husbygging *tips og råd?*

*hormontrollet*

Blir kjent med forumet
Noen som har bygget hus her eller restaurert hus?
Har dere noen gode råd og tips å komme med?

Tenker da på ting som;
    - hvor dere finner inspirasjon fra.
    - hvordan dere velger ut farger
    - noe dere ønsker dere hadde gjort annerledes?

Vi holder på med å bygge hus nå, slik at mesteparten av avgjørelsene er tatt for hvordan huset skal være. Når det kommer til interiør og slike ting har vi ennå en del avgjørelser å ta.

Har en formening om hvordan vi ønsker å ha det, men er alltid kjekt med litt innspill og inspirasjon fra andre.

Noen som har bygget hus her eller restaurert hus?
Vi har pusset opp et 100 år gammelt hus, bygd et hus og skal snart bygge på nytt, så ja;)

Har dere noen gode råd og tips å komme med?
Siden dere har kommet et godt stykke inn i prosessen, må mitt tips være å tenke at dere burde velge farger dere liker veldig godt, slik at dere slipper å male om 6 mnd.
Velg like gulv i så mange rom som mulig, det gir et ryddigere inntrykk enn ny parkett i hvert rom...

Tenker da på ting som;
Finner inspirasjon overalt, i reklame, blogger, internett, blader, interiørbutikker, fargeforhandlere... Jeg er av den typen som bruker mobilen flittig når jeg finner noe uventet, knipser et bilde, kan godt være av en husvegg, et tre, en rømningsplan... ja, det meste.
    - hvordan dere velger ut farger Jeg velger farger jeg merker at jeg ikke kan bli fort lei, ikke for mye rødt eller gult for min del, er litt mer på kalde farger... Titter mye på fargekart og internett. Pluttselig dukker det opp en farge i en blogg eller i et blad som bare er "ja!":)
    - noe dere ønsker dere hadde gjort annerledes? I huset vi pusset opp skulle jeg ønske vi hadde brukt vannmaling, det hadde spart oss for mye tid:P  

En tabbe jeg vet at mange gjør, (og som de fleste sikkert ser etterpå) er at plater eller lignende i taket ikke blir lagt samme vei som parkett eller lignende. Det ser rotete ut, synes nå jeg! :)

Trappa, den angrer jeg på!!:P Vi valgte tett trapp helt hvit.
Hadde jeg skulle valgt igjen, så hadde jeg nok tatt hvit trapp med mørke trinn. Nå må jeg vaske trappa hver dag, for den ser så fort skitten ut..

Badet/ vaskerommet nede har vi satt inn skyvedør mellom gjestebadet og vaskerommet. alt virket større, og myyye mer ryddig:D 

Kles sjakt, dersom dere har bar oppe på loftet. Veldig praktisk! 

Ellers så fant jeg litt blogger som jeg likte, fekk litt inspirasjon der i fra. Eneste jeg visste var at jeg ikke ville ha plater på veggen og helt hvitt. Jeg valgte helt glatte strier( ser ut som at vi har malt på gips plater) og malte med farger i hele huset. Grått på kjøkken og stua, sandfarge i gang og vårt soverom, og barnas ble rosa tapet på en vegg og resten hvite vegger.  

Badet ble hvite fliser, og grått gulv. Enkelt og rent. Så kan en lett fornye badet med litt handklær, gulv teppe osv, dersom en vil det:)

jeg vet ikke hvor langt dere er komt, men jeg har soverommene på loftet, og vaskerom i hovedetasjen. dette angrer jeg på! det hadde vert mye mere praktisk og hatt det i samme etasje som soverommene. men nå vurdere vi å bygge nytt..:p huset var ferdig desember 2010

Og en annen ting som er veldig greit, og det er trekkerør! Da slipper en ledninger og styr på gulvet! ( kanskje bare jeg som irriterer meg grønn på slikt;p)

1. Hvis man ikke er helt sikker på hvilke farger og stiler som representerer en best, ville jeg kjøpt en haug med blader og klippet ut det du liker eller dratt nytte av interiørblogger og lagret de bildene man liker. Ta for deg utklippene/bildene i sin helhet, så gir de en god pekepinn på din stil. 

2. Lag et inspirasjons"kart". Dvs et ark for hvert rom og lim inn inspirasjonsutklippene du har funnet. 

Lykke til ;)

hadde laget et stort rom vedsiden av vaskerom så du kan ha klær og alt annet som blir pakt ned sommer og vinter ,
noen jeg kjenner hadde mål på skap fra ikea og innberegnet dem i gangen  til vaskerommet ...før de bygde -
de har et super flott funkis hus ,men kjøpte ikea bad, kjøkken skaper og planla veldig hvor disse skapene skulle s¨tå før de bygde

Vi tok ei runde på besøk til vener og kjente som nylig hadde bygd hus og kika.
Vi såg kva vi likte, og ikkje likte. Plukka med oss smarte løysingar og spurte kva dei var fornøgde med, og kva dei ville gjort annleis. Elles så kika eg på bloggar og i blad.

- hvordan dere velger ut farger
Vi tok eindel hensyn til fargane på møblane vi hadde frå før, det angrar eg på no. Eg skulle ønske vi hadde starta heilt på nytt med nye møblar. Eg trur det er best å velge det som du synest er fint. Det er også greit å kjøre nokonlunde same stil i heile huset tenkjer eg så det blir ein samanheng i huset

- noe dere ønsker dere hadde gjort annerledes?
-
Ville valgt fargar som ikkje viser så mykje støv på. Har mørke møblar og det viser støv med ein gong
- Golv som tåler vatn, spesielt i gangen der det blir våte sko og kle. Og på kjøkkenet der det er fort gjort å få vatn på golvet frå oppvasken og diverse. Og vaskerom og bad
- Gjere ting skikkelig ferdig med ein gong. Om ein trur ein skal liste vaskeromet seinare, så blir det aldri!
- Ikkje ver supertrendy på det som er vanskeleg å skifte ut som for eksempel flis på badet eller kjøkken.

Vi har tegnet ferdig et hus nå og venter bare på godkjenning fra kommunnen før vi setter i gang.

Ser du har fått mange gode tips under her - blant annet plassering av vaskerom.
Jeg er super fornøyd med at vaskerommet er plassert i samme etasje som soveromsavdelingen. Det er helt slutt på å bære opp og ned skitne og rene klær! Vi har også gitt barna et eget bad og jeg ser frem til å slippe å rydde opp etter hun eldste når hun har dollet seg i en time der inne...

Vi velger vannbåren varme og gleder oss til lavere strømregninger fremover..

Vi velger gasspeis og jeg elsker at jeg slipper å styre med veden og feie ut aske fra peisen...

Nesten alle innvendige dører er skyvedører.

Hallen er ekstra stor og endelig slipper besøkende å stå i kø for å kunne ta av seg sko og ytterklær..

Garasjen er under huset og jeg kan gå tørrskodd til og fra bilen - jippi

Kjøkkenet har dobbel stekeovn og endelig kan jeg bake til den sykt svære svigerfamilien min og bli ferdig på halve tiden, samt jeg kan lage middag og kake på samme tid. herlig.

Egen matbod med plass til både frys og ekstra kjøleskap, i direkte tilknyttning til kjøkkenet, blir suverent.

Og som nevnt over her - røropplegg slik at ingen kabler og ledninger synes...Endelig.

Vi har også tenkt helhetlig når det gjelder lysbrytere. Her finnes et stort utvalg og man kan få brytere som nesten går i ett med veggen. Det kan også være lurt å få hjelp med innvendig belysning: jeg kan ikke fordra alle spottene som blir strødd utover taket. Mest mulig indirekte belysning har vi satset på.

Og tilslutt: hvis man har økonomisk mulighet til det, bør man sjekke ut kodelås til ytterdørene. Det blir herlig å slippe å lete etter husnøkler (noe man er destined to do om man har barn..eller mann.....) og istedet bruke kode. Man kan skifte kode når man vil - enkelt og greit!

Kos deg med prosessen - og ja, ikke vent med å få på plass vaskeromslisten eller eller... det er veldig nå eller aldri... ;)

Back
Topp