Hundefor anbefaler dere?

ORIGINAL: Enaj

Anbefaler ikke tørrför i det hele tatt!!

Men anbefaler deg å råföre hunden din, gi den f.eks pølsene fra vom&hundemat eller rått kjøtt, alt fra høner til innmat, har du en slakter i nærheten har du sikkert mulighet til å få mye billig kjøttrester og slakteavfall derefra.

Ikke tørrfòr?? det er bare TULL!!!
Hunden må ha tørrfòr, for det første er det bra for fordøyelsen, for det andre styrker å renser det tennene til hunden, og det er mye i tørrfòr som gir bedre pels, benstruktur, bra for synet, fordøyelsen, osvosv... Dette vet jeg! ! ! (da må man jo kjøpe den hos dyrebutikk/vetrinær, og ikke den på daglivare butikken)
kan ikke sammenligne det med hva en Ulv ute i naturen spiser, for hund har vert hos menneske i mange hundre år og har en hellt annen forhold til kost en hva en ulv har...
Når både vetrinærer, kosthold eksperter sier at de må ha det, så fatter jeg ikke hvordan du kan si at de IKKE skal ha det...

ORIGINAL: TviTvi

ORIGINAL: fersken1

du burte prøve å ha cultura naturell i maten det hjelper på magen. min hund elsker det. gi han heller en brød skive med leverpostei det også går bra[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Du skal IKKE gi hund grovt brød, men kan gi fint isåfall (personlig ser jeg ikke vitsen). Begynner hunden din å fise og du liker det, så fortsett med brød.
Brød legger også seg som film på hundetenner, så bruk tannbørste hverdag for å unngå tannproblemer for hunden.
Brød er for mennesker, men ulven ville nok helst gått for kjøtt den da.

.... hundene vi hadde før fikk rugbrød med leverposteig og de feis ikke og luktet ikke vondt samt hadde ikke tannproblemer... men vi hadde fluor i vannet så kanskje derfor de ikke hadde tannproblemer..

ORIGINAL: squisa

jeg bruker hils, men hunden min er så sær han liker ikke noe for, prøvd alt, vom er han veldig glad i, men for mye av det gjorde at han lukta så vondt og ble rundere enn han skal være, men vom innimellom skader ikke.
Vom er kraftig kost og derfor skal en ikke gi for mye.

Hvis hunden virker sulten etter å ha spist, så kan det være at den rett og slett sluker denne maten. Hiv oppi hills, royal canin, pro plan osv det som funker hos dere og bland det inn for å få hunden til å spiiiiise og ikke sluke[;)]

Har prøvd det meste, og er kun Hils som fungerer her. Gir vi noe annet så blir det MYE røyting, tannsten, mye og ofte avføring.. og et par fôr liker han ikke.

ORIGINAL: Zera

Royal Canin får våres hund, og vom inni mellom[:)] HU har kjempe fin pels, hu ser bra ut og det er det beste fòret vi har prøvd til nå...
Men det er IKKE bra å holde på å skifte fòr helle tiden, for da blir hunden bare kresen og da har du et problem..
har hørt MANGE historier siden jeg jobber på dyrebutikk, og det bruker for det meste i bunn å grunn å være eigeren sin feil[:)][;)]
Av erfaring så finnes det utrolig mange eksperter på dette område og dyrlegene kan ikke få bestemt seg for hva som er best.  Bare sånn at det er sagt altså[:)].
Vi har ulike erfaringer. Hos oss funker 50/50 med v&h og pro plan, men det trenger ikke funke så godt hos din bikkje.

ORIGINAL: Nieuw

Anbefaler ikke tørrför i det hele tatt!!

Men anbefaler deg å råföre hunden din, gi den f.eks pølsene fra vom&hundemat eller rått kjøtt, alt fra høner til innmat, har du en slakter i nærheten har du sikkert mulighet til å få mye billig kjøttrester og slakteavfall derefra.

DET SKAL DU IKKE GJØRE ! BESTE MÅTEN Å ØDELEGGE MAGEN TIL EN HUND PÅ !

Eh... jaha..?[8|]
Det er hunder det er snakk om her.
Du ødelegger ikke magen til hunden med å fôre rått. Det du ødelegger magen til en hund med er om du gir den fôr med mye fiber, som f.eks Labb.
Grunnen til det er at hunder ikke er laget for å fordøye fiber. Fiber er "skarpt" for tarmen, og sliper derfor ned tarmtottene (de som tar opp næring). På mennesker er dette helt ok, for vi bygger dem opp igjen, vi er laget for å spise fiber. Men det gjør ikke hunder! Når tarmtottene deres slipes ned, kommer de ikke tilbake. I verste fall ender man da opp med en hund som ikke klarer å ta til seg næring uansett. Alt sklir bare rett gjennom..
Hunder er hunder og skal ha hundemat, ikke menneske mat!
Det er helt sant at det beste du kan gjøre er å fôre rått, evt. med Vom&Hundemat, men det er dessverre ikke alle som har tilgang på dette der de bor. Da er et kvalitets tørrfôr et godt alternativ. Men det MÅ være av kvalitet, ikke noe man finner på spar og rema 1000, eller felleskjøpet.
Fôret du får kjøpt hos vet eller dyrebutikker er bra, som Royal Canin, Eukanuba, Precept, Hills, Pro Plan, og sikkert flere som jeg ikke kommer på i farten.
Alle disse merkene har strenge kvalitetskontroller på hva og hvordan de produserer fôret sitt. De sjekker alt av råvarer før det går i produksjon. Og i motsettning til dyremat laget i Norge, så er maten laget i utlandet av mye høyere kvalitet. Hovedgrunnen til dette er at i Norge får man ikke lov å bruker råvarer av så god kvalitet at det kunne vært menneske mat, til dyremat. Mens i Frankriket f.eks som lager RC får dem ikke lov å lage dyremat med mindre kvaliteten er like god som om den skulle vært menneske mat!
Det sier seg selv hvilken mat som er best[:)] Hvordan råvarene er har alt å si for resultatet, det merker vi jo når vi lager mat selv også, bruker man dårlige råvarer blir maten deretter, og vice versa[:)] 
Jeg skulle gjerne skrevet myyyye mer, men må på jobb en tur[:)] 

Har prøvd Eukanuba, Flatazor, Hills, Lone Star, Franks Pro Gold, Bento Kronen og sikkert flere andre også.....  Har brukt dette i 3 år nå, og er STORFORNØYD!!!!
Har aktive hunder da....

ORIGINAL: Zera
Ikke tørrfòr?? det er bare TULL!!!
Hunden må ha tørrfòr, for det første er det bra for fordøyelsen, for det andre styrker å renser det tennene til hunden, og det er mye i tørrfòr som gir bedre pels, benstruktur, bra for synet, fordøyelsen, osvosv... Dette vet jeg! ! ! (da må man jo kjøpe den hos dyrebutikk/vetrinær, og ikke den på daglivare butikken)
kan ikke sammenligne det med hva en Ulv ute i naturen spiser, for hund har vert hos menneske i mange hundre år og har en hellt annen forhold til kost en hva en ulv har...
Når både vetrinærer, kosthold eksperter sier at de må ha det, så fatter jeg ikke hvordan du kan si at de IKKE skal ha det...

Haha... en hund trenger ikke tørrför, jeg ville heller gitt hunden min sagmugg enn de tørre kulene du prater om!!
Da vet du tydeligvis veldig feil!!

Ta en sekk med tørrför, gjerne Royal Canin sitt og se hva den innholder,
Legg forøvrig merke til dette: de oppgir ris (vegetabilsk, stivelsesrik, proteinfattig) som første ingrediens. Det betyr at ris er hovedbestanddelen i fôrene. Det neste er kjøtt av uspesifiserte fjørfe, som altså kan være kylling den ene produksjonsdagen og kalkun den neste, osv. Så følger "vegetabilsk proteinisolat, som nok en gang er totalt uspesifisert - det kan altså være proteiner utvunnet fra hvilke som helst vegetabilske kilder, og forskjellig fra en produksjonsdag til den neste. Så følger animalsk fett, og nok en gang er det helt uspesifisert hvilke dyr fettet kommer fra. De oppgir også agurkurt-olje som ingrediens; dette er en olje som taper seg veldig raskt, og som bør oppbevares mørkt og kjølig, og brukes innen én måned - med andre ord nokså uegnet i tørrfôr, som oppbevares i papirsekk ved romtemperatur. Frukto-oligo-sakkarider er rett og slett noe så prosaisk som vegetabilsk fiber, noe de allerede har oppgitt som ingrediens. Osv osv osv. Sukk!

Pussig at hundene har eksistert i titusenvis av år UTEN tørrför, nei her i mitt hus kommer ikke tørrför inn engang, her er det råföring som gjelder.

Er nå utviklet mange hunderaser som fungerer svært ulikt fra de opprinnelige hundene/ulvene, og trenger derfor annen type mat og stell.
F.eks den dietten som funker best for meg, er nødvendigvis ikke den som fungerer best for deg. Slik er det med hund også.

Har en hund diare, er faktisk ris det beste du kan gi, for det binder magen. Derfor får hunder med dårlig fordøyelse ofte hundefor med "lam og ris". Har du en jakthund, eller annen rase som brenner mye energi, trenger du høyenergifor. Og den maten vi har tilgjengelig med mest energi er faktisk spagetti. Er mange jakthunder som går på ren spagetti i jaktsessongen...

Nå ble det mye rot her, men jeg er ikke i mot å gi hunder rent kjøtt, så lenge du er klar over hva kjøttet inneholder, og du vet hvordan du skal behandle det og blande det for å gi hunden din riktig næringsinnhold. Holder ikke å gi bikkja 4 ytrefileter for dagen og regne med at han får det han trenger...

Er ikke alle som er ernæringseksperter på hund, og de bør ikke begynne å lage hundemat selv. Mener JEG.
Da er det faktisk tryggest å gi bikkjen en sekk med tørrfor.

Hunden min gikk på kverna kjøtt en periode, var ganske dyrt å få tak i, men gjett om han hadde glans i pelsen. Men, etter en liten stund begynte magen hans å trøble. Så nå er vi tilbake på tørrfor, som vi blander med litt kverna kjøtt innimellom.

Et annet bevis på at hundene våre sklir lengre bort fra ulvene i slekt, er at de kan gå flere dager uten mat, så spise masse. Nå er det faktisk mange hunder som har nytte av å spise 2 måltid for dagen.

Back
Topp