Husarbeid

Fruen<3

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Hadde en diskusjon med mannen hjemme om hva som er normen i det fleste norske hjem om husarbeid, matlaging og lignende.
Hos oss har vi en ganske fin fordeling, kan 55/45 (60/40) fordeling, der jeg gjør nok litt mer enn han, men bare så vidt. Han lager stort sett middag hver dag, da han er først hjemme. Husarbeidet deler vi på, eks. han støvsuger jeg vasker, osv...Vi er i alderen 25-30. Kanskje det spiller en rolle?

Hvordan er det hjemme hos dere?

Vi er snart 40. Hos oss er det veldig skjevfordelt, mannen gjør det meste :smiley-ashamed005

Han lager minst 90% av maten, og gjør mest av rydding og annet generelt husarbeid. Og alt av tradisjonelle mannsoppgaver. Jeg vasker klær, baker (sjelden), rer senger, legger frem klær til barna, hjelper mest med lekser.

Vi er midt i tredveårene begge to.

Hos oss er det 50/50. Vi gjør like mye begge to.

Utendørsarbeidet er litt mer skjevfordelt.. Der gjør han klart mest. Både fordi jeg er allergisk mot gress, og ikke kan klippe plenen å dævve, men også fordi mannen elsker å putle på i hagen og har det som hobby og lidenskap, mens jeg er mer sånn meh til hagearbeid.

Her er vel fordelingen 90/10, han gjør minst [emoji849] Håper han snart kan hjelpe til litt mer [emoji4]

Ganske 50-50. Vi har ikke oppvaskmaskin og det står på han da det er han som ønsker å vente med å pusse opp kjøkkenet pga en jernbane som skal forbi huset her, så akkurat oppvasken må han pent ta 80% av gangene [emoji14]

Men sånn ellers er det 50-50 fordelt :)
Han lager stort sett middag mandag-torsdag da han er først hjemme og da lager jeg middagene fredag-søndag :)

Vi er i 25-30 åra :)

PS. Føyer til at de siste 3 ukene har det vært 95% husarbeid i hans favør [emoji14] mens jeg har tatt meg av 100% av kvalmen [emoji28][emoji85]

Akkurat nå er det mannen som styrer med husarbeid, men siden vi akkurat flyttet til mine foreldre for de neste ukene grunnet oppussing blir det nok meg når mannen er på jobb [emoji5]

Jeg tar stort sett alt inne, han hage og biler. Etter en runde vi hadde tidligere i uka, har han vasket gulv i dag, men det var jo like møkkete da han var ferdig, så jeg måtte jo gå over det igjen.....[emoji849] lurer på om han gjør det med vilje for å slippe....

Jeg gjør nesten alt. Syns det er greit fordi jeg er hjemmeværende og mannen jobber 100% i en ganske fysisk krevende jobb.
Viss jeg er dårlig eller noe å spør han om ting, så gjør han det selvfølgelig.

Vi deler arbeidet ganske likt, blir mer på meg inne da han hjelper til på gården en del i perioder. Han er flink til å gjøre husarbeid inne også :)

Ser ut som det er ganske jevn fordelinging, med unntak av få hjemmeværende og en og annen.
Skal rett hjem til mannen å si at det nok mer normalt at det er fordelt enn ikke ;)

Han gjør mest utenfor, og så fikser han en del både inni og utenpå huset. Han vasker klær og henger opp (stort sett), og så bretter jeg og tar på plass. Jeg støvsuger og vasker. Vi prøver å bytte på å lage middag, men det blir mest min jobb. Vi gjør 50/50 med hestene, bortsett fra at han alltid slipper ut på morgenen i ukedagene for da tar jeg meg av barn. Han er stort sett flink til å rydde, det tror jeg er 50/50. Vi har en ordning som fungerer for oss [emoji4]

Her er det nok 60/40 - han gjør mest, altså.... Jeg gjør nok det meste av vasking og klesvask. MEN - han gjør alt av matlaging (og da mener jeg alt, får frokost på senga hver morgen og lunsjboks i hånda på vei til jobb, liksom), Og han gjør alt ute. Han rydder også inn og ut av oppvaskmaskin 90% av tiden fordi han lager middag og tar det i den forbindelse. I hverdagen synes jeg det er ganske så skeivt, og har sagt i fra at han bare må be meg gjøre mer.... Jeg føler at når han bruker 1-1/2 time på mat og rydding i forbindelse med matlaging mens jeg kanskje setter på en vaskemaskin eller bruker 20 min på å rydde klær på plass blir det jo skeivt.... Og går jeg inne og pusser vinduer, så er jo han ute og klipper plenen, liksom. Hans forklaring er jo at han elsker å lage mat, og slapper av og får fordøyd arbeidsdagen mens han gjør det. "Du leser en bok, jeg lager mat". Så da må jeg jo bare stole på det :) Vi venter vårt første barn nå, regner med at jeg må trå til _MYE_ mer mtp. mat og innkjøp av mat fremover.

Det viktige er vel at man er fornøyd, og at man snakker om fordelingen, slik at ingen brenner inne med frustrasjon, tenker jeg :)

Jeg gjør mest, og det vet vi begge to! Evig diskusjonstema, men nå håper vi at anskaffelse av vaskehjelp gjør susen for oss [emoji28] Nå som jeg er gravid og har vært dårlig, så har han trådt til altså. Det skal han ha.

Blir vel kanskje 60-40 omtrent, jeg gjør mest. Tror dog ikke han forstår det helt alltid, forskjellen er at han tar f.eks. oppvasken og vasker over kjøkkenbenken, mens jeg faktisk vasker ordentlig. Og legger alt av småtterier tilbake på rett plass... Han må ikke gå over ting etter meg, men det omvendte skjer i blant.

Jeg er også den som støvsuger og vasker mest, mens han som regel lager middag, for jeg er håpløst dårlig på matlaging.:p Ellers er det meste jevnt fordelt.

Vi har lik fordeling når det gjelder husarbeid, men jeg lager all maten. Han tar seg av bilene.

Snakker om husarbeid, jeg er jo forkjøla, men nå kjeda jeg meg så mye at jeg vasket foreldrene mine sitt hus! [emoji13][emoji33]

Matlaging er nok delt 50/50. Jeg gjør mer husarbeid, men han tar seg av klipping av gress og det som skal gjøres ute.

50 50 ca [emoji4] Men nå som jeg er sliten og kvalm gjør han myyye mer enn meg [emoji7]

Vi er 30 og her er det50/50, men jeg vasker alle klær.. han har ødelagt nok[emoji23]

Hadde en diskusjon med mannen hjemme om hva som er normen i det fleste norske hjem om husarbeid, matlaging og lignende.
Hos oss har vi en ganske fin fordeling, kan 55/45 (60/40) fordeling, der jeg gjør nok litt mer enn han, men bare så vidt. Han lager stort sett middag hver dag, da han er først hjemme. Husarbeidet deler vi på, eks. han støvsuger jeg vasker, osv...Vi er i alderen 25-30. Kanskje det spiller en rolle?

Hvordan er det hjemme hos dere?

Her er det old style :p Jeg gjør alt husarbeid, matlaging osv og han fikse alt, klipper plen, maler hus osv :p Begge er i 100% jobb.

Under graviditet støvsuger han og tar oppvaskmaskinen haha
Vi er 28 og 29 :)

Back
Topp