Hunderase!

Jeg har en golden retriever, omplasseringshund som vi overtok da han var 10mnd[:D]
Må bare si vi har vært utrolig heldig med han, og kunne ikke fått bedre match for vår del![;)]

Han er glad i alle, en skikkelig koseklump som helst trives oppi sofaen ilag med oss, hehe! Veldig selskapssyk, og snill tvers igjennom og en flott turkamerat.
Ikke bjeffer han heller!

(Men ang bjeffing så kan jo det variere veldig da, selv innenfor rasen.)

Har egentlig bare positive ting å si om denne rasen, men han er jo stor (han skjønner ikke hvor stor han er, tror han er liten han) og er ganske sterk når han først vil.
Eneste negative jeg kommer på ang golden retriever, er at han røyter mye!

Men blir nok golden neste gang også![:D] *verdens beste*

Vi har en basenji, men vil ikke anbefale denne som førstegangshund iallefall!
Den bjeffer ikke for den kan ikke, men er en tøff hund med mye personlighet.

Mine favorittraser er boxer, rottweiler, staffordshire bullterrier og fransk bulldog [:D]

Vi har en engelsk staffordshire bull terrier... finere kallt "the nanny dog" i england..
Var faktisk bare den og en til som ble anbefalt som familie hund i england...

Har hørt mye bra om norsk buhund [:)]

Selv har jeg Bichon Frisè. Men der kan du risikere endel bjeffing samt utstillingshund [:)]

Vi har rottweiler vi, fineste hunderasen.. skulle jeg hatt noen annen så hadde det blitt husky tror jeg!

Vi har to irske settere, og de er helt fantastiske[:D]

Vi bruker dem til jakt da, men de blir sånn ca 90% familiehunder likevel. Generelt er settere snille hunder med godt gemytt[:)]

De krever mye mosjon da, så det er ingen hund å anskaffe seg hvis man ikke vil gå lange turer/ha de løs så de får løpe osv..

Jeg driver med Chinese Crested. Både powder puff og naken. Og i forhold til dine kriterier er det kanskje powder puffen min som er innafor ramma. Og som alle andre raser blir de til hva man gjør de til, og det er viktig å sjekke foreldredyr o.l. før man kjøper seg hund for å se hva man faktisk får.

Min puff er passe stor. Rekker meg nesten til kne eller noe og er en kraftig plugg. Han røyter ikke (veldig praktisk) får ikke fet pels, lukter ikke våt hund og rasen er ekstremt glad i barn... ihvertfall den familielinja jeg har. Veldig glad i mennesker. Jeg har ikke trent noe på det med at folk kommer... så her går de litt "bananas" når det kommer folk [8D][:D]. Men de verken bjeffer når hunden i kjellern bjeffer, nabohundene bjeffer, det går folk i gangen eller at det ringer på. Men de kan bjeffe en gang når det banker på... fordi det så og si ALDRi skjer... så de skjønner ikke et pøkk.

Han er stor og er en hund man kan trene lydighet med om man vil det, aguility, bare kose med hjemme i sofaen, leke med i hagen...... eller hva som helst. De er selskapshunder... så de krever ikke alt det jakthunder, sporhunder, vokterhunder o.l. krever for å fungere.

Men de kan lære og liker å trene OM man ønsker det. Noe hodebryning og turer bør de absolutt få da. Men de er ikke som større hunder med større krav som blir superstressa om de ikke får en tur på en uke. Her har de begge klart seg fint gjennom mine kvalmemåneder på vårparten i år uten å bli noe stressa av det.

Her er bilder av mine to.. Ruff først. Guttebass på 2 1/2år.
Første bilde er han 4mnd gammel:

Andre et bilde fra han yngre med full pels (de krever ca. 1 time stell en gang i uka eller hver 10. dag litt etter pelstype om man ønsker å holde pelsen fin og full lengde)

Og dette er han nedbarbert og 2år gammel. Tatt i våres.

Arielle min nakenfis... Fyller 5år i slutten av denne mnd.
Første bilde er ho 4mnd gammel:

Her er ser ho spikgæren ut... haha... men ho setter gjerne opp sånne tryner... [8D]
Rundt 3år tipper jeg.

Dette er tatt i våres og hun er 4 1/2år gammel og løper og viser seg frem.

Men må legge til at dette normalt ikke er en rase for førstegangshunde-eiere... ihvertfall om man ikke har noe kunnskap om hund. Strengt tatt burde alle gått kurs før man fikk seg hund [:)]. For de må som alle andre oppdras som hunder.

Back
Topp