hundebitt

Anitata

Gift med forumet
Jeg leika med hunden til svigers i helga, og han driver ofte å napper meg i huden[:D] Men på lørdagen når han dreiv å nappa, så fikk han tak i huden min så han beit så vidt igjennom huden min. Er det farlig?? Må jeg ta noe stivkrampe sprøyte eller no? Ble litt bekymra. Aner ikke når jeg tok ei sånn sprøyte sist...

Man bør ta stivkrampesprøyte ja. Alle dyre-og menneskebitt bør man ha det for. Den gjelder i ti år når du tar den.

Jeg burde også tatt den, for jeg har katt som jeg leker med innimellom. Men så glemmer jeg det hele tiden.

hmmm, jeg har jo katt så jeg blir jo både bitt å klora ganske ofte igjennom huden.... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg. [&:] Kan det være veldig farlig for babyen da?

Det er visst ikke så vanlig å få det. Det siste dødsfallet i Norge på grunn av stivkrampe var i 1981. 

Slo det opp på Wikipedia og fant følgende info:

Avhengig av hvor mye bakterier du får i såret tar det fra 3 dager til 3 uker før du blir syk. Bakterien angriper nervesystemet og gir stive muskler og smertefulle kramper. Det starter med stivhet i kjevene og musklaturen i ansiktet. Det kan se ut som den syke ler eller hever øyenbrynene. Etterhvert utvikles kramper i musklene i hele kroppen. Og dette går også utover muskelene som vi puster med.
Liste over typiske trekk ved stivkrampe:
  • Opisthotonus, krampeaktiv bakoverbøyning av hode og kropp.
  • Risus sardonicus, fortrukket smil pga kramper i ansiktet.
  • Kjevesperre, ofte det første tegn som oppstår.
  • Stivhet i kroppen.
  • Kramper

Stivkrampe er en alvorlig sykdom. Hvis vi ikke vaksinerte ville skadene i samfunnet bli betydelige. Mellom 10-90% dør av denne sykdommen slik den rammer i dag. Dødeligheten er størst hos barn og eldre. Dødeligheten øker hvis du har fått mange bakterier i deg, og hvis det går kort tid fra såret oppstod til du utvikler symptomer. Ubehandlet vil rundt 50% dø av et naturlig sykdomsforløp av infeksjonen.

Fikk i grunn lyst til å ta vaksinen etter å ha lest dette, hehe. Men har jo ikke vært redd før jeg leste her da.

huff, det hørtes jo forferdelig ut ja!! Men er kanskje svært så sjeldent at sånt skjer da... Spørs om jeg venter til neste jm time å hører med henne...[:)] Takk for at du sjekka det opp[;)]

Jeg tror ikke det er vanlig nei. Men mannen min tok stivkrampesprøyte da katten bet han under lek for en stund siden. Helsesøsteren på jobben hans mente at han burde ta det. HUn sa at man SKAL ta den dersom man blir bitt.

men som du skjønner har ikke jeg gjort det selv, så jeg er ikke den rette å spørre.

man bør ta stivkrampesprøyte dersom man har blitt bitt gjennom huden. I allefall hvis det er lenge siden man har tatt den sprøyta.

Dersom du begynte og blø hadde jeg tatt den.
En stivkrampesprøyte varer i 10 år da, så det er bare og telle, vi får den vel siste gangen i 8.klasse eller noe tror jeg.
Jeg ble bitt av hund og fikk 2 av hoggtennene dypt ned i huden, dro rett på legevakten på kvelden ettersom jeg visste at det var over 10 år siden jeg fikk forrige gang. Ikke noe og spøke med.

Back
Topp