt.Uten at vi ser så mye reaksjon på ho,men hvis vi er hos folk som har katt inne så begyner nese og øyne å rene med en gang pluss at ho blir tett,samme hvis ho er i stallen elelr i fjøs.
Her så sa legen at vi bare måtte prøve oss fram å se hva ho reagerte mest på og om vi evt var noen raser ho ikke reagerte på når ho var i nærhetten. Legen sa også at ved å holde 100% unna alt kunne gjøre at alergien ble være,men det kune også gjøre at ho til en hvis grad tålte det litt mer og mer pga alergenene

det skulle ikke være noe problem så fremt man ikke reagera på spon eller høy. siden sambo reagera på hund, katt,hest, spon å høy. å guttungen reagera på katt er de fleste husdyr uaktuelle.

men vi har no funne en løsning. de to eldste får seg pinnedyr i julegave. de trenger litt mold, bark eller noe annet sånt i bunnen, litt pinner å klatre på. å mat. så da blir det sitronmelisse... åsså får vi plukke litt løvetannblader å sånt til sommeren. ganske så allergivennlige. å barna kan holde på de=)

Hvis dere kjenner noen som har hamster eller noe så går det jo ann å låne den å teste om han reagerer på den. Jeg reagerer ikke på gnagere. Men reagerer vanvittig på andre pelsdyr. :) Håper du finner ett lite dyr dere kan ha. :D

Jeg vil heller si at det ikke finnes allergiFRI hunder og katter, men vennelig.

Bengal katten er det mange alergikere som tåler fordi den har veldig lite av underpelsen.Puddeler røyter ikke og kan funke for noen, samme som Yorkshi terrier for de har en pelstype som ligner mer på vanlig hår. Kjenner flere med hundeallergi som har denne rasen.
Men man bør aldri skaffe seg de for å teste.
Det beste er å dra hjem til oppdrettere å være der og kose med dyrene å se om man faktisk reagerer.

Gnagere er det nok best å droppe, astmatikere regarer veldig på høy, spon og selve dyra.
Det finnes også allergi medisin som funker for noen, men desverre ikke for de aller fleste.

Men det finnes jo andre alternativer som fisk, akvarier er jo også en flott hobby og en kan få utrolig mange flotte fiske arter. Man kan selvfølgelig ikke kose med de.

Ellers blir det skilpadde og neste år blir det mest sannsynlig lov med reptiler i norge, det er jo mange nydelig "enkle" arter der også. Noen forslag fra meg i allefall :)

jeg vil bare få si at jeg er ekstremt allergisk mot alle dyr. men jeg har en Bichon Frise som er allergivennlig. Jeg reagerer om han slikker på meg. og om han har lekt med andre hunder. Av og til klør jeg i øynene ellers også. Har hatt ham i 4 år nå. Er så utrolig glad i han, at jeg vil klare og leve med det til hans dag er kommet. MEN jeg vil aldri ha noe dyr i hus igjen. Jeg gav ham bort da småen var ca ett år, for trodde han reagerte på han. Men det gjør han ikke, så vi tok hunden tilbake etter noen uker. Hadde jeg hatt et barn med allergi så ville jeg ikke utsatt han for det. Det kunne han selv valgt når han blir stor nok. Sånn som jeg gjorde...

Mywicked skrev:
En venn av familien har superallergi mot pelsdyr, og han fikk spesial tillatelse til å ha skilpadder o.l.? vet ikke om det er slik enda da, men dere kan jo høre. enten det eller skaff dere en sphynx^^

http://animal.discovery.com/videos/cats-101-sphynx.html

du kan få lege erklæring. men nå blir det mest sannsynlig lovelig med reptiler (noen arter i første omgang) fra 1.1.2012, mulig forsinkelse til 1.1. 2013 om kursingen med vetrinærer tar tid.

eller så får man gjøre det ulovelig.

Jeg er ufattelig allergisk mot hest, litt allergisk mot katt og reagerer forskjellig på de fleste typer hunder. Noen klør jeg over hele meg av, mens andre kan jeg bade i. Har selv fire tamrotter, har holdt rotter i ni år helt uten problemer, og hadde også på et tidspunkt 30 mus (uhell, noen ser ikke forskjell på hann og hunn!) Bodd med et par hunder, hatt et par katter og en kanin i oppveksten.

Om man ikke er dødelig allergisk, så ser jeg ikke noe annet problem enn litt medisin, så kan man omgås dyrene. Jeg er IKKE lege, jeg foreslår ikke at dette på noen som helst er en god idè uten å snakke med lege først, men jeg mener at; hvis jeg kan, kan alle (med mindre du er dødelig allergisk).

Man ender oftest opp med å ikke tåle ting man aldri omgås, enn det man utsettes for fra tidlig alder. Jeg har omgås boxere fra svært lav alder, og jeg tåler hverken flass, støv, slev, INGENTING fra enkelte hunder, mens de går helt fint.

Back
Topp