Hunderasen Border Collie

Jenta10

Glad i forumet
Noen som har den hunden?
Vi skal ha ny hund å har forelska oss i den, vi er ganske aktiv, vet at hunden trenger mye turer siden det er en jobbehund.

Men lurer på hvordan dere oppfatter og opplever denne hunderasen...

Vi har 2 hundeelskere av barn...

Har ikke hatt renraset BC men en blanding.
Han var en fantastisk familiehund. ALLTID med på alt. 

Når jeg en gang skal ha hund igjen skal jeg ha med Border Collie i :)

Den trenger i alle fall mye mental stimulering også, i tillegg til fysisk. 

Jeg hadde tidligere da han jeg bodde sammen med hadde sau.Dette er jo en hund som trenger mye trening og mye fysiskutfoldelse,så jeg hadde aldri i livet blitt å hatt en BC som familiehund!

Jeg har Border Collie, og har hatt en før denne og.
JEG vil si at jeg ikke syns det er en småbarns familie hund.
Nettopp fordi den gjeter. Det ligger instinktivt, og du blir aldri helt kvitt det.
Løper ungen, så vil hunden løpe etter og klype med tenna, akkurat som den gjør med sau.
(Det gjør helt sinnsykt vondt.)

Og du MÅ ha tid til hunden, ellers blir den destruktiv.

Vi har en 50 % Border Collie, resten er Cocker Spaniel og Gordon setter. 

Hun er nå 7 mndr. og vi fikk henne da ungene var 2 mndr. og 2 år. Det har gått kjempe fint. Vi bor på landet, og har turområder med skog og sjø der hun kunne få løpe fritt. 

Hun er en meget lydig hund, selv om jeg ikke har trenet veldig mye med henne. Har tenkt å begynne med agility etterhvert, da vi har holdt på litt med det her hjemme. Hun er meget lettlært og vil jobbe og vil jobbe for meg som eier. 

Hun har veldig tykk og lang pels, så hun er for det meste ute, da hun trives med det. :) 
Står da i bånd, skal bygge hundegård til sommeren nå. 

Inne er hun rolig, har ikke fått lov å herje med ungene og sånt, og det går veldig fint. Ute så er hun også snill med ungene, selv om eldste aker og sånt, men vi har måttet være ganske konsekvent, og streng med henne. Må jo det med to små unger og en hund.

Eneste "problemet" vi har med henne er at hun vil gjete biler. Det er veldig naturlig når hun er en gjeterhund og ikke får bruke den egenskapen sin. De er jo skapt for å gjete, og hvis de ikke får gjete sauer og sånt på en profesjonell måte, vil de prøve å gjete andre ting.. 

For oss går det på en måte greit likevel, selv om det er litt irriterende når vi går tur, da hun snur seg etter bilene og mister litt fokus. 

Ellers er det en topp hund, litt mindre i str. enn en Border Collie, MEGET glad i folk og unger. Super på alle måter egentlig. 

Går en lang tur hver dag både i bånd og der hun får være løs, men noen dager er det ingen turer, andre dager bare små turer. Ingen av dagene hun blir noe mer slitsom eller noe sånt. Kjempe lydig å ha løs på tur, men stoler ikke på henne når det er biler i nærheten. 

Elsker å kaste ball og pinne, men det kan være litt dumt å drive for mye med det på Border Colliene, da de blir veldig giret.. 

Hva med en Border Collie mix? Da gjeterinstinktet kan være litt utblandet.. Her ser vi likevel MYE Border Collie i vår, oser gjeterhund på lang vei ;)

Sjakkruta skrev:

Har personlig ikke noe god opplevelse med denne hunderasen og div. Blandinger av denne.
ALT for styrete hunder.

Legger til at jeg ikke er hundeelsker..

Turbotrolla skrev:
Jeg hadde tidligere da han jeg bodde sammen med hadde sau.Dette er jo en hund som trenger mye trening og mye fysiskutfoldelse,så jeg hadde aldri i livet blitt å hatt en BC som familiehund!

agree ;)

Vi hadde en BC-(med ispedd litt buhund) som familie-hund i 10 år

Men vi bodde da på gård/småbruk så han fikk løpe masse fra seg + gikk masse tur med den i tillegg og lærte den masse triks. Supersmart hund..

..ser at folk som har denne rasen som ikke tar seg bryet med å leke masse  med den og oppdra den..får en hund med uvaner og destruktiv adferd..

Jeg ville nok ikke valgt bc som familiehund nei visst det er det som er planen. 
De må stimulere hode sitt veldig mye som jeg ser flere skriver over her :)

Men jeg kan jo tipse deg om en annen rase? :)
Vi kjøpte oss for 4 mnd siden en flatcoated retriever.
Er en kjempe fin familie hund. Den er ALLTID glad. Og veldig snill :)
Minus for mange med denne hunden for mange er at de trenger mye mosjon, men må ikke stimuleres like mye som en bc.
Men du skiver at dere er veldig aktive så da er vel ikke det noe problem?=)

Det er ihvertfall et tips om du fremdeles er på "leting" etter rase :)
Legger ved et lite bilde :)

MYE hund dette ja, gjeter for harde livet og kan for eksempel finne på å spise i stykker alle 4 beina på dine klin nye kjøkkenstoler på ca en arbeidsdag (helt sikkert mye kortere tid enn det) fant min mor ut. 
Trenger masse mental stimuli og det er faktisk enda viktigere enn den fysiske. Sier litt det med en aktiv hund!

Hvis du har tid til alt dette så er det en helt sinnsykt bra familiehund!

DenicaD skrev:

Sjakkruta skrev:

Har personlig ikke noe god opplevelse med denne hunderasen og div. Blandinger av denne.
ALT for styrete hunder.

Legger til at jeg ikke er hundeelsker..

Signerer det øverste.

Hjelper ikke at den bare får fysisk aktivitet, det mentale er nesten viktigere.
Jeg syns de er utrolig vimsete og slitsomme.

Da ville jeg heller gått for Flatcoated retriver eller Engelsk springer spaniel eller noe.
Border collie og settere er det siste som kommer inn i mitt hus! Blir svett bare av tanken.

Jeg tror også at hundene blir litt hvordan man er som familie jeg da, mange klager jo MYE på at settere er vimsete og håpløse hunder. Selv har vi hatt engelsk settere som familiehunder hele livet, og det er fantastiske hunder. Rolige inne, grei på tur, elsker å jakte, lydige og supre famliliehunder. Så må ikke dra alle over en kam altså.. 

Og alle som treffer nå min BC blanding ser godt at det er Border Collie i henne, men samtidig er alle positivt overrasket over at det er såpass mye BC. For hun er jo fantastisk på alle måter, bortsett fra litt intr. i biler. 

Jeg tror det er litt hva man gjør det til selv, og på hvilken måte de blir stimulert og trenet. 

Henger meg på de som allerede har nevnt dette med mental trening, VIKTIG!! Kjenner ei som er på sin andre BC, går tur minst en time onm dagen, hunden springer mye løs. Men mental trening er det lite av, og hunden er i  mine øyne nervøs, stresset og urolig. Passet den første hunden noen ganger...hun var over alt. 

Personlig ville jeg ikke hatt en sånn hund i min familie. Er det en aktiv hund du vil ha fins det mange andre fine raser, men skjønner det er vanskelig når man først har sett seg ut en spesiell rase, det vet jeg alt om! Jeg ønsket meg boxer i over ti år før jeg skaffet meg en, vi har nå en boxertispe på snart to år som passer oss perfekt. Full fart ute, elsker å være aktiv, gå lange turer, leke. Mens inne er hun veldig rolig, ligger mye på plassen sin eller tusler rundt oss. Vi har bevisst jobbet med dette, å være rolig inne, så nå som vi har en liten en går det bare supert. Skal sies at boxeren er ekstremt barne og familievennlig.

Lykke til med valget deres, uansett hva derer lander på så blir det nok bra med rett type jobbing! :)

OH RLY? skrev:
MYE hund dette ja, gjeter for harde livet og kan for eksempel finne på å spise i stykker alle 4 beina på dine klin nye kjøkkenstoler på ca en arbeidsdag (helt sikkert mye kortere tid enn det) fant min mor ut. 
Trenger masse mental stimuli og det er faktisk enda viktigere enn den fysiske. Sier litt det med en aktiv hund!

Hvis du har tid til alt dette så er det en helt sinnsykt bra familiehund!

"Bare kjøkkenstolene"? :P Her har Bc'en tatt kantene på skjenkene, nederste trappetrinnet og så og si revet istykker alle bøkene i bokhylla, + noen planter mens vi har vært på jobb.

Jeg har hatt BC blandinger.. Vil ikke anbefale de som familie hunder da de trenger myyye hjernestimuli og veldig mange og lange turer for å være tilfredsstillte..
Det er for all del flotte og snille hunder , men krever mye mer enn andre hunderaser..
Så om jeg skulle hatt BC igjen så måtte det blitt den dagen jeg ikke har små barn og er mye i fysisk aktivitet , evt bor på en gård hvor den kan springe fritt ute og herje fra seg...
Er jo mange andre fine raser en kan ha da... som nevnt lengre oppe her så er jo Flatcoated Retriever også kjempe fine hunder

jeg hadde en bc i 8 år, han var veldig enkel og ikke veldig typisk border collie, så er alltid unntak, men som familiehund vet jeg ikke igrunn,kommer veldig an på hvor mye område hunden kan boltre seg på og hvor mye stimuli den får..
min tygde ikke på noe - aldri! jetet aldri på barn, biler eller noe som helst annet enn sauer om han fikk lov på gården til min onkel.. han var bestevenn med kattene, såpass at de sov i samme kurv, han kunne fint stå i band heeele dagen uten at vi trengte være redd for at han skulle bjeffe eller styre og forstyrre andre. han kunne også være alene hjemme inne uten å gjøre noe galt.
dette er en hund som alltid er glad og følger med heeele tiden om noen beveger seg i rommet :)
veldig smakssak hva man vil ha :)
jeg måtte avlive min hannhund da han var 8, pga han begynte hate andre hunder..ble skikkerlig stri i båndet og skulle ta alt av hunder, både hannhunder og tisper, store og små,,, jeg følte det ble for skummelt, for selv om ungen kunne klatre på han så ble det i tankene at han kunne jo plutselig endre atferd når d gjaldt henne også.. men dær skylder jeg egentlig ikke på rasen, kunne nok blitt slik med enhver gammel hund...

lykke til med hundevalg :)

Personlig ville jeg aldri valgt BC, og ihvertfall ikke hvis dere ikke har hatt hund før.
De har sterkt gjeterinnstinkt, og vil prøve å gjete alt og alle hvis den ikke får utløp for det på andre måter. Den trenger ikke bare mye trim,men enorme mengder mental stimulans og trening. Personlig liker jeg ikke hunder som er viltre og har høyt aktivitetsnivå. 

har en reinraset Border collie, som e værdns snilleste hund.
han hoppe ikke på folk, han bryr sæ ikke om andre hunda, han elske å leke me unger.. å vi går laus med han når vi går turer.
Han bryr sæ heller ikkje om sau og andre dyr. men han e veldig gla i fotball.

har kun brukt han som kosehund å ingen trening. å ser ikke ut som han lir nåkka nød, han e en ordentlig sofagris ;-)
mange som hadde egne meininge å anbefalte meg å hente en annen type hunderase, før border collien er så krevende.
i august har jeg hadd min i 4 år og har ikke angret 1 gang på at jeg hentet han.
å d e jo ett + att man må gå seg en tur hver dag.  jeg gikk ned 20 kg etter at jeg fikk han :-)

Back
Topp