Husarbeidet og 7 åringer ?

villter

Forelsket i forumet
Mailykke 2018
Hva syntes dere er passelig husarbeidet for en 7 åring? Her tar hun ut av oppvaskmaskinen to ganger I uka, går ut med søpla innimellom og støvsuger noen ganger (blir ikke perfekt... hehe ). Hun hjelper også til innimellom med ting som å rydde inn klær I skapet, dekke på bordet, rydde av bordet.
Men hun har ikke noe fast, jeg har lyst til å sette opp noe fast på faste dager.
Hun får også en 20 kroning til sparebøssen innimellom. Eller hvis det er en liten ting jeg får lyst til å kjøpe til hun på butikken så gir jeg det som en belønning.
Hva gjør deres barn?
 
Har en jente på 6,5. Hun har ingen oppgaver enda, bortsett fra å rydde rommet og lekeområdet under trappa (noe hun ikke gjør særlig ofte, dessverre..)

Tenkte etter ferien å se om vi kan få ordna med noe, så skal absolutt følge den e tråden.
 
Min 7-åring må rydde rommet sitt, gå ut med søpla nå og da, hjelpe meg og legge på plass klær, og generelt hjelpe til når vi ber om det :)
 
Har ei på 6 år. Hun hjelper til med å "passe" lillebroren sin (leker med ham så jeg får gjort husarbeid),går med søpla innimellom, oppvaskmaskina en gang i blant og hun hjelper til med matlaging når det passer. Hun elsker å hjelpe til på kjøkkenet, og spør ofte på eget initiativ.. :) Hun rydder i tillegg helt uoppfordret en sjelden gang.. ;) Får penger på sparebøssa av og til, ellers samler vi opp og gjør noe hun har lyst til (kino, svømmehall, lekeland osv).
 
Min syvåring har ansvaret for å holde rommet sitt ryddig. Han skal holde orden i sekken sin selv, og ta ut matboks og drikkeflaske hver dag. Han skal legge pent sammen klær på badet som kan brukes en dag til. Tenker dette er en selvfølge.

Han hjelper til med å tørke støv noen ganger. Han dekker på bordet og rydder av. Oppvaskmaskinen kan han hjelpe til med, men når ikke opp til alle skap. Går ut med søpla og tar inn posten.

Han er et virrehue så han må som regel minnes på og bes om å gjøre ting. Og han gjør det ikke med lyst og iver og gjør seg heller ikke flid. Evig mas!
 
Jo, forresten! Hun må tømme sekken for drikkeflaske og matboks da.
 
Hva syntes dere er passelig husarbeidet for en 7 åring? Her tar hun ut av oppvaskmaskinen to ganger I uka, går ut med søpla innimellom og støvsuger noen ganger (blir ikke perfekt... hehe ). Hun hjelper også til innimellom med ting som å rydde inn klær I skapet, dekke på bordet, rydde av bordet.
Men hun har ikke noe fast, jeg har lyst til å sette opp noe fast på faste dager.
Hun får også en 20 kroning til sparebøssen innimellom. Eller hvis det er en liten ting jeg får lyst til å kjøpe til hun på butikken så gir jeg det som en belønning.
Hva gjør deres barn?
Her gjør han det samme I tillegg til å rydde rommet og å springe bort på butikken om det er en eller to ting vi trenger. Får fast lommepenger hver uke. Trekker halvparten om han ikke vil rydde rommet ;)
 
Min 6åring har ansvar for å ta ut matboks og flaske hver dag, holde rommet ryddig, legge på plass klærne sine (som jeg har brettet), dekke bord og han gir katten og kaninene rent vann hver morgen.
 
Min toåring tømmer bestikket og plasttallerkener fra oppvaskmaskinen, rydder skohylla og tar søpleposen fra badet ut i gangen.
 
Mi på 8 har ingen faste oppgaver men gjør det hun blir bedt om som: tørke støv, vanne blomster, vaske klær, henge opp klær, brette og legge på plass klær, støvsuge,vaske badet og rydde. Hun får ikke penger for det, da jeg mener at hun skal lære seg å gjøre ting uten å få noe for det.
 
Min seksåring (snart syvåring) må gjøre oppgaver i løpet av uken om han skal ha ukelønn. Her har vi innført ukelønn som en del av det å lære han at penger ikke vokser på trær og at han skal ha respekt for verdier som lekene sine for det er ikke "bare å kjøpe ny".... Han er veldig stolt når han får ukelønn og har tjent sine egne penger :D

Han går med søppelet, støvsuger (selv om mor alltid må gå over etterpå :p ), hjelper å brette klær, dekker på bordet, putter i oppvaskmaskinen etter måltid, rydder selvsagt rommet sitt, holder sekken ryddig, tar ut matboks og flaske etter skolen og er med om noe skal hamres, males eller skrues :)
 
Back
Topp