Husarbeid

Studentmammen

Betatt av forumet
Hvor mye husarbeid får dere gjort i løpet av en dag mens mannen er på jobb? Jeg sitter ikke i ro i løpet av en dag annet enn når jeg ammer, likevel mener samboeren min at jeg må gjøre mer husarbeid. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det skal kunne gå til. Hvordan fordeler dere husarbeidet mellom dere og hvor mye får dere gjort mens dere samtidig tar dere av babyen?

Her i hus varierer det veldig. Samboeren er veldig flink til å hjelpe til, men jeg prøver stort sett å gjøre det meste mens han er på jobb. Jeg får stort sett vasket, brettet og hengt opp klær hver dag/annen hver dag. Tirsdag og fredag støvsuges det, og på fredager vasker jeg også badet. Støvsuge gjør jeg når frøkna sover, bretter eller henger jeg opp klær, så tar jeg med frøkna så hun kan ligge på gulvet ved siden av å leke. Klarer stort sett å ha middagen ferdig til samboeren kommer hjem klokka 17 også. Når jeg skal vaske badet, så venter jeg til samboer er hjemme. Er jo ikke alltid dette lar seg gjøre, men hvis jeg ikke har rukket å støvsuge, så hjelper han til med det etter jobb. Også er han flink til å ta med seg søppel og hente ved til meg før han reiser om morgenen. Prøver å la husarbeidet være i helga.

Samboern er lat som fy, og orker ikke hjelpe med husarbeid. Dette er jo et kapittel for seg selv som jeg må ta tak i nå snart kjenner jeg.. Har en veldig klengete og sutrete baby, så husarbeidet hoper seg opp.. Får kanskje vasket og hengt opp klær annenhver dag, og må støvsuge annenhver dag pga katter. Oppvaskmaskinen går daglig. Vasking av gulv og bad er det dårlig med - 1 gang annenhver/3. uke??, jeg rekker aldri over det :( Ikke lett med en klengete mammadalt :p

Jeg støvsuger noen dager i uka, når det lar seg gjøre, holder det alltid ryddig, er litt ryddefreak. Hun klenger en del på meg og trenger mye oppmerksomhet, så jeg blir sliten hvis jeg skal holde på så fort hun sover eller leker hele tiden, da setter jeg meg i sofaen, spiser og slapper av når jeg trenger det. Ellers handler samboeren alltid på butikken, lager middag, vasker klær og helst bad. Går tur med hunden og gir meg avlastning med frøkna når han er hjemme fra jobb. Han klager aldri på meg, men jeg klager ofte på han, selv om jeg vet at han gjør noe hele tiden og hjelper til så godt han, får litt dårlig samvittighet, men sier jeg ikke ifra om hva som må gjøres så tenker han som regel ikke over det [emoji85]

Får ikke gjort noe annet enn litt klesvask og rydding når jeg er alene. Lille er veldig oppmerksomhetssøkende om dagen så holder han mye med selskap på dagtid og det lille han sover, da slapper ofte jeg av og.

Samboeren og jeg deler på mye ellers, han er veldig flink. Han trenger noen ganger et litt puff for å komme igang bare :)

Her er eg nok ganske heldig med mannen og husarbeid, han støvsuger fleire ganger hver uke, rydder, han jobber skift, men hver formiddagsuke så lager han middag, rydder av bordet og vasker kjøkkenet, setter på og tømmer alltid oppvaskemaskinen. Eg tar klesvask/bretting, vasking av bad, bytting av sengkle..og så har vi endel ting som vi bytter på :) han ordner alt som har med bil, vedlikehold på hos osv.. han tar som oftes 3 åringen på natt(ho sover vanligvis godt, men e nå inne i en mareritt periode :( ) mens eg tar lillegutt på natten, men e nok meg som har ungene mest, og er minst ute av huset!

Menn altså... noen i hvert fall! Forstår de ikke at det å ta vare på barnet faktisk er en fulltidsjobb? Bare vent til han kommer i pappaperm. ;)

Jeg får gjort endel når mini leker i gymmen, eller sitter i vippestol. Da fyker jeg rundt som en tornado og rydder. Når han sover passer jeg på å få hvile. Mannen gjør også mye når han kommer hjem. Han bidrar endel så jeg er heldig der.

Så gjør det du har kapasitet og ork til, resten kan han ta! ;)

Samboern er lat som fy, og orker ikke hjelpe med husarbeid. Dette er jo et kapittel for seg selv som jeg må ta tak i nå snart kjenner jeg.. Har en veldig klengete og sutrete baby, så husarbeidet hoper seg opp.. Får kanskje vasket og hengt opp klær annenhver dag, og må støvsuge annenhver dag pga katter. Oppvaskmaskinen går daglig. Vasking av gulv og bad er det dårlig med - 1 gang annenhver/3. uke??, jeg rekker aldri over det :( Ikke lett med en klengete mammadalt :p

Føler med deg. Håper han bidrar mer i fremtiden. Urettferdig at du skal ta alt! Klem til deg :)

Samboeren gjør minimalt! Men vi har en avtale at han tar 1 oppvask om dagen, og om jeg behøver hjelp med klesvasken så skal han hjelpe meg og ber jeg han re opp sengen på helgene så skal han gjøre det :) jeg gjør 99,9% av alt husarbeid og hvis jeg ikke har fått tatt oppvasken etter min frokost/lunsj så klager han med en gang...

Jeg rydder og sånn, men han sier da ikke no uansett! Han bestemmer ikke hva jeg skal gjøre :o

Dagene strekker ikke til, men prøver å vaske bad, rydde kjøkken, lage middag og sette på robotstøvsugeren så det ser tålig ut. Ellers blir klesvasken spart til han kommer hjem. Vi har vaskerom i kjelleren og stress å ta han med dit. Han krever ekstremt mye oppmerksomhet, så må ofte ta han med i Stokkestolen på badet om jeg skal vaske der :p

Men mannen klager ikke da. Dvs før jul var jeg ute EN gang på lunsj med noen fra jobb og han skulle være hjemme med lille. Han tror visst det er en "ikke jobb" å passe lille for da trodde han at han skulle klare å lage pepperkaker etc. Lille var illsint og hadde ikke drukket melka jeg hadde pumpet og var sulten med en gang jeg kom inn av døra :p Tror nok de undervurderer jobben vi gjør :p

Dagene strekker ikke til, men prøver å vaske bad, rydde kjøkken, lage middag og sette på robotstøvsugeren så det ser tålig ut. Ellers blir klesvasken spart til han kommer hjem. Vi har vaskerom i kjelleren og stress å ta han med dit. Han krever ekstremt mye oppmerksomhet, så må ofte ta han med i Stokkestolen på badet om jeg skal vaske der :p

Men mannen klager ikke da. Dvs før jul var jeg ute EN gang på lunsj med noen fra jobb og han skulle være hjemme med lille. Han tror visst det er en "ikke jobb" å passe lille for da trodde han at han skulle klare å lage pepperkaker etc. Lille var illsint og hadde ikke drukket melka jeg hadde pumpet og var sulten med en gang jeg kom inn av døra :p Tror nok de undervurderer jobben vi gjør :p

Det er veldig rart egentlig, at så mange fedre tar det som en selvfølge at mødre har mest ansvar for baby hele døgnet, som om det ikke er hardt arbeid.. Får høre ofte at samboer er så sliten etter jobb, at han mååå få sove noen timer til eller slappe av med serie på sofaen! Irriterende at han tror å være mamma er lettere enn en 8-4 jobb, siden han forventer at jeg gjør alt i huset i tillegg :p Mannfolk..

Back
Topp