Husbanken

WishMeLuck

Elsker forumet
jentene i juni13
Noen her som har fått hjelp av husbanken til å få lån?
Jeg blir alene med to små, er student.. De kunne mest sannsynlig gi meg lån mtp forventet inntekt (sykepleier, ferdig om 1,5år)
Jeg vil få full os, bostøtte, forsørgerstipend og mulig noe barnebidrag...
Hva kan jeg regne med å få i lån???

♡ Jonathan 14.01.11
♡ Markus 08.06.13

Kommer ann på om du har noe egenkapital og hva totalinntekta blir pr måned.. Det må du finne ut først hvertfall. :)

Det kommer an på om du skal ha fullfinansiering eller om du har egenandel. Husbanken gir ikke lån kun basert på forventet inntekt. Du må kunne betjene lånet og ha nok til livsopphold. Du må nesten bare søke og se :) Evt kan du ringe boligkontoret der du bor å få veiledning før du søker.

Husbanken er i det minste det alternativet du har i en slik situasjon. Jeg tror du vil få problemer med å få boliglån før du faktisk er ute i jobb. OS er en midlertidig inntekt og i min kommune får man ikke lån selv i Husbanken med midlertidige inntekter. Mye avhenger jo også av boligprisene i området dere bor i. Hos oss er det fryktelige boligpriser og man har ikke nubbsjanse til å få nok lån samlet gjennom Husbanken og egen bank med kun én inntekt som ikke er spesielt høy. Jeg ville sendt inn søknad og så ta ting derfra. Uansett sender jeg deg en klem og håper bosituasjonen ordner seg på den beste måten innen kort tid!

Hun sier jo at de har sagt at hun mest sannsynlig kan få lån mtp forventet inntekt. Jeg vet ikke hvor mye du kan få, men vil bare ønske deg lykke til! :-)

Eg har akkuratt søkt da eg også er blitt aleine med 2 små. Bor i en liten kommune og de sa eg fikk ikke låne mer enn 300 000 kr pga de ikke har så stort lånebudsjett her i kommunen. Så eg måtte søke 1.720.000 i fra banken og 300 000 fra nav/husbanken. Har ikke fått svar om eg får lånet i fra husbanken enda, men banken har hvertfall sakt ja. Du kan jo bare få ein time med de på nav eller kommunen og søke. Det skader jo ikke å prøve :)

Jeg hadde inntekt på ca 300 000 + barnebidrag/barnetrygd. Jeg fikk 1,5 mill i startlån. Men store variasjoner fra kommune til kommune. Og jeg søkte om lån til en spesifikk bolig som hadde høyere verdi enn jeg tok opp i lån.

Hun sier jo at de har sagt at hun mest sannsynlig kan få lån mtp forventet inntekt. Jeg vet ikke hvor mye du kan få, men vil bare ønske deg lykke til! :-)
Men da har Husbanken endret sine vilkår, for senest for en uke siden var det en venninne av meg som fikk avslag nettopp av den grunn. Hun hadde ikke fast inntekt på nåværende tidspunkt og da var det dessverre ikke mulig heller hos dem å få lån. Hun bor ikke i samme kommune som meg, men en mye mindre med desto lavere boligpriser. Hun hadde høy nok inntekt til å betjene lånet, men fordi hun har midlertidig inntekt var det likevel avslag, dessverre.
Som jeg skrev, det er jo bare å sende inn søknad og håpe kommunen du bor i har en enda lavere kravliste, Wishmeluck! Krysser fingrene for deg!

Jeg vil jo ikke ha mer i lån enn jeg klarer å betjene, det er jo bare å dumt av meg.. :-/ Men jeg vil så gjerne kjøpe noe slik at jeg kan starte helt på nytt, med blanke ark, og ikke minst et stabilt og fint hjem for guttene mine. Pluss at jeg muligens med tiden kan sitte igjen med litt penger dersom boligen stiger i verdi. Det er en veldig lei situasjon dette her, og det ville ha hjulpet mye å flytte inn i noe som bare er mitt! Er kjedelig å måtte ringe huseier hver gang man skal slå inn en spiker liksom..!
Pappa er død, og mamma er uføretrygdet og eier en leilighet så hun kan dessverre ikke være kausjonist heller, selvom hun gjerne skulle vært det.
Damen på husbanken virket positiv, men hun kan selvsagt ikke love noe..
Tusen takk for svar og lykkeønskninger ♥

♡ Jonathan 14.01.11
♡ Markus 08.06.13

De lager et budsjett basert på inntekt, utgifter og andre levekostnader. Du skal sitte igjen med et bestemt beløp etter alle utgifter, for noen år siden var det 7000kr de regnet som nødvendig. Hvis ditt beløp er for høyt eller for lavt i forhold til dette, så får du ikke lån. Det er med andre ord et nåløye. Det kan sikkert variere noe fra kommune til kommune, men det var dette jeg møtte da jeg søkte hvertfall. Husbanken skal også godkjenne boligen før du kan kjøpe den. Du må bare søke, og ta det derfra.

Back
Topp